خر کوچولو

عنوان لاتین
Kleine Ezel

«خر کوچولو کنار جسمی بزرگ و تیره‌رنگ دراز می‌کشد. چه بوی خوبی دارد. این همان جایی است که دنبال‌اش می‌گشت. این‌جا گرم و نرم است و درست بوی خانه‌ی مامان را می‌دهد. بله، خر کوچولو این‌جا می‌تواند بخوابد. با خیال آسوده چشم‌های کوچکش را می‌بندد.» این جملات پایانی آرامش‌بخش کتاب «خر کوچولو» است. یک کتاب تصویری تاثیرگذار و پرماجرا درباره خر کوچولویی که می‌خواهد روی پاهای خودش بایستد.

داستان با انجام کارهای روزمره شروع می‌شود. در تک تک آن‌ها خر کوچولو کمک مادر را رد می‌کند چون دیگر خر کوچولوی بزرگی شده. بعد خر کوچولو نقاشی‎ای برای خوک شنگول می‌کشد و می‌خواهد تنهایی آن را برایش ببرد. مادر به خر کوچولو اجازه می‌دهد و سفر آغاز می‌شود. در راه خر کوچولو با گام‌های تند میمون هم‌پا می‌شود، در بغل زبر و سرد بزی استراحت می‌کند، خانم خوکچه‌هندی با برسی زبر او را حمام می‌کند، از توالت عجیب گورکن استفاده می‌کند و سرانجام به چادر خوک‌ها می‌رسد و از کیک ترش و سفت خوک شنگول اندکی می‌چشد. همه چیز با خانه و چیزهایی که خر کوچولو به آن عادت داشت متفاوت است. خر کوچولو تصمیم می‌گیرد به خانه برگردد اما آن‌قدر خسته است که نمی‌تواند راه برگشت را طی کند. وقتی خر کوچولو حسابی ناامید است و در میان علف‌های کنار جاده دنبال جایی برای گذراندن شب می‌گردد، به جسمی گرم و نرم بر می‌خورد که بوی خانه‌ی مامان را می‌دهد. خر کوچولو با خیال آسوده می‌خوابد و صبح کنار مامان چشم‌هایش را باز می‌کند. او متوجه می‌شود که مامان در تمام مسیر از دور همراه و مراقبش بوده است. 

غافلگیری بزرگ پایان داستان باعث می‌شود به عقب برگردید و در تمام صفحات قبلی دنبال سرنخ‌های حضور مامان خر کوچولو بگردید. سرنخ‌هایی که دلنشین و ماهرانه در تصویرگری «آنه‌ماری فان هاراینگن» تصویرگر هلندی (برنده سه جایزه تصویرگری کتاب کودک در هلند) پنهان است و چه بسا اگر از انتهای داستان باخبر نباشید، بار اولی که کتاب را می‌خوانید به این راحتی متوجه وجودش نشوید. کتاب «خر کوچولو» به زیبایی پاسخگوی این نیاز همیشگی روانی کودک به حمایت و دوست داشته شدن بی قید و شرط است. در عین حال بیانگر احترام به استقلال کودکی است که کم کم از فضای نوپایی خارج می‌شود و می‌خواهد ثابت کند بزرگ شده و خودش قادر به انجام کارهایش است. نویسنده هلندی کتاب «ریندرت کرم هاوت» به نگارش کتاب‌های کودک و فانتزی نوجوانان شهرت دارد. یکی از کتاب‌های او در 2011 برنده بهترین رمان نوجوانان هلند شده است.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب خر کوچولو

گزیده‌هایی از کتاب

خر کوچولو می‌گوید: «من خر بزرگی هستم، نیازی نیست تو بیایی.»

مامان خر کوچولو می‌گوید: «بسیار خوب، خر کوچولوی بزرگ من. اجازه داری که به دیدن خوک شنگول بروی. اما زود برگرد. با غریبه‌ها صحبت نکن و مراقب خودت...»

خر کوچولو محکم می‌گوید: «خودم بلدم»

و بدون خداحافظی با مامان از در بیرون می‌رود.

برگردان
سارا یوسف پور
تصویرگر
Annemarie van Haeringen, آنه ماری فان هار اینگن
سال نشر
1399
نویسنده
Rindert Kromhout , ریندرت کرم هاوت
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
گروه ویرایش موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
Submitted by skyfa on