یوگای قورباغه‌ای

عنوان لاتین
Yoga frog

«یوگای قورباغه‌ای» درباره‌ قورباغه‌ای است که عاشق تمرین یوگاست. در این کتاب او بچه‌ها را تشویق می‌کند تا از انجام یوگا لذت ببرند. «یوگای قورباغه‌ای» کتابی برای معرفی 19 حرکت یوگاست که برای کودکان مناسب است و توسط یک قورباغه‌ بامزه اجرا می‌شوند.

هر روز صبح، قورباغه‌ یوگا با طلوع خورشید از خواب بیدار می‌شود و دست‌هایش را بالای سرش کش و قوس می‌دهد، اما بعضی روزها، باز هم خستگی از تنش در نمی‌رود. حتی گاهی یک کم اخمو هم هست. قورباغه خیلی سحرخیز نیست. وقت‌هایی که حال خوب و قورباغه‌ای همیشگی‌اش را ندارد، یا وقت‌هایی که می‌خواهد حالش بهتر شود، خودش می‌داند که چه کاری از همه بیشتر  به دادش می‌رسد: یوگا! حرکت‌های یوگا با حالت‌های کوه و صندلی شروع می‌شود، سپس به زرافه، گاو گربه، سگ رو به پایین، پروانه و پل می‌پردازد. صفحه پایانی کتاب دارای یک پوستر تاشو است که تمام حرکات یوگای قورباغه در آن جای گرفته است.

این کتاب حرکت‌هایی را در قالب مجموعه‌ای حقیقی از حرکات یوگا معرفی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد تمرین یوگا، فواید بی‌شماری برای کودکان دارد: تقویت اعتمادبه‌نفس، افزایش خویشتن‌داری، درک ارزش وجودی، بهبود مهارت‌های حرکتی، کاهش استرس، بهبود مهارت گوش‌دادن و غیره. کوچولوهای ما و حتی خیلی از بزرگسالان هنوز نیاموخته‌اند که باید به طور منظم از همهمه‌ زندگی دور شوند و به خودشان استراحت بدهند؛ یعنی زمانی را به تمرکز و تجدید قوا اختصاص دهند. این کتاب، برای کودکان (و خوانندگان بزرگسال) دروازه‌ای لذت‌بخش و آسان را به روی دنیای یوگا می‌گشاید. یوگا برای هر گروه سنی با هر نوع توانایی و نیازهای خاص مناسب است.

یوگا یک تمرین ورزشی قدیمی  به معنای اتحاد و یکی شدن بین جسم و ذهن است. که شامل حالات بدنی، تمرکز و تنفس عمیق است. یکی از قدیمـی‌ترین متون موجود از یوگا در شمال هند یافت شده است که مربوط به 5000 سال پیش است. تمرینات یوگا شامل انجام وضعیت‌های  بدنی است که در حین انجام آن توجه خاصی به تنفس می‌شود. حرکات یوگا به شکلی طراحی شده است که باعث انعطاف اندام‌ها، کارکرد بهتر اعضای بدن، کاهش استرس و افزایش نشاط درون در فرد می‌شود.از دیگر فواید تمرینات یوگا ارتباط آن با درون انسان است، درون همیشه طالب آرامش است و آرامش درون از آرامش روح و روان سرچشمه می گیرد. تمرینات یوگا این فایده را دارد که به مرور درون را به آرامش می رساند.

درهر صفحه کتاب یک حرکت یوگا توسط قورباغه به نمایش گذاشته است. تصاویر هر صفحه پس زمینه‌ای با رنگ‌های شاد و درخشان دارد که جذابیت خوبی ایجاد کرده است. تصویرسازی شخصیت قورباغه ساده است و در عین سادگی توانسته حالات  قورباغه را  در مدل‌های مختلف حرکت یوگا به کودک نشان دهد.

«نورا کارپنتر» فارغ التحصیل کالج هنرهای زیبا در رشته نوشتن برای کودکان و نوجوانان است. او نویسنده رمان «لبه هر چیزی» و کتاب تصویری «یوگای قورباغه‌ای» است. قبل از نوشتن کتاب، او به عنوان سردبیر مجله Wonderful West Virginia مشغول به کار بوده است.

«مارک چمبرز» متولد ​​1980 و تصویرگر و نویسنده کتاب‌های تصویری کودکان و نوجوانان است. او در سال 2003 با مدرک تصویرگری از دانشگاه لینکلن فارغ التحصیل شد و از آن زمان در نمایندگی آژانس Bright Group International در نیویورک و لندن کار می‌کند. در سال 2008 او تصاویری را برای باغ وحش جدید کودکان  در ZSL London Zoo طراحی کرد. چمبرز در سال 2013 برنده جایزه کتاب تصویری کودکان شفیلد (Sheffield) شد و در بخش رمان کوتاه نیز مورد تقدیر قرار گرفت. او در سال 2013 نیز نامزد دریافت جایزه خنده‌دار رولد دال شد.

گزیده‌هایی از کتاب

آتشفشان

برای شروع، زانوهایت را خم کن، کمی خم شو و تنه‌ات را به زمین نزدیک کن،

 حالا شمارش معکوس با قورباغه‌ی یوگا، و بعد ... بپر هوا!

 سه، دو، یک بووم!

همین کار را تکرار کن

برگردان
نگار شجاعی
تصویرگر
تصویرگر
mark chambers, مارک چمبرز
سال نشر
1400
ناشر
نویسنده
Nora carpenter, نورا کارپنتر
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
لیلا اثناعشری
Submitted by skyfa on