توسعه مهارت کلامی کودک با کتابخوانی مادر

پژوهش محققان دانشگاه آیوا نشان می‌دهد واکنش نشان دادن به صداهایی که کودک طی کتاب خواندن بزرگسالان از خود درمی‌آورد، می‌تواند با گسترش مهارت کلامی کودک مرتبط باشد. طی این پژوهش محققان چگونگی واکنش مادران به ادای اصوات توسط کودکانشان حین خواندن کتاب و بازی با اسباب‌بازی‌هایشان را مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق ۳۴ مادر به همراه کودکان ۱۲ ماهه‌شان طی سه بازه زمانی ۱۰ دقیقه‌ای که هرکدام به خواندن کتاب، بازی با عروسک و بازی با اسباب‌بازی اختصاص داده شده بود، حضور داشتند. پژوهشگران در این تحقیق دریافتند کودکان در هنگام خواندن کتاب توسط مادرانشان بیشتر از موقع بازی، اصواتی مشابه آنچه در گفتار دیده می‌شود، تولید می‌کنند. علاوه بر این، مشاهدات حاکی از آن بود که مادران هنگام خواندن کتاب بیشترین واکنش را به این صداها از خود نشان می‌دادند تا موقع باز کردن کودکانشان با اسباب‌بازی.

علت انتخاب مادر به جای پدر در این تحقیق تعامل روزانه بیشتر کودکان با مادرانشان عنوان شد. به گفته پژوهشگران بدون در نظر گرفتن متن خوانده شده توسط مادران، عکس‌العمل مادران به صدایی که کودک از خود ایجاد می‌کرد، به صورت تقلید صوت تولید شده و یا توسعه آن صدا برای کودک عنوان شد. برای مثال اگر کودک صوت "با" را تولید می‌کرد، مادر آن را به "بابا" یا "باد" گسترش می‌داد؛ حتی اگر این صداها مرتبط با متن داستان نبود، اما تأثیر مشهودی را در گفتار کودک نشان می‌داد.

علاوه بر این مادران با تأییدهای کلامی نظیر "آهان"، "چه قشنگ" و یا تشویق کودکان به ادامه تولید صداها نظیر گفتن "آهان، بعدش..." و با پرسیدن سؤال در افزایش تأثیر کتاب‌خوانی مؤثر بودند. به گفته محققان، نتایج این پژوهش می‌تواند توضیح علمی این سوال باشد که چرا خواندن کتاب باعث توسعه زبانی در کودکان می‌شود؟

این پژوهش در مجله "Language Learning and Development" منتشر شده است.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor on