بیایید کتاب بخوریم

«بیایید کتاب بخوریم» نام برنامه ی جالبی بود که خانه ی کتابدار کودک و نوجوان با همکاری اعضای گروه ترویج شورای کتاب کودک در هفته ی کتاب و کتابخوانی برگزار کرد. در این برنامه آثار برجسته ی ادبیات کودکان ایران و جهان به شکل خوراکی درآمدند. 

جشنواره کتاب های خوراکی رویدادی سالانه است که در اول آوریل برگزار می شود. این رویداد از سال ۲۰۰۰ جهانی شده است و تاکنون کشورهای استرالیا، برزیل، هند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، مراکش، هلند، روسیه، و هنگ کنگ جشنواره کتاب های خوراکی برگزار کرده اند. چون اول آوریل مصادف است با دوازده فروردین، خانه ی کتابدار تصمیم گرفت این برنامه را در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار کند.

کیک ماهی سیاه کوچولو، چارلی و کارخانه شکلات سازی، هری پاتر، شاهزاده خانم و نخود، وقتی که تو بزرگ شدی، کوتی کوتی، قول بچه قورباغه، سفر به سرزمین وحشی ها، شازده کوچولو، جوجه اردک زشت، لوراکس از نمونه کتاب های خوراکی این نمایشگاه بودند. 

در این نمایشگاه غذاهای سنتی ایران به آثار برجسته ادبیات کودک ایران و جهان تبدیل شده بودند: سمنو که یک خوراکی سنتی است و با آیین فرخنده نوروز پیوند دارد، بستری شده بود برای شکل گیری تصویر کتاب «درخت بخشنده». خلال پسته و بادام و دانه های انار زیبایی شرقی به این اثر داده بود.   

 جشنواره کتاب های خوراکی در خانه کتابدار

نان سنگگ و پنیر یکی از قدیمی ترین خوراکی های ایرانیان به ویژه شهر تهران است که بستر کتاب «بهترین نام برای مهربان ترین حیوان» شده بود.

گاهی نیز شرکت کنندگان با بهره بردن از ویژگی های غذاهای ایرانی آثاری از ادیبات کودک را به نمایش گذاشته بودند: کتاب «نقطه» اثر  پیتر اچ. رینولدز با کوفته تبریزی که از غذاهای بومی ایران است در نمایشگاه کتاب های خوراکی جلوه می کرد. ماست و خیار با گل محمدی از غذاهای کناری سفره ی ایرانی است که به کتاب «هفت رویای کلاغ» را به تصویر کشیده بود.  

 جشنواره کتاب های خوراکی در خانه کتابدار

اشعار انگلیسیRAINING DAY و NORTH WIND از خاطرات خوش دوران تحصیل یکی از مروجان بود که که به شکل لازانیا در آمده بود و تنها شعر موجود در نمایشگاه بود. 

همچنین کوکوی مرغی به شکل نشان خانه کتابدار، کوکوی سبزی به شکل «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، سالادی به شکل کتاب «گل های ختمی بر دیوار»، کوکوی تره فرنگی به شکل کتاب «مهمان های ناخوانده» از دیگر آثار این نمایشگاه بودند.

 

مهمان های ناخوانده - جشنواره کتاب های خوراکی

 جشنواره کتاب های خوراکی در خانه کتابدار

 جشنواره کتاب های خوراکی در خانه کتابدار

جمله زیبای «اینجا مکانی است که در آن فانوس هدیه می دهند» بر روی هندوانه که نماد شب یلدا در فرهنگ ایرانی است نیز از دیگر جذابیت های این نمایشگاه بود.

اما برندگان این جشنواره مدادهای خوراکی بودند امیره محمدهادی و فرشته قبادی ساخته بودند.

برنده جشنواره کتاب های خوراکی

نویسنده
لیلا کفاش زاده
Submitted by editor3 on