قورررک!

عنوان لاتین
Ribbit

«قورررک!» داستان خوکی است که یک روز به کنار برکه قورباغه­‌ها می‌­آید و قورقور می‌­کند. این کار او تعجب همه جانوران جنگل را بر می‌­انگیزاند و در نهایت متوجه می‌­شوند که او فقط با این کار می‌خواسته با آن‌ها دوست شود.

«قورررک!» خوک کوچکی است که یک روز مهمان ناخوانده خانواده قورباغه‌­ها در برکه­‌شان می‌­شود و قورقور می‌­کند. قورباغه‌­ها که از این کار او بسیار تعجب می‌­کنند از خوک کوچولو سوال می‌­کنند که چرا قورقور می‌­کند؛ اما هیچ پاسخی به جز قوقور نمی‌­شنوند! بعد از پچ‌پچ بین قورباغه­‌ها ریش سفید آن‌ها از خوک سوال می‌­کند که چه کمکی از دست ما بر می‌­آید؟ چرا ادای ما را در می‌­آوری؟ نکند داری ما را مسخره می‌­کنی؟ نکند فکر می‌­کنی قورباغه هستی؟ خبر داستان خوکی که فکر می‌­کرد قورباغه است به سرعت در جنگل می‌­پیچد و همه جانوران در کنار برکه جمع می‌­شوند و هر یک پیشنهاد و نظری می‌‌دهند و در میان این همه شلوغی و همهمه خوک کوچولوی صورتی تمرین قورقور می‌­کند. تا این‌که ریش سفید قورباغه­‌ها پیشنهاد می‌­دهد که پیش سوسک دانا بروند؛ چون فقط او چاره کار را می‌‌داند. سوسک دانا برای این‌که داستان را بهتر متوجه شود راهی برکه می‌­شود؛ اما وقتی همه به برکه می‌رسند می‌بینند که خوک کوچولو دیگر نیست و دوباره هر کدام از جانوران شروع می‌کنند به نظر دادن درباره این‌که خوک کجا رفته و چرا اصلا آمده بود! تا این‌که سوسک دانا می‌گوید: شاید فقط می‌­خواسته چند تا دوست جدید پیدا کند. جانوران به فکر فرو می‌­روند و ناراحت می‌­شوند. آن­‌ها به این موضوع حتی فکر هم نکرده بودند. در همین هنگام متوجه می‌شوند که خوک کوچولو آن طرف‌­تر روی شاخه درختی نشسته کنار پرندگان و جیک جیک می‌­کند! در واقع وقتی قورررک از دوست شدن با قورباغه‌ها ناامید می‌­شود به سمت گنجشک‌­ها می‌­رود تا شاید بتواند با جیک‌جیک کردن  با آن‌­ها دوست شود.

داستان «قورررک!» داستانی درباره­ پیدا کردن دوست است، این‌که هر کس برای دوست پیدا کردن راه  و روش مخصوص به خود را  دارد. عمیق شدن به رفتار دیگران و توجه به رفتارشان از دیگر مواردی است که در این داستان به صورت غیر مستقیم  با آن رو به رو می‌‌­شویم. کتاب «قورررک!» تصویری است و روند متن و تصویر هماهنگ است و شخصیت پردازی‌ها نیز جذاب هستند.

رودریگو فولگیرا نویسنده کتاب «قورررک!» است. او دانش آموخته دانشگاه هنر بوینس آیرس است که در حوزه نویسندگی و تصویرگری کار کرده. او در آرژانتین زندگی و کار می‌­کند.

پلی برنانته تصویرگر کتاب «قورررک!» است که در مدرسه هنر بوینس آیرس تحصیل کرده. او در ژانرهای مختلفی از جمله تبلیغات، انیمیش، کمیک استریپ فعالیت می‌­کند و بیش از 60 کتاب کودک کار کرده که در سراسر جهان چاپ شده است.

تحلیل و نقد کتاب قورررک!

گزیده‌هایی از کتاب

داستان خوکی که فکر می‌کرد قورباغه است، به سرعت همه‌جا پیچید و همه‌ی حیوانات با عجله خودشان را رساندند به برکه تا مهمان عجیب و غریب را ببینند ...

راکن گفت: «نگفته بودید یک فامیل صورتی دارید!»

قورباغه‌ها جواب دادند:

«او فامیل ما نیست!»

راسو گفت: «اما صدای قورباغه از خودش در می‌آورد.»

برگردان
پیام ابراهیمی‌
تصویرگر
تصویرگر
poly bernatene, پلی برناتنه
سال نشر
1397
ناشر
نویسنده
Rodrigo folueire, رودریگو فولگیرا
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on