گربه دارم چه زرنگ

کتاب «گربه دارم چه زرنگ» روایتی کودکانه است که داستان گربه‌ای پرانرژی و پر‌تحرک را در قالب ترانه‌‌ای کودکانه روایت می‌کند. گربه‌ی زرنگِ داستان از شهر‌ها و کشورهای گوناگون دنیا دیدن می‌کند و در این سفر دورودراز کالاها و اجناسی را با خود می‌برد و می‌آورد. در اولین بخش کتاب، به شغل گربه، که خریدو‌فروش کالاست، اشاره می‌شود؛ شغلی که تجربه‌ها و سفر‌های زیادی را با خود به همراه دارد.  

گربه‌ی داستان با کودکان دوست است و رابطه‌ای صمیمی با آن‌ها دارد. در تمام صفحات، در متن و تصویر، شاهد این رابطه‌ی صمیمی هستیم؛ به‌گونه‌ای که گربه یکی از شهروندان عادی فضای داستانی به شمار می‌آید.

محمدهادی محمدی، نویسنده‌ی اثر، در جای‌‌جای متن اشاره می‌کند که این گربه دوست بچه‌هاست. پرستو حقی، تصویرگر کتاب، نیز با به تصویر کشیدن گربه در قد‌و‌قواره‌ی کودکان و حتی با بر تن کردن لباس و کفش‌هایی به سبک کودکان، سعی دارد بر این دوستی تأکید کند. 

سفر گربه گاه با موتور و گاه با دوچرخه انجام می‌شود. البته از آنجایی که گربه‌ی داستان به خرید‌و‌فروش کالاهای گوناگون مشغول است، با وسایل متفاوتی همچون کامیون، قایق و حتی بالن به نقاط گوناگون سفر می‌کند و به انجام دادن کارش می‌پردازد.

نکته‌‌ی جالب‌توجه دیگری هم درباره‌ی کتاب پیش رو وجود دارد: این اثر از شعری در دوران مشروطه با نام «گربه دارم چه براق» الهام‌ گرفته ‌شده است. بر اساس پژوهش‌ها، این شعر جزو اولین اشعار مکتوب کودک و نوجوان به حساب می‌آید. در صفحه‌ی 536 جلد چهارم کتاب «تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان در دوره مشروطه» تصویرِ دست‌نوشته‌ای از ابوالحسن صبا به چشم می‌خورد. او شعری را که از زبان مادرش شنیده با خط و امضای خود روی کاغذ نوشته است. بنا به گفته و پژوهش‌های سیروس طاهباز، این شعر یکی از قطعاتی بوده که محمودخان ملک‌الشعرای صبا، شاعر دوران محمدشاه قاجار، برای فرزندان یا بستگانش سروده است. در این دست‌نوشته، چهار قطعه شعر به چشم می‌خورد. قطعه‌ی چهارم دقیقاً ترکیب‌بندی است که از متل‌ترانه‌های کودکانه‌ی همان دوران الهام گرفته شده است. متل‌ترانه‌ها بخشی از میراث شفاهی یک کشورند که سینه‌به‌سینه و به‌طور شفاهی نسل‌اندرنسل خوانده و حفظ می‌شوند.

گربه دارم چه زرنگ


خرید ترانه-متل‌های بازآفرینی شده از کتاب هدهد


محمدهادی محمدی، که خود از پژوهشگران تاریخ ادبیات کودک در ایران است، با الهام از این شعر کودکانه و با تغییر آن در راستای موضوعات ملموس امروزی، آن را به شکلی دیگر سروده است. کتاب «گربه دارم چه زرنگ» نگاهی دوباره به این متل‌ترانه‌ی قدیمی است که حدود دو قرن از سرایش آن می‌گذرد. محمدی با ایجاد تغییراتی در محتوا و افزودن عناصری قابل‌درک برای کودکان عصر حاضر، تلاش کرده است که گنجینه‌ی ادبی سرزمین را زنده نگاه‌ دارد و آن را به نسل بعد منتقل کند. همین موضوع است که بر ارزش کتاب می‌افزاید.

تصویرگری کتاب با متد نقاشی با مدادرنگی از دیگر جذابیت‌های کتاب است. تصاویری که پرستو حقی، تصویرگر کتاب خلق کرده است، بسیار شبیه به نقاشی کودکان است. استفاده از این تکنیک می‌تواند تأثیر خوبی در ارتباط با مخاطب ایجاد کند.

گزیده‌هایی از کتاب

گربه دارم چه خوش‌ادا

گاهی می‌ره به روستاها

میاره بار کشمش

کیک می‌پزه پنج یا شش

کارش خریدفروشه

گاهی کلاه می‌پوشه

با بچه‌ها می‌جوشه

تصویر اضافی
تصویرگر
تصویرگر
پرستو حقی
سال نشر
1400
قالب کتاب
نویسنده
محمدهادی محمدی
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on