قطع شدن زنجیره ی غذایی

عنوان لاتین
A Break in the chein‬

قطع شدن زنجیره‌ی غذایی کتابی است درباره‌ی اهمیت محیط‌زیست و در سرزنش آدم بزرگ‌هایی که غیر از نفع و فایده‌ی فعلی خودشان به چیز دیگری اهمیت نمی‌دهند. خیال می‌کنند دنیا مایملک ایشان است و سهم کودکان و جانوران را برای زندگی فراموش کرده‌اند. کریس دولیسی تلاش کرده است این موضوع را در قالب داستان برای مخاطب طرح کند و شیوه‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی پدیده‌های گوناگون و نیز چگونگی اعتراض به نادرستی رفتار و اشتباه‌های دیگران به بچه‌ها آموزش دهد. ماجرای این قصه درباره‌ی خرس‌های قطبی است که در اثر آلودگی‌های نفتی در معرض خطرند.

قصه یک قهرمان کودک دارد، به نام بیلی، که خواننده با او یاد می‌گیرد خرس‌های قطبی چه نوع حیواناتی هستند، چه عواملی زندگی آن‌ها به خطر می‌اندازد. هم چنین، درک می‌کند قطع شدن زنجیره غذایی در طبیعت مقدمه‌ی چه فاجعه‌ی عظیم و غریبی است و چه پیامدهای ناگواری به دنبال دارد. علاوه بر این، نویسنده به کودک می‌آموزد وقتی با مسائل طبیعی روبه‌رو می‌شود احساس مسئولیت کند و برای برطرف کردن مشکل قدمی بردارد؛ ولو گامی کوچک که وجه نمادین داشته باشد، شبیه حرکت بیلی و دوستانش. آن‌ها در این کتاب، با نفت آلود کردن یک فرش سفید و تمیز کردن آن در جلوی مردم، نشان می‌دهند چه بلایی بر سرخرس‌های قطبی آمده و خلاصی از این وضعیت چه قدر سخت است و هزینه دارد.

کودکان ده تا دوازده سال می‌توانند با خواندن کتاب قطع شدن زنجیره غذایی مهارت‌هایی را برای مشارکت‌های اجتماعی یاد بگیرند و متوجه اهمیت محیط‌زیست و پدیده‌های طبیعی در زندگی انسان شوند.

برگردان
فرمهر منجزی
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال چهاردهم- شماره ۴
سال نشر
۱۳۹۰
شاعر
ناشر
نویسنده
Chris D’Lacey, کریس دولیسی
Submitted by admin on