بز ریش سفید به گویش کُردی سورانی

تیتر:
بز ریش سفید به گویش کُردی سورانی

«بز نی ریش چه رموو» یا «بز ریش سفید» عنوانی دیگر از کتاب‌های مجموعه طرح سیمرغ قصه‌های ایرانی است که به گویش کُردی سورانی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب برای رده سنی ج (٩ تا ١۴ سال) توسط منوچهر کریم‌زاده بازنویسی شده و تصویرگری آن را شادی صبا برعهده داشته است.

داستان این کتاب یکی از قصه‌های شنیدنی ادبیات شفاهی کردی است که خلاصه آن از این قرار است: کدخدای یک روستا، بز ریش سفیدی را که بیمار است از گله‌اش جدا می‌کند و در بیابان رها می‌کند. بز ریش سفید با گوساله، گوسفند و سگی بیمار آشنا می‌شود و بعد از مدتی بهبودی پیدا می‌کنند و با خوبی و خوشی در کنار هم به زندگی ادامه می‌دهند تا این‌که شبی در دور دست شعله‌های آتشی را می‌بینند و قرار می‌گذارند که... .

قصه این کتاب با دو گویش فارسی و کردی سورانی به چاپ رسیده که روایت کُردی آن را حامد شیخ‌الاسلامی برای چاپ جمع‌آوری کرده و سیوان اسدی مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون سروآباد استان کردستان به عنوان راوی آن را به کُردی روایت کرده است.

کتاب «بز نی ریش چه رموو» با طراحی گرافیکی الهام صالحی در ۴۴ صفحه رنگی با جلد سخت و شمارگان ٧هزار نسخه به قیمت ۸۲۰۰ تومان همراه با لوح فشرده‌ی صوتی در بازار نشر عرضه شده است.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تاریخ:
۹۴/۵/۵
Submitted by editor3 on