آدم برفی سردشه

عنوان لاتین
Sneezy the snowman

«آدم برفی سردشه» داستانی کوتاه و ساده درباره سه کودک است که دوست یک آدم برفی سرمایی هستند. آدم برفی مدام احساس می‌کند سردش است و باید خود را به شکلی گرم کند. اما هربار مشکلی برایش پیش می‌آید و کودکان باید به نوعی مشکل را برطرف کنند.

همین‌طور که بچه‌ها در حال برف بازی هستند، آدم برفی احساس سرما و لرز شدید می‌کند. او از بچه‌ها در خواست یک نوشیدنی گرم می‌کند؛ اما بعد از خوردن با این‌که حسابی گرم می‌شود، تبدیل به چاله آب می‌شود. بچه‌ها دوباره زیر بارش برف او را درست می‌کنند و برای این‌که سردش نشود کلاهشان را به او می‌دهند. اما خیلی زود دوباره لرز می‌کند و این بار دلش می‌خواهد داخل ظرف آب داغ بنشیند و باز آب می‌‌شود. دوباره ساخته می‌شود و این‌بار شال گردن را هم به او می‌دهند. اما باز هم سردش می‌شود و دلش گرم شدن کنار آتش می‌خواهد. باز آب می‌شود و بعد از ساخته‌شدن حتی کت هم به او می‌دهند. حالا با این‌همه لباس گرمش می‌شود. اول تصمیم می‌گیرد همه لباس‌ها را دربیاورد؛ اما بچه‌ها فکر دیگری می‌کنند. برای این‌که دوباره همه ماجرا تکرار نشود، به او یک عالمه بستنی می‌دهند.

«آدم برفی سردشه» داستانی کوتاه با تصاویر بزرگ و رنگی است که گزینه‌ای مناسب برای بلندخوانی است. داستان آدم برفی‌ای که در کلیشه همیشگی آدم برفی‌ها که تصور می‌کنیم سرمادوست هستند نمی‌گنجد و کودکانی که سعی می‌کنند به دوستشان کمک کنند و برای مشکل موجود راهی پیدا کنند.

«مورین رایت» نویسنده کتاب‌های کودکان و متولد سال 1961 در امریکا است. او تاکنون کتاب‌های معروفی برای کودکان نوشته و جوایز زیادی هم دریافت کرده است. در زمان‌هایی که مشغول نوشتن کتاب‌هایش نیست، در کودکستان‌های اطراف به صورت داوطلبانه کار می‌کند. از کتاب‌های او تا به‌حال تنها همین کتاب به فارسی منتشر شده است.

«استفن گیلپین» یکی از تصویرگران امریکایی کتاب کودک است که تا کنون جوایز زیادی دریافت کرده است.

گزیده‌هایی از کتاب

آدم برفی آب شد و رفت توی زمین، چون که نوشیدنی داغ خورده بود!

بچه‌ها داد زدند:«حالا چی‌کار کنیم؟»

صدایی از توی چاله‌ی آب گفت: «من را از نو بسازید.»

برگردان
شبنم حیدری‌پور
تصویرگر
Stephen Gilpin, استفن گیلپین
سال نشر
1398
ناشر
نویسنده
Maureen Wright, مورین رایت
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on