جشنواره ادبیات کودک و نوجوان کردستان برگزار شد

تیتر:
جشنواره ادبیات کودک و نوجوان کردستان برگزار شد

جشنواره ادبیات کودک 'په پووله' (پروانه) که از روز پنجشنبه ۱۵ مرداد در مجتمع فجر سنندج آغاز شد شامگاه جمعه با معرفی آثار و نفرات برتر به پایان رسید.

این جشنواره با همکاری موسسه کودکان باوه ژیره، استانداری کردستان و اداره کل میراث فرهنگی سنندج و همکاری کمیسیون ملی یونسکو –ایران با حضور مدیر کل اداره میراث فرهنگی، رییس دانشگاه آزاذ اسلامی سنندج، رییس مرکز تحقیقات کردستان شناسی و جمعی از هنرمندان، بزرگان شعر و ادب و مربیان اموزش کودکان سنندج برگزار شد.
دکتر نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو-ایران در مراسم گشایش این جشنواره در زمینه ی اهمیت آموزش کودکان برای فردایی بهتر از نگاه یونسکو سخنرانی کرد.
قیداری با اشاره به این که سازمان جهانی یونسکو از سال ۱۹۴۵ و پس از پایان جنگ جهانی جنگ‌ها و خونریزی‌هایی گسترده، بر پایه علم، فرهنگ و آموزش و به دنبال تحقق صلح و عدالت جهانی برای زندگی بهتر مردمان جهان تاسیس شد، گفت: کمیسیون با برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و اجرای پروژه‌ها در حوزه‌های متنوع فرهنگ، آب و منابع طبیعی، محیط زیست، توانمندسازی زنان، معلولان، جوانان، مهارت آموزی کودکان و ... به دنبال تحقق شعار یونسکو یعنی امروز برای فردا است. در راستای تحقق این هدف، آموزش کودکان در رده سنی ۳ تا ۷ سال از برنامه های بنیادی راهبرد میان مدت یونسکو و به تبع آن اولویت فعالیت‌های کمیسیون است.
او تاکید کرد که همه برای حفظ زبان، ادبیات و فرهنگ این سرزمین باید دست به دست هم دهیم و کمیسیون نیز در تمامی این فرآیند نقش قابل توجهی ایفا می کند.
او بر فعالیت کمیسیون در حوزه کودکان تاکید کرد و گفت: با برگزاری جشنواره‌های ویژه ی کودکان باید آن ها را فرزانه، مهربان و نوع دوست تربیت کنیم و این فضای شعر و ادب، بستری مطلوب برای آموزش کودکان محسوب می شود.
در آیین پایانی این جشنواه از ۱۲ اثر باوه ژیره در حوزه داستان و شعر کُردی کودکان رونمایی شد و استادان این دو حوزه در سخنانی به اهمیت توجه به حوزه کودک و نوجوان پرداختند.
از شش استان غرب و شمال غرب کشور ١۵٣ اثر شامل شعر و داستان کوتاه در حوزه کودک و نوجوان به این جشنواره رسید که در این دو روز ٢٠ اثر ارایه شد و در پایان و با رای هیات داوران هفت اثر شامل سه داستان و چهار شعر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
محمد صالح سوزنی، یونس رضایی، علی الفتی، علیرضا قاسمی فر و فرزاد میر احمدی هیات داوران بخش شعر و داستان این جشنواره بودند.
هیات داوران این جشنواره آثار فریدون رازیانی، صلاح نیسانی، شهربانو دولت پور، ناصر احمدی، هه وار محمدی، میثم خورانی و فریدون میراحمدی را به عنوان آثار برتر این جشنواره معرفی کردند و با تندیس و لوح تقدیر از آنان قدردانی شد.

جشنواره ادبیات کودک و نوجوان کردستان برگزار شد

در این جشنواره افزون بر سخنرانی و ارایه شعر، دو پنل تخصصی با عنوان های کودک از نگاه کودک و کودک طبیعت و جامعه نیز برگزار شد.
موسسه فرهنگی باوه ژیره تاکنون از ١٧ جلد کتاب در زمینه داستان و شعر در حوزه کودکان رونمایی کرده است. باوه ژیره 'پدر بزرگ دانا' درصدد است فرهنگ و ادبیات بومی و محلی را در قالب های مختلف در میان کودکان و نوجوانان ترویج بدهد و نمادهای غربی را از بین ببرد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری جمهوری اسلامیکمیسیون ملی یونسکو
تاریخ:
۹۴/۵/۲۱
Submitted by editor3 on