تولد فیل کوچولو

عنوان لاتین
Olifantje is jarig

هر طرف را که نگاه می‌کنی ریسه‌ها و کاغذهای رنگی‌رنگی و یک‌عالمه بادکنک قرمز و بنفش و نارنجی و آبی‌رنگ می‌بینی! این‌‌طور که معلوم است انگار امروز همه چیز فرق دارد و در خانه‌ی فیل کوچولو قرار است اتفاق تازه‌ای بیفتد. نکند قرار است که همه با هم بادکنک‌بازی کنند یا با ریسه‌های رنگی کاردستی هیجان‌انگیزی بسازند؟ شاید هم تولد کسی باشد. اما چه‌کسی؟ تولد مامان‌فیله، بابافیله یا شاید هم خود خود فیل کوچولو! وقتی‌که مامان و بابای فیل کوچولو هوراااای بلندی می‌کشند، کوچولوی دوست‌داشتنی داستان مطمئن می‌شود که تولد خود اوست. حالا دیگر همه چیز معلوم است. امروز جشن «تولد فیل کوچولو» است.

«تولد فیل کوچولو» کتابی مقوایی به نویسندگی و تصویرگری آنه‌ماری فان هاراینگن است. در این کتاب تصویری، کودک ابتدا با فیل کوچولو و سپس پدر و مادر او آشنا می‌شود. بدین ترتیب می‌توان او را با افراد خانواده آشنا کرد. در همین حین، کودک با تزئینات رنگارنگ جشن تولد روبه‌روست. آنه‌ماری با توجه به گروه مخاطب خود، با هوشمندی از پالت رنگی شاد استفاده کرده است. تصاویر بزرگ و واضح‌اند و پس‌زمینه‌ی صفحات سفید است. بدین ترتیب کودک نه‌تنها گیج نمی‌شود، بلکه فضای بصری آرامی برای مطالعه و مشاهده‌ کردن در اختیار دارد. در ادامه کودک با اتفاقاتی که در یک جشن تولد رخ می‌دهد، آشنا می‌شود. مثل آوردن کیک تولد، فوت کردن شمع‌ها، خوراکی خوردن، هدیه گرفتن و حتی پاره کردن کاغذکادوها.

«آنه‌ماری فان هاراینگن» نویسنده و تصویرگری هلندی و متولد سال ۱۹۵۹ میلادی است. او تاکنون موفق شده است که ۳ بار جایزه‌ی قلم طلایی را دریافت کند. این جایزه از جمله جوایزی است که سالانه در هلند به بهترین نویسندگان آثار کودک و نوجوان اهدا می‌شود.

مترجم کتاب «باید بروم دست‌شویی»، «ندا کمال‌هدایت»، سابقه‌ هم‌کاری با برنامه با من بخوان را دارد. او عضوی از گروه کارشناسان کتابخانه‌های با من بخوان بوده است. هم‌چنین کتاب‌های «لگن من» و «تولد فیل کوچولو» با ترجمه‌ او از سوی این انتشارات به چاپ رسیده است.

هاراینگن با الهام از شخصیت‌های خانواده‌ی فیل کوچولو این مجموعه را بسط داده و دو داستان زیر را هم طراحی کرده است:

هم‌چنین این هنرمند تصویرگری مجموعه‌کتاب‌های جذاب «خر کوچولو» نوشته‌ی «ریندرت کرم هاوت» را بر عهده داشته است:

تمام آثار نام برده‌شده را انتشارات مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، با دریافت حق کپی‌رایت از ناشر اصلی در ایران منتشر کرده است.

گزیده‌هایی از کتاب

 و بعد نوبت کیک است. مامان می‌گوید: «می‌توانی شمع‌هایت را فوت کنی.»

بابا می‌گوید: «محکم‌تر...»

پووووووف

فیل کوچولو با تمام قدرت شمع‌هایش را فوت می‌کند.

برگردان
ندا کمال‌هدایت
تصویرگر
Annemarie Van Haeringen, آنه‌ماری فان هاراینگن
سال نشر
1400
نویسنده
Annemarie Van Haeringen, آنه‌ماری فان هاراینگن
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by skyfa on