نسرین وکیلی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با نسرین وکیلی را مشاهده کنید.

کتاب «کلاس قصه‌خوانی خانم بروکس»، ماجرای دختر کوچکی است که برخلاف بقیه همکلاسی‌ها و مربی کتابخوانی‌اش اصلا از کتاب خوشش نمی‌آید. به نظر او همه کتاب‌ها لوس و بی مزه هستند. اما اوضاع به طرز خاص و عجیبی عوض می‌‍شود.
دوشنبه, ۲۶ مهر
«پدرِ اسلاگ» داستان ملاقات پسری به نام اسلاگ و پدرِ فوت شده‌اش است. در یک روز بهاری، اسلاگ همراه دوستش دیوید تصمیم داشتند به مغازه قصابی بروند که اسلاگ پدرش را که مدت‌ها پیش مرده بود روی نیمکت کنار پارک با کلاه و عصا می‌بیند. پدرش به قول خود عمل کرده و در بهار برگشته بود.
چهارشنبه, ۲۶ آذر
«هر وقت خوک‌ها پرواز کنند» داستان ماجراجویی‌های یک گاو است. او شرایط را تغییر می‌دهد، کارهایی می‌کند که تا به حال یک گاو آن‌ها را انجام نداده است و در این مسیر خوک‌ها را نیز به پرواز در می‌آورد.
سه شنبه, ۲۰ آبان
کتاب «وسلی‌آباد» درباره‌‌ی وسلی، پسربچه‌ای ۸-۷ ساله است که از نظر فکری با بچه‌های هم‌سن و سال خود وجه اشترکی ندارد. او تابع مد نیست و سرش به کار خودش گرم است اما این موضوع نگرانی والدینش را برمی‌انگیزد. وسلی در تابستان در باغچه‌ی خانه گل‌کاری و باغبانی می‌کند، اما نه گیاهانی معمول مثل گوجه فرنگی و کلم که سایر همسایه‌ها می‌‌کارند.
یکشنبه, ۶ مهر
«یک چیز دیگر» همان‌گونه که از نامش هم می‌توان استنباط کرد، عنوانِ کتابی با موضوع «تفاوت‌های فردی» است. به علاوه در این کتاب به مضامین دیگری چون «میزان پذیرشِ تفاوت‌های فردی در یک جامعه» و «مسائل عاطفیِ ایجاد شده در پیِ آن» اشاره شده است. اگرچه نقطه اوجِ داستان در فهمِ یک تجربه مشترک از «عدم پذیرفته شدن» توسط شخصیتِ اصلی داستان به وقوع می‌پیوندد؛ ولی چراییِ قبول این «پذیرشِ تفاوت‌ها» توسط او، بماند برای تجربه‌های زیسته و برداشت‌های شخصیِ خواننده. شخصیتِ اصلی داستان حیوانی با شمایل منحصر به فرد و در واقع «یک چیز دیگر» است که به دلیل ظاهر متفاوتش مورد قبول سایر حیوانات قرار نمی‌گیرد. او برای ایجاد شباهت بین خود و دیگران تمام تلاشش را می‌کند تا شاید از این طریق «چیزی» مانند خود آن‌ها یه به عبارتی جزئی از آن‌ها بشود. مثل آن‌ها ورزش می‌کند، لباس می‌پوشد و … اما هیچ‌کدام از این راه‌ها کارگشا نیست و هم‌چنان کسی به او روی خوش نشان نمی‌دهد. یکی از شب‌ها، «یک چیزی» در خانه او را می‌زند و می‌خواهد با او دوست شود. او از دیدنِ موجودی که با خودش و بقیه متفاوت است تعجب می‌کند! و مانند سایر حیوانات، اختلاف را نمی‌تواند بپذیرد و او را رد می‌کند. تا این‌که ناگهان چیزهای آشنایی در ذهنش تداعی می‌شود و کم‌کم احساس می‌کند ظاهر متفاوتِ آن موجود برایش اهمیت ندارد. بنابراین به دنبالش می‌رود و موجود را به خانه‌اش راه می‌دهد. آن‌ها با این‌که با هم هیچ شباهتی نداشتند، ولی دوست‌های بسیار خوبی برای هم می‌شوند. آن‌ها حتی زمانی که با یک تازه‌وارد که ظاهر عجیب و غریبی هم داشت مواجه می‌شوند، نه تنها جمله «تو مانند ما نیستی، تو از ما نیستی» را به او نمی‌گویند بلکه برایش جایی در میان خود فراهم می‌کنند و در کنار هم شاد هستند. کاترین کِیو یک نویسنده بنام انگلیسی است که کتابِ «یک چیز دیگر» شناخته‌شده‌ترین اثر او است. کریس ریدل تصویرگرِ اهل آفریقای جنوبیِ کتاب، به «خیال‌بافی‌های کودکان» بسیار اهمیت می‌دهد و به دنبال این است که در تصویرگری‌هایش منطقِ خاص کودکان را به‌طور دقیقی نشان دهد. او تاکنون جوایزی نیز کسب کرده است. نسرین وکیلی مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. او تاکنون بیش از 150 جلد کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ترجمه کرده است. کتاب «یک چیز دیگر» در سال 1997 جایزه «یونسکو» را از آنِ خود کرد و در سال 1994 نامزد دریافت جایزه «اسمارتیز» و همین‌طور «کِیت گرین اِوِی» شد. به علاوه در سال 1386 نیز کتاب برگزیده «شورای کتاب کودک» و «جشنواره سلام بچه‌ها» در ایران شد.
سه شنبه, ۳۱ تیر
کتاب «موش مترو» داستان موشی است که به همراه صدها موش دیگر در مترو زندگی می‌کند، اما فرق بزرگی با موش‌های دیگر دارد. او دلش می‌خواهد سرزمین پایان تونل را کشف کند، و همین آرزو ماجراهای هیجان‌انگیزی را برایش به ارمغان می‌آورد.
شنبه, ۲۸ تیر
کتاب «اسرار درون آتش» رمانی است خیره‌کننده که رنج و شجاعت کودکان افریقایی را که قربانی جنگ و مین‌هایی هستند که چون هیولا از زمین سر بر می‌آورند به تصویر می‌کشد و الهام‌بخش صلح برای همه ما در برابر خشونت است.
چهارشنبه, ۸ آبان
کتاب «یک دوست باحال یخی» داستان طنز پسری است که یک پنگوئن را به خانه می‌آورد تا از آن نگهداری کند.
چهارشنبه, ۲۲ اسفند
کتاب «دستیار ماما» داستانی است درباره خودباوری و اعتماد به نفس و هویت‌یابی. داستان این که چگونه دختری بی‌نام، بی‌پناه و یتیم با کمک توانمندی‌هایش شغل و جایگاهی برای خود می‌یابد.
چهارشنبه, ۳۱ خرداد
معرفی کتاب سکه طلا کتاب سکه طلا داستان مردی است که از راه دزدی زندگی می‌کند. از آنجا که شب‌ها بیدار می‌ماند و مجبور است خود را پنهان کند، صورتش رنگ‌پریده و قدش خمیده است و چون هیچ آشنایی ندارد که به او لبخند بزند، همیشه اخمو است. خووان وقتی یک سکه‌ طلا در دستان دوناژوزفا می‌بیند، به فکر دزدیدن طلاهای او می‌افتد.
شنبه, ۳۰ اردیبهشت
میان واقعیت و تخیل اینگرید و گرگ داستان دخترکی است که در فقر با پدر و مادرش زندگی می‌کند و با آنکه زندگی مطلوبی ندارد، از وضعیتش راضی است. اینگرید ذره ذره می‌فهمد از خانواده‌ی نجیب‌زاده است. مادربزرگی دارد که در قصری بزرگ زندگی می‌کند و به نوعی مالک روستاهای اطراف است.
دوشنبه, ۴ اردیبهشت
داستان درباره‌ی پسری نوجوان به نام اسکات است که بیماری آسم دارد و پزشک معالجش ورزش کاراته را به علت داشتن تمرین‌های تنفسی به او پیشنهاد می‌کند و معتقد است که هم برای جسمش خوب است و هم برای روحش. 
چهارشنبه, ۲۳ فروردین
«من، من هستم» داستانی تصویری است درباره عاقبت خودخواهی انسان‌ها و تاثیر واژه‌هایی که به کار می‌بریم.
شنبه, ۱۶ مرداد
کتاب تصویری «طبیعت چه شگفت‌انگیز است! تو هم همین‌طور!» به خوبی این مفهوم را که «وجود تنوع در طبیعت امری طبیعی است»، در روح و جان خوانندگان خود می‌نشاند. این کتاب خوانندگان خود را تشویق می‌کند تا خود را همان‌طور که هستند بپذیرند و با قوت‌ها، استعدادها و ویژگی‌های یکتای خود احساس شایستگی و امنیت را تجربه کنند. کتاب «طبیعت چه شگفت‌انگیز است! تو هم همین‌طور!» به زیبایی درس‌هایی را از دل طبیعت و زندگی جانوران برای به کار بردن در زندگی انسانی بازگو می‌کند و در کنار آن اطلاعاتی علمی درباره جانوران در اختیار خوانندگان خود می‌گذارد. به عنوان مثال در بخشی از کتاب درباره زندگی شیرها و تلاش آن‌ها برای شکار طعمه‌شان توضیح داده می‌شود. شیرها در ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد تعقیب شکار خود ناموفق هستند. اما ناامید نمی‌شوند و دوباره و دوباره به تلاش خود ادامه می‌دهند تا غذای مورد نیاز خود را تامین کنند.
دوشنبه, ۴ مرداد
هنری عاشق کتاب است،؛ اما نه آن جور که من و تو دوست داریم. او دوست داشت به جای خواندن، آن‌ها را «ببلعد»! بله او به جای خواندن، آن‌ها را می‌خورد.  هنری هر چقدر بیشتر کتاب می‌خورد باسوادتر می‌شود. اما زیاده روی در این کار سرانجام هنری را به دردسر می‌اندازد. او دیگر نمی‌تواند کتاب‌ها را هضم کند و چیزهایی که یاد گرفته است با هم قاطی می‌شوند.
یکشنبه, ۱۳ تیر
بلو، پسر نوجوانی است که پدرش را از دست داده است و با مادر و خواهرش، جس زندگی می کند. او بنا به تشخیص خانم مشاور مدرسه قادر است افکار و احساسات خود را به زیبایی به قلم بکشد و بدین گونه دردهایش را بیان کند. او هم چنین می کند، اما پس از مدتی به نظرش کار احمقانه ای می آید. آن ها را پاره می کند و سعی می کند همه ی احساسات خود را در قالب داستانی به نام «وحشی» بنویسد. این داستان پر است از غلط های املایی، اما بلو معتقد است به علت آن است که کوچک است و سنی ندارد.  بلو، یکی از شخصیت های داستانش می شود. انگار که «وحشی» که شخصیت اصلی داستان اش است، خود اوست که جان گرفته است.
یکشنبه, ۲۳ خرداد
شبح گری استیل داستان بلندی است درباره ی پسر بچه ای کانادایی که به سرزمین آبا واجدادی اش، دراسکاتلند، می رود تا با تاریخ افسانه ای خانواده اش آشنا شود. گوین، پسرک کانادایی، در اسکاتلند، با عمو و دخترعمویش، فیونا، روبه رو می شود و از آن ها می خواهد که او را به دیدن مکان های تاریخی ای ببرند که، طبق افسانه ها، اجداد او در آن ها جنگ و ستیزهای فراوانی با بدکاران داشته اند. یکی از داستان ها درباره ی فرد شروری به نام گری استیل است که سال ها پیش به قتل رسیده، اما گوین و فیونا در طول داستان می فهمند که گویا هنوز شخصی به اسم گری استیل در این منطقه حضور دارد و دست بر قضا، آدم سر به زیری هم نیست.
جمعه, ۲ آبان
پسرک در پشت خانه اش یک پنگوئن پیدا می کند و به خیال آن که گم تلاش می کند او را به محل زندگی اش در قطب برگرداند. قایقی تهیه می کند و راهی قطب می شود. تجربه سفر کردن، با توفان و موج های بلند دست به گریبان شدن، در بین راه برای پنگوئن قصه گفتن و سرانجام رسیدن به مقصد. پسر خوشحال است که او را به منزلش رسانده ولی خودش احساس عجیبی دارد و از تنهایی و جدایی ناراحت است، پنگوئن هم به نظر خوشحال نمی آید.
شنبه, ۲۶ مهر
اجرای بعضی از قانون ها در زمان خودشان سبب اتفاقات نادرستی شده است. به تدریج قانون ها برداشته شده اند، اما نحوه ی اجرای آن ها و مسائلی که در آن زمان پیش آمده خاطرات و رازهایی را به دنبال داشته است. نوجوانان کتاب های امروزی مانند گذشتگانشان، تام سایر و هاکلبری فین، قرار است رازهای سربه مهری را کشف کنند که بزرگ ترها یا حوصله ی کشف آن ها را ندارند یا به نفعشان نیست برملا شود.
سه شنبه, ۱ بهمن
پسرک در انبار خانه اش هواپیمای عجیب و خارق العاده ای پیدا می کند و تصمیم می گیرد با آن به فضا برود.
شنبه, ۲ آذر