اذیتم نکن

عنوان لاتین
Stop picking on me: a first look at bullying

کتاب «اذیتم نکن» بسیار خوب و کامل به اشکال مختلفی که ممکن است کودکان مورد قلدری قرار گیرند می‌پردازد.

هر صفحه شامل تصاویری است که به همراه متن اطلاعات خوبی را به کودکان مخاطب این کتاب منتقل می‌کند. در این کتاب به این موضوعات پرداخته می‌شود: چه‌طور هر کسی ممکن است مورد قلدری قرار بگیرد و اذیت شود، قلدری کردن چیست، قلدری و اذیت کردن چطور ممکن است در هر جایی از خانه گرفته تا مدرسه اتفاق بیافتد و چرا گاهی برخی افراد نسبت به دیگران رفتار قلدرانه دارند. هم‌چنین به واکنش‌های فیزیکی و روانی کودکانی که اذیت شده‌اند نیز می‌پردازد، مواردی مانند از دست دادن اشتها یا بی‌خوابی. این کتاب شخصیت داستانی ندارد؛ اما تصاویر و متن به شکلی است که کودک را به ادامه خواندن کنجکاو می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مثبت پرسش‌ها و موضوعات گفت‌وگویی است که در هر صفحه مطرح شده است و هنگام خواندن کتاب می‌توانید آن‌ها را از کودکان بپرسید یا درباره‌اش با آن‌ها گفت‌وگو کنید تا موضوع بهتر برایشان جا بیافتد. یکی از نکات مثبت دیگر این کتاب تشویق کودکان به کمک و پشتیبانی گرفتن از یک فرد بزرگ‌تر مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد، مانند معلم، در زمانی است که اذیت می‌شوند. در انتهای کتاب راهنمای استفاده از کتاب آمده است و راه‌هایی برای گفت‌وگو با کودک و فعالیت‌هایی در پیوند با کتاب برای والدین شرح داده شده است.

«پت توماس» متولد ۱۹۵۹ در آمریکاست. او روزنامه‌نگار و روان‌درمانگر بوده است و پس از این‌که سال‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار فعالیت کرد، اکنون در زمینه رشد و توسعه مهارت‌های کودکان فعالیت می‌کند و کتاب‌های گوناگونی در این زمینه برای کودکان می‌نویسد.

«لسلی هارکر» نویسنده، ناشر و تصویرگر کتاب کودکان و متولد آلمان است.

گزیده‌هایی از کتاب

 قلدرها مثل بقیه هستند؛ اما مثل بقیه رفتار نمی‌کنند. قلدرها از اذیت کردن دیگران لذت می‌برند و مجبورشان می‌کنند کارهایی را که آن‌ها می‌گویند انجام دهند. تنها راهی که برای رسیدن به خواسته‌هایشان بلدند، این است که زور بگویند.

برگردان
سارا وطن آبادی
تصویرگر
تصویرگر
Lesley Harker, لسلی هارکر
سال نشر
1399
ناشر
نویسنده
Pat Thomas, پت توماس
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on