پپا به آکواریوم می‌رود (مجموعه کتاب دنیای پپا)

عنوان لاتین
Peppa Pig. Peppa’s fishy friends

کتاب «پپا به آکواریوم می‌رود» از مجموعه کتاب «دنیای پپا» داستان پپا و ماهی خانگی‌اش طلایی است. او که حس می‌کند ماهی طلایی تنهاست، به دنبال دوستی برای او می‌گردد. برای همین با خانواده به آکواریوم می‌روند.

طلایی ماهی پپا، احساس خوبی ندارد و مثل هر روز شاداب نیست. مادر پپا پیشنهاد می‌دهد او را به آکواریوم ببرند تا آن‌جا دوستانی پیدا کند و حالش خوب شود. خانواده پپا همه با هم راهی آکواریوم می‌شوند. در آن‌جا از قسمت‌های مختلف بازدید می‌کنند و با مدل‌های مختلف ماهی آشنا می‌شوند. حتی دوستانشان را هم در آن‌جا می‌بینند که برای بازدید آمده‌اند، اما دوستی برای طلایی پیدا نمی‌کنند. پپا از این‌که هنوز دوستی برای طلایی پیدا نکرده است ناراحت است. اما هنگامی که می‌خواهند از آکواریوم خارج شوند متوجه می‌شوند خانمی که مسئول آن‌جاست هم ماهی‌ای دارد داخل تنگ و تنهاست. حالا طلایی یک دوست جدید پیدا کرده است.

تاکنون ۱۲ جلد از مجموعه «دنیای پپا» توسط نشر افق به فارسی منتشر شده است. در هر قسمت پپا با موضوع جدیدی روبرو می‌شود و تجربه جدیدی به دست می‌آورد. داستان هر کتاب مجزاست و تقریبا در تمام کتاب‌ها  پپا به همراه خانواده‌اش تجربه‌های جدید را پشت سر می‌گذارد. کتاب‌ها همگی دارای  تصاویر و صفحات رنگی، بزرگ و ساده هستند که با متن‌های کوتاه و ساده همراهی می‌شوند. در این‌جا به معرفی جلدهای ۱ تا ۶  از این مجموعه پرداخته می‌شود که هر کدام داستان و تجربه‌ای جداگانه دارند.

در «پپا عینک می‌زند»، پپا که به همراه دوستش پدرو مشغول بازی است متوجه عینک او می‌شود و با هم در مورد این‌که چرا بعضی افراد نیاز به عینک دارند صحبت می‌کنند. پدر پدرو عینک‌ساز است و خانواده پپا تصمیم می‌گیرند تا پیش او بروند و ببینند آیا چشمان پپا هم نیاز به عینک دارد یا خیر.

«پپا با کامپیوتر بازی می‌کند»، داستان یک روز در خانواده پپا است. زمانی که مادر سرگرم کار با کامپیوتر است و پپا و برادرش جورج تصمیم می‌گیرند تا او را هنگام کار با کامپیوتر تماشا کنند. اما کار در این‌جا تمام نمی‌شود و پپا تصمیم می‌گیرد ناگهان مانند مامان تندتند تایپ کند!!! این‌جاست که کامپیوتر دچار مشکل می‌شود و بابا باید ببیند که می‌تواند آن را درست کند یا خیر؟

ماجرای کتاب «پپا به تعطیلات می‌رود»، داستان سفر خانواده پپا با هواپیما به ایتالیاست. در آن‌جا آن‌ها پیش یکی از دوستانشان در روستا می‌روند، مامان کلی خرید می‌کند و غذای مورد علاقه پپا یعنی پیتزا را می‌خورند.  

کتاب «پپا به دندان پزشکی می‌رود»، تجربه پپا و برادرش جورج در دندانپزشکی برای معاینه دوره‌ای دندان‌هایش است. پپا کاملا با مراحل کار آشناست، اما برادر کوچکش چندان دوست ندارد که دندانپزشک معاینه‌اش کند، برای همین پزشک به او اجازه می‌دهد تا دایناسور عروسکی‌اش هم همراه او کارهای مربوط به معاینه را انجام دهد.

کتاب «پپا فوتبال بازی می‌کند»، تجربه بازی دسته جمعی پپا با دوستانش است. آن‌ها در ابتدا به دو گروه تقسیم می‌شوند و شروع به بازی می‌کنند، اما در مورد رعایت قوانین و عادلانه بودن بازی توافق ندارند. پدر پپا به عنوان داور وارد بازی می‌شود و بعد ماجرا جور دیگری پیش می‌رود.

«نویل استلی» متولد ۱۹۵۰ در لندن است. او نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان و خالق کتاب‌های پپا است.

 «مارک بیکر» متولد ۱۹۵۹ در لندن و فارغ‌التحصیل رشته انیمیشن است. او  تهیه‌کننده، تصویرگر انیمیشن، نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان نیز هست.

گزیده‌هایی از کتاب

اسم ماهی پپا طلایی است. طلایی امروز انگار کمی غمگین است. پپا می‌گوید: «فکر می‌کنم طلایی تنها است. حتما دلش می‌خواهد با یک ماهی دوست شود.». مامان می‌گوید: «شاید بد نباشد طلایی را به آکواریوم ببریم.» آکواریوم جایی است که یک عالمه ماهی در آن زندگی می‌کنند.

برگردان
مهسا خسروی
تصویرگر
Neville Astley, Mark M.Baker, نویل استلی, مارک بیکر
سال نشر
1400
ناشر
نویسنده
Neville Astley, Mark M.Baker, نویل استلی, مارک بیکر
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مژگان کلهر
ویراستار
Submitted by skyfa on