مامان فیل کوچولو

عنوان لاتین
Mijn mama

«مامان فیل کوچولو» داستان تصویری زیبایی درباره روابط ساده، عاشقانه و حمایت‌گر یک مادر و فرزندش است. نویسنده و تصویرگر این اثر با تصاویری ساده و هنرمندانه و متنی کوتاه از زاویه دید و زبان کودک خردسال و متناسب با درک او این رابطه را به زیبایی به تصویر می‌کشد. روای این داستان، فیل کوچولو در داستان از کارهایی که با مادرش انجام می‌دهند می‌گوید، آن‌ها با هم بازی می‌کنند، به خرید می‌روند و....

صفحه نخست داستان با تصویری از مامان فیل کوچولو زمانی که او را حامله بوده و اینکه فیل کوچولو مدت زیادی‌ست مامانش را می‌شناسد، همه‌ زندگی‌اش، آغاز می‌شود. فیل کوچولو که در تمامی داستان راوی این اثر است، با زبان شیرین خود کارهایی که با مادرش انجام می‌دهند را از زاویه دید خود تعریف می‌کند و تصاویر شیطنت‌های او را کامل می‌کنند. از بازی‌های دو نفره‌ای که با مامانش انجام می‌دهند و این‌که مامانش است که دوست دارد بازی کند. از خرید دو نفره با مامانش می‌گوید و این‌که همیشه در بردن خریدها به مامانش کمک می‌کند، در حالی‌که در تصویر می‌بینیم در سبد خریدها نشسته. از تاب‌بازی دو نفره‌شان و اینکه او مامان را کمک می‌کند تا برنده شود و... در انتهای داستان نیز شب شده و فیل کوچولو با یک بغل محکم شب‌به‌خیر می‌گوید تا صبح!

داستان با تصاویری ساده، عشق و احساس در رابطه عاشقانه یک مادر و فرزند را به مخاطب منتقل می‌کند.

«مامان فیل کوچولو» یکی از جلدهای مجموعه کتاب «فیل کوچولو» است. از این مجموعه «بابای فیل کوچولو» نیز منتشر شده است.

«آنه ماری فان هاراینگن» نویسنده و تصویرگر هلندی این اثر و متولد 1959 میلادی است. او تاکنون 3 بار موفق به دریافت جایزه «قلم طلایی»، یکی از جوایزی که سالانه در هلند به بهترین نویسندگان آثار کودک و نوجوان اهدا می‌شود، شده است.

«شیدا رضایی»، از اعضای برنامه‌ ترویج کتابخوانی «با من بخوان» است و در پروژه‌های سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل در بخش آموزش و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کند. عنوان دیگری از جموعه کتاب «فیل کوچولو» به نام «مامان فیل کوچولو» با ترجمه‌ رضایی از سوی انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به چاپ رسیده است.

کتاب «مامان فیل کوچولو» با دریافت حق انتشار آن از ناشر اصلی منتشر شده است و مترجم کتاب حق ترجمه خود را به برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» اهدا کرده است.

گزیده‌هایی از کتاب

عاشق پریدن و پروازم.

مامان می‌گوید همه چیز شدنی است،

تا وقتی راستی راستی آن را بخواهی.

ببینید چه خوب پرواز می‌کنم.

اما مامان می‌ترسد من را ول کند.

برگردان
شیدا رضایی
تصویرگر
Annemarie Van Haeringen, آنه‌ ماری فان هاراینگن
سال نشر
1400
نویسنده
Annemarie Van Haeringen, آنه‌ ماری فان هاراینگن
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
گروه ویرایش موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
Submitted by skyfa on