تخت خواب مامان و بابا

عنوان لاتین
Le lit les parents

«تخت خواب مامان و بابا»، کتابی است درباره خرس کوچولویی به نام لئو. او دوست دارد شب‌ها در تخت پدر و مادرش و پیش آن‌ها بخوابد و برای این کار از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند.

لئو هر شب به بهانه‌ای عروسکش را برمی‌دارد و از تخت خودش بیرون می‌آید و به تخت پدر و مادرش می‌رود تا پیش آن‌ها بخوابد. بهانه‌ها هم مختلف هستند، یک شب پشه نیشش زده، یک شب انگشت پایش زیادی داغ شده، یک بار تشنه است، یک بار خیلی گرسنه، گاهی هم خواب ترسناک دیده است. گاهی حتی پدر و مادرش را بیدار هم نمی‌کند و آرام به زیر پتوی آن‌ها می‌رود. حرف‌ها و صحبت‌های والدینش هم برای متقاعد کردنش بی‌فایده است. تا این‌که زمان شب طولانی زمستان و خواب طولانی تا بهار فرا می‌رسد. مادر به او می‌گوید که امشب حتما باید جای خودش بخوابد تا بهار شود. اما وقتی پدر و مادر به خواب عمیق فرو می‌روند، لئو باز با عروسکش آرام به تخت آن‌ها می‌رود. اما در آن‌جا راحت نیست، پدر و مادر مدام تکان می‌خورند و پتو را هم از روی لئو می‌کشند. عروسکش هم راحت نیست و نزدیک است تا زیر پدر له شود! لئو تصمیم می‌گیرد تا خودش و عروسکش را نجات دهد و در تخت خودش آرام و راحت بخوابد!

کتاب «تخت خواب مامان و بابا»، داستانی است که با این‌که جنبه فانتزی و کمی طنز دارد، اما تجربه‌ای است که خیلی از کودکان و والدینشان در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند. جملات کوتاه و ساده به همراه تصاویر جذاب، این کتاب را گزینه مناسبی برای بلندخوانی با کودکان کرده است.

«کریستین نومان ویلمن» متولد 1964 در کشور فرانسه است. او کارش را به عنوان گفتار درمانگر کودکان آغاز کرد و همان‌جا بود که برای بیماران کوچکش شروع به تعریف کردن داستان نمود. ابتدا برای فرزندانش داستان نوشت، بعد برای دوستان آن‌ها و بعد برای دوستان دوستانشان. او اکنون مادر سه فرزند و نویسنده کتاب کودکان است و جوایز زیادی هم دریافت کرده است.

«ماریا بارسیلون» تصویرگر کتاب کودکان و متولد 1969 فرانسه است. او فارغ‌التحصیل رشته هنر است و در زمینه کاریکاتور نیز تحصیلاتی دارد.

گزیده‌هایی از کتاب

لئو خرس کوچولو، عادت داشت هر شب به اتاق خواب مامان و بابایش برود.

یک شب برای این‌که از نیش پشه اذیت شده بود.

یک بار برای این‌که یکی از انگشت‌های پایش خیلی داغ شده بود.

برگردان
نوشابه امیری
تصویرگر
Marianne Barcilon, ماریان بارسیلون
سال نشر
1396
ناشر
نویسنده
Christine Naumann Villemin, کریستین نومان ویلمن
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on