من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم (مجموعه کتاب من می‌توانم)

«من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم» درباره‌بخش هایی از مهارت غذا خوردن است که کودک می‌تواند خودش انجام دهد.

کودکان دوست دارند زندگی را تجربه کنند. غذا خوردن برای آن‌‌ها یک اکتشاف است. من می‌توانم با لیوان شیر بخورم. من آش را با قاشق می‌خورم. گاهی آش از قاشقم می‌ریزد.

من فندق و پسته را خیلی دوست دارم. وقتی دهان آن‌ها باز است، من می‌توانم مغز آن‌‌ها را در بیاورم. اگر دهان‌شان بسته است، چه‌طور باید مغزشان را درآورد؟

 

در کتاب «من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم» موقعیت‌های مختلفی که کودک می‌تواند خودش کارهایش را بکند به تصویر کشیده شده است.

با استفاده از این تصویرها و متن‌ها می‌توانیم به کودک کمک دهیم خودش کارهایی را که می‌تواند انجام دهد. هم‌چنین خودمان می‌توانیم بیشتر با دنیای آن‌ها ارتباط بگیریم و به کودکمان نیز فضای بیشتری برای رشد بدهیم.

متن کتاب از دید اول شخص مفرد، از زبان کودک، با جمله‌هایی ساده روایت شده است. کتاب از مقوای ضخیم ساخته شده است و به راحتی پاره یا خراب نمی‌شود، بنابراین مناسب برای استفاده خردسالان است. تصویرها تمام صفحه است و متن بین آن جای گرفته است. تصویرگر در طراحی تصاویر از عناصر بومی ایرانی استفاده کرده است.

کتاب «من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم» یکی از جلدهای مجموعه کتاب «من می‌توانم» است. این مجموعه کتاب خردسالان را با مهارت‌های اولیه زندگی آشنا می‌کند. دیگر عنوان‌های این مجموعه 6 جلدی عبارتند از: «من می‌توانم تنها بخوابم»، «من می‌توانم بگویم جیش دارم»، «من می‌توانم لباس بپوشم»، «من می‌توانم سالم باشم» و «من می‌توانم ورزش کنم».

«زهرا فرمانی» نویسنده‌ کتاب «من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم»، عضو شورای کتاب کودک، پژوهشگر حوزه آموزش و ادبیات کودک و هم‌چنین عضو شورای مؤسسه پژوهشی کودکان دنیاست. وی دانش‌آموخته روان‌شناسی کودکان استثنایی است. او برای خلق آثار ادبی برای کودکان با نیاز ویژه شناخته شده است. فرمانی طراح و سازنده کتاب‌های حسی-لمسی است و بیش از 40 سال در این زمینه فعالیت داشته است. او موسسه‌ای با عنوان هنرکده بادبادک تاسیس کرده است و هم‌چنین سردبیری نشریه بادبادک که را به عهده دارد.

«شیوا ضیایی» دانش‌آموخته رشته نقاشی است و اهل اصفهان است. او می‌گوید وقتی در رشته نقاشی قبول شده، دوباره متولد شده‌ است. ضیایی تاکنون بیش از 50 کتاب تصویرگری و برای مجله‌های کودکان و کتاب‌های درسی طراحی کرده است.

 

تصویرگر
تصویرگر
شیوا ضیایی
سال نشر
1387
نویسنده
زهرا فرمانی
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on