دس دسی باباش می‌یاد!

کتاب «دس دسی باباش می‌یاد» کتابی است پر از بازی و رنگ و شور. بازی‌های کودکانهٔ قدیمی و بازی‌های فراموش شده. کتاب، بازی‌های آهنگین کودکان قدیم را برای نسلی دیگر بازخوانی و یادآوری می‌کند.

در کتاب «دس دسی باباش می‌یاد» در هر دو صفحهٔ روبه روی هم با یک بازی قدیمی مواجه می‌شویم. شعرهای آن بازی در یک صفحه نوشته شده و در صفحهٔ مقابل آن تصویری با رنگ‌های تند از آن بازی کشیده شده. 13 بازی به همراه متل‌ها و یا شعرهای آن بازی در کتاب وجود دارد. در انتهای بازی‌ها هم در مورد نام هر بازی و نحوه انجام آن بازی توضیح کاملی داده شده. باید گفت که وجود چنین کتاب‌هایی هم به عنوان شناختی از گذشته و هم به عنوان یادگاری برای آینده ضروری به نظر می‌رسد.

«ثمینه باغچه‌بان» نویسنده کتاب «دس دسی باباش می‌یاد» کتاب دیگری نیز به نام «جم جمک برگ خزون» برای کودکان به چاپ رسانده که شامل متل‌های قدیمی ایرانی است. «ثمینه باغچه‌بان» که فرزند «جبار باغچه‌بان» مؤسس اولین مهدکودک و همچنین بنیان‌گذار آموزشگاه ناشنوایان در ایران است در تبریز متولد شده و تحصیلاتش را در در شیراز و تهران ادامه داده است. دو کتاب او با نام‌های «نوروزها و بادبادک‌ها» و «پل چوبی» برگزیده شورای کتاب کودک هستند.

«فرشید شفیعی» نقاش، تصویرگر و انیماتور ایرانی است که تصویرگری کتاب‌های «دس دسی باباش می‌یاد» و «جم جمک برگ خزون» را به عهده داشته. او که مدرک کارشناسی ارشد پویانمایی از دانشگاه هنر تهران دارد از طرف شورای کتاب کودک به عنوان تصویرگر برای دریافت جایزهٔ «آسترید لیندگرن» در سال 2021 معرفی شده است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

چرخ چرخ عباسی

خدا منو نندازی

شنبه شد و یکشنبه

دوشنبه و سه‌شنبه

چهارشنبه روز به روزه

پنجشنبه نصف روزه

جمعه است وقت بازی

خدا منو نندازی

تصویرگر
تصویرگر
فرشید شفیعی
سال نشر
1397
ناشر
نویسنده
ثمینه باغچه‌بان
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on