من شنگم (مجموعه کتاب شنگ و شنگبان)

عنوان لاتین
I Am Otter(Otter stories)

کتاب «من شنگم» از مجموعه کتاب «شنگ و شنگبان»، داستان پیدا شدن «شنگ» و معرفی بهترین دوستان او و همین‌طور معرفی «شنگبان» به ماست. البته مثل همه جلدهای دیگر، «شنگ» و دوستانش یعنی «تدی» و «زرافه» دست به خلاقیت‌هایی برای پر کردن زمان تنهایی‌شان می‌زنند.

این‌بار آن‌ها تصمیم می‌گیرند «رستوران تست» راه بیاندازند و از مشتری‌هایشان در کافه پذیرایی کنند، اما کارها خوب پیش نمی‌رود. سرآشپز «تدی» کارش را درست انجام نمی‌دهد و «شنگ» مجبور می‌شود او را اخراج کند و به جای او «زرافه» را استخدام کند. اما باز هم کارها راست و ریس نمی‌شود و تازه با آمدن «شنگبان»، «شنگ» مجبور می‌شود به سرعت همه چیز را جمع و جور کند. بعد از مدتی «شنگ» متوجه نبودن بهترین دوستش یعنی «تدی» می‌شود، بله «تدی» ناراحت شده و او را ترک کرده. این‌جاست که «شنگ» به رفتار اشتباهی که با او داشته پی می‌برد. او و «شنگبان» همه جا را دنبال «تدی» می‌گردند تا بالاخره پیدایش می‌کنند. «شنگ» متوجه می‌شود که دیگر نباید همه مشکلات را زیر سر دوستش «تدی» بداند.

کتاب «من شنگم» اولین جلد از مجموعه کتاب‌های «شنگ و شنگبان» است. از این مجموعه کتاب 3 جلد در ایران منتشر شده است.

جلد دوم کتاب «شنگ در فضا» نام دارد. موضوع این جلد در مورد رفتن به موزه است. «شنگ» و «تدی» بعد از بازگشت از موزه و تنها شدن تصمیم می‌گیرند با فضاپیمایی که از بخش فضایی موزه خریداری کرده‌اند به فضا بروند و از روی کره ماه سنگی را به خانه بیاورند. آن‌ها برای رفتن به فضا لباس‌های فضانوردی می‌سازند و خوب معلوم است برای برداشتن سنگ ماه هم حسابی همه جا را به هم می‌ریزند. باز هم داستان این‌طور پیش می‌رود که با برگشتن «شنگبان» به خانه آن‌ها مجبور می‌شوند حسابی همه‌جا و همینطور سنگ ماه‌شان را تمیز کنند.

جلد سوم این مجموعه «شنگ به مدرسه می‌رود» نام دارد. در این جلد «شنگ» با پرس و جو کردن از «شنگبان» که چه‌طور این‌قدر باهوش شده متوجه می‌شود «شنگبان» در کودکی به جای باحالی به نام مدرسه می‌رفته است. این‌طور می‌شود که «شنگ» معلم مدرسه می‌شود و شروع به تدریس به دوستانش «زرافه»، «تدی» و دیگران می‌کند تا اینکه «تدی» می‌گوید دیگر نمی‌خواهد به مدرسه بیاید. اما خوشبختانه «شنگبان» یک راه خوب برای هر کار سختی بلد است و به بچه‌ها بهترین درس آن روز را یاد می‌دهد.

«سم گارتن» نویسنده و تصویرگر انگلیسی مجموعه کتاب‌های تشویق شده «شنگ و شنگبان» است. او که یک‌بار توسط یک شنگ واقعی گاز گرفته شده و به کمک یک شنگبان واقعی نجات پیدا کرده است. از دیگر کتاب‌های او در این مجموعه که در ایران به چاپ نرسیده می‌توان به «شنگ جشن هالوین را دوست دارد» و «شنگ عید پاک را دوست دارد» اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر از کارهای این نویسنده می‌توان به سایت شخصی‌اش مراجعه کرد.

«آرزو قلی‌زاده» مترجم کتاب‌های این مجموعه است. او علاوه بر کتاب‌هایی برای کودکان مثل مجموعه کتاب‌های «مکس»، کتاب‌هایی نیز برای نوجوانان ترجمه کرده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «وسط ناکجاآباد» اشاره کرد.

هر سه جلد این کتاب نامزد جایزه بهترین تصویرگری در سال‌های 2014 و 2015 و 2016 شده‌اند. برای اطلاع بیشتر از این مجموعه می‌توان به سایت «من شنگم» مراجعه کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

بعضی از مشتری‌ها شکایت کردند و ما مجبور شدیم ازشان بخواهیم از رستوران بروند.

این آخری کاسهٔ صبرم را لبریز کرد، برای همین تدی را اخراج کردم و شغلش را به زرافه سپردم.

اما حتی با وجود سرآشپز جدید، رستوران هنوز هم مشکلات جدی داشت.

ولی بزرگ‌ترین مشکل این بود: شنگبان درست همان موقع به خانه آمد.

برگردان
آرزو قلی‌زاده
تصویرگر
تصویرگر
Sam Garton, سم گارتن
سال نشر
1399
ناشر
نویسنده
Sam Garton, سم گارتن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
سارا مطلوب
ویراستار
Submitted by skyfa on