تاریخ ادبیات کودکان برنده سی و سومین دور جایزه کتاب سال

جایزه ی کتاب سال ۱۳۹۴ در گروه «کلیات‌ وعلوم انسانی و هنر» در بخش کودک و نوجوان به پژوهشی در زمینه ی ادبیات کودکان رسید. جلدهای ۸ و ۹ و ۱۰ تاریخ ادبیات کودکان نوشته ی زهره قایینی و محمدهادی محمدی از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان جایزه ی سی و سومین کتاب سال را از آن خود کرد.

این مجموعه از بین ۱۳۷ اثر راه‌یافته به مرحله اول داوری در گروه «کلیات‌ وعلوم انسانی و هنر»، تنها اثری بود که به مرحله دوم داوری کتاب سال راه یافت. جلدهای ۸ تا ۱۰ مجموعه تاریخ ادبیات کودکان به سیر گسترش فرهنگ و ادبیات کودکان بین سال های ١٣۴٠ تا ١٣۵٧ پرداخته است و اطلاعات کامل و جامعی را در زمینه ی جایگاه آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان ایران به خوانندگان می دهد. این سه جلد پس از گذشت شش سال از پایان کار پژوهش تاریخ ادبیات کودکان ایران پروانه ی نشر را دریافت کرد. مجموعه تاریخ ادبیات کودکان پژوهشی است جامع در۱۰ جلد که به تاریخ ادبیات کودکان از دوره ی باستان تا سال ۱۳۵۷ می پردازد.  

جایزه كتاب سال در ایران نخستین بار با هدف تشویق خدمتگزاران دانش و فرهنگ ایران در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی به پدیدآورندگان یازده كتاب برگزیده سال ۱۳۳۲ اهدا شد. از آن سال هر ساله با فراخوانی از همه ی نویسندگان، مترجمان دعوت می شود تا پنج نسخه از كتاب خود را كه در سال پیش از آن برای نخستین بار و به زبان فارسی منتشر شده است، برای ارزیابی به دبیرخانه بفرستند. این جایزه تا سال ۱۳۵۶ در رشته های علوم و فنون، ادبی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ـ تربیتی كودكان و نوجوانان به برندگان اهدا می شد. 

در سال ۱۳۵۶ اهدای این جایزه متوقف شد و چهار سال بعد در سال ۱۳۶۱ دوباره این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در سال ۱۳۶۲ سیدمحمد خاتمی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه شیوه ی گزینش كتاب سال را تصویب کرد. از آن پس هر سال جایزه ی كتاب سال برگزار می شود.

برای آشنایی با محتوای سه جلد ۸ و ۹ و ۱۰ تاریخ ادبیات کودکان به لینک های زیر سر بزنید:

برای خرید مجموعه تاریخ ادبیات کودکان به سایت کتاب هدهد مراجعه کنید.

نویسنده
شبنم عیوضی
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on