زهره قایینی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با زهره قایینی را مشاهده کنید.

کتاب «من یک اسب می‌خواهم» داستانی درباره‌ی قدرت خیال‌پردازی است؛ دنیایی فانتزی که در آن همه چیز ممکن و مجاز است. داستان می‌گوید اگر بخواهی و بتوانی تصورش کنی، به دست‌اش می‌آوری؛ درست، همان‌طور که بوبی به آرزوی‌اش می‌رسد. 
یکشنبه, ۲۴ دی
کتاب «کفش‌دوزکی به نام لیلا» داستانی است درباره‌ی تفاوت و پذیرش. چه چیزهایی را در وجود خودتان یا اطراف‌تان دوست ندارید؟ اگر می‌توانستید آن‌ها را تغییر دهید، آیا شاد می‌شدید؟ حال به سؤالی مهم‌تر پاسخ دهید: اگر نتوانید آنچه را برای‌تان ناخوشایند است تغییر دهید، آن‌وقت چه‌کار می‌کنید؟!  خرید کتاب کودکان درباره پذیرش تفاوت ها
سه شنبه, ۱۲ دی
سوادآموزی از مدرسه آغاز نمی‌شود! چگونه کودکان باسواد می‌شوند؟ سواد شکوفایی از پژوهش تا عمل
دوشنبه, ۱۴ آذر
کتاب «پیشی در باغ گردش می‌کند» روایتی ساده و روان برای مطالعه در اولین سال‌های کودکی است. بنا به باور نظریه‌های سوادآموزی سنتی، سواد خواندن و نوشتن از سنی مشخص شروع می‌شود. اما برخلاف این دیدگاه، امروزه کارشناسان و روان‌شنا‌سان حوزه‌ی کودک باور دارند که مهارت یادگیری، از جمله خواندن، را می‌توان از بدو تولد آموزش داد. در دنیای امروز، سواد فقط به معنای خواندن و نوشتن نیست.
یکشنبه, ۲۲ آبان
دو خرگوش در حال کندن تونلی در زیر یک جاده‌ی پررفت‌و‌آمد هستند. آن‌ها می‌خواهند به سلامت به سوی دیگر این جاده برسند. جایی که پوشیده از علف‌های سبز و تازه است. یکی از آن‌ها بر کندن این تونل پافشاری دارد و دیگری ترجیح می‌دهد از جاده عبور کنند. اما در جاده ماشین‌ها با سرعت زیاد عبور می‌کنند.
شنبه, ۲۱ خرداد
من موزه‌های بسیاری را دیدم چه در اقصی نقاط ایران و چه در اروپا و کشورهای دیگر و بازدید اخیرم از لوور پاریس خود گواه بر داشتن حق نظرم در این زمینه است. البته که این موزه قابل قیاس با موزه لوور نیست و تلاش‌های شما بسیار بسیار قابل ستایش است و باورنکردنی. امیدوارم که در اشاعه فرهنگ و هنر این سرزمین همواره پویا و پرتلاش باشید. (یاسمین فرجاددوست)
شنبه, ۱۰ اردیبهشت
بچه گربه‌ها عاشق بازی با گوله‌های کاموایی هستند. پیشی بازیگوش ما هم دنبال این گوله کامواهای رنگی می‌دود و بازی می‌کند. از قرمز شروع می‌کند و ناگهان توپک کاموایی دیگری جلویش ظاهر می‌شود. بزرگسالی که این کتاب تصویری مقوایی را با کودک سهیم می‌شود در صفحه نخست که تنها این جمله آمده است که «پیشی خیلی بازیگوش است» از او می‌پرسد پیشی چه می‌کند؟ توپک پیشی چه رنگی است؟ این پرسش در صفحات دیگر نیز می‌تواند تکرار شود و کودک را به سخن گفتن، بازگو کردن نام رنگ‌ها و شمارش تشویق کند. در پایان پیشی در می‌یابد که این توپک‌های کاموایی برای بازی نبوده است.
سه شنبه, ۱۷ اسفند
شناخت احساس‌ها از مهارت‌های مهمی است که کودک باید از همان نخستین سال‌های زندگی آن را فراگیرد. کودک نیاز دارد هم احساس‌های خود و اطرافیان خود را بشناسد و هم نام آن‌ها را بداند. هنگامی که کودک می‌تواند چهره شاد و اندوهگین، خشمگین یا شگفت زده را را از هم تشخیص دهد بهتر می‌تواند با دیگران ارتباط بر قرار کند و درباره احساس‌های خود و نیازهایش سخن بگوید.
یکشنبه, ۱۵ اسفند
«تو می‌دانی پیشی کجاست؟» کتاب تصویری مقوایی از گونه توصیفی ساده است. «تو می‌دانی پیشی کجاست؟» پرسشی است که از روی جلد تا پایان کتاب تکرار می‌شود تا کودک را به جست و جو و پاسخ گویی بر انگیزاند.
شنبه, ۱۴ اسفند
گفت‌وگوی زهره قایینی با ماریت تورن‌کویست، تصویرگر کتاب «تو مامانی‌ترین هستی!» ماریت تورن‌کویست (۱۹۶۴)، تصویرگر و نویسنده‌ی برجسته‌ی هلندی- سوئدی، یکی از اعضای خانواده‌ی بزرگ «با من بخوان» و از پشتیبانان جهانی این برنامه است. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ در آکادمی Gerrit Rietveld آمستردام در رشته‌ی تصویرسازی به تحصیل پرداخت و استعداد و سبک منحصربه‌فردش به سرعت مورد توجه قرار گرفت. در کشور سوئد از او خواسته شد تا آثار آسترید لیندگرن نویسنده‌ی نامدار سوئدی را تصویرسازی کند که مخاطبان بسیاری برایش به ارمغان آورد.
یکشنبه, ۱۲ دی
گفت‌وگوی زهره قایینی با مونیک و هانس هاگن، شاعران کتاب «تو مامانی‌ترین هستی!» مونیک هاگن (۱۹۵۶) و هانس هاگن (۱۹۵۵) زوج نویسنده و شاعر هلندی بیش از دو دهه است که در عرصه‌های گوناگون ادبیات کودکان می‌‌نویسند، می‌‌سرایند و در اجراهای نمایشی یا برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌‌کنند. گاهی کارشان مشترک است، مانند کتاب «تو مامانی‌ترین هستی!» و گاهی هم آثارشان را فردی می‌‌نویسند یا می‌‌سرایند و منتشر می‌‌کنند. یکی از گرایش‌های شاخص آن‌ها در میان انبوه کاری که برای کودکان و نوجوانان انجام می‌‌دهند گرایش به شعر خردسالان است، گونه‌ای که علاقه‌ی زیادی به آن دارند. هانس هاگن که از سال ۱۹۸۷ کار نویسندگی حرفه‌ای را شروع کرد، پیش از آن آموزگار تاریخ و تئاتر بود و کم‌کم به نوشتن برای کودکان جلب شد. مونیک هاگن که افزون بر نویسندگی مجری برنامه‌های تلویزیونی است کتاب‌هایی از زبان‌هایی مانند فرانسه نیز به هلندی برمی‌گرداند. روش کار مونیک و هانس این است که نه تنها شعر می‌‌سرایند، بلکه به کودکستان‌ها و دبستان‌ها می‌‌روند و شعرهایی را که سروده‌اند با کودکان سهیم ‌می‌شوند. آن‌ها سال‌های زیادی در کنار هم در یک نشریه‌ی ویژه‌ی گروه سنی ۸-۱۱ ساله کار کرده و در بسیاری از مدرسه‌های هلند به اجرای نمایش پرداخته‌اند. پرفروش‌ترین اثرشان که به زبان‌های زیادی ترجمه شده کتاب «تو مامانی ترین هستی» است که در سال ۲۰۰۰ ابتدا در هلند منتشر شد و سپس در کشورهای گوناگونی انتشار یافته است.
سه شنبه, ۲۳ آذر
«سلام ترس!» کتابی در مورد شناخت احساس ترس است. عنوان کتاب از همان ابتدا روشن می‌کند که باید با ترس آشنا شد و به او سلام کرد.
یکشنبه, ۴ مهر
در کتاب «آن‌جا که شادی آغاز می‌شود» میزبان احساسی دلپذیر و خواستنی هستیم، شادی. هنگامی شادی آغاز می‌شود که آن را شناخته باشی، به‌راستی شادی چیست؟ آیا مفهوم شادی برای همه یکسان است؟ شادی همیشه یک نام ندارد و همواره پایدار نیست. برای شاد بودن شاید لازم نیست تلاش کنی و دائم دنبال آن باشی. چون شادی همیشه هست و باید در خودت جست‌وجو کنی.
یکشنبه, ۲۸ شهریور
نمایشگاه کتاب کودک بولونیا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی در حوزه ادبیات کودکان است که از امروز 24 خرداد (14 جون) درهای خود را به رایگان بر روی همه علاقه‌مندان می‌گشاید تا بتوانند از نشست‌ها و کنفرانس‌های گوناگون ادبی و خبری، مراسم اعلام جوایز، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها دیدن کنند.
دوشنبه, ۲۴ خرداد
نام فردوس وزیری در تاریخ ادبیات کودکان ایران یادآور سال‌ها تلاش پیگیرانه و عاشقانه برای ادبیات کودکان این مرز و بوم است. شخصیتی که زلالی چشمه‌ساران کودکی در وجودش جاری بود و عشق راستین به کودکان در قلب‌اش شعله می‌کشید. و همین بس تا همه جوانی و زندگی‌اش را وقف آموزش کودکان و قلم زدن برای آنان کند.
چهارشنبه, ۱۵ اردیبهشت
هر سال برای داوری داخلی براتیسلاوا از سوی کانون دعوت می‌شوم. چندین دوره به احترام تصویرگران پرتلاش کشورمان در این نشست ها شرکت ‌کردم و سعی‌ بر این بود که با رعایت اخلاق حرفه‌ای و پیروی از معیاری‌های شناخته شده به آثار برتر رأی دهم.
یکشنبه, ۲۴ اسفند
کتاب «اندوه به دیدارم می‌­آید» داستانی است برای شناخت حسی مهم. حسی که قرار است با کمک این کتاب، به جای فرار کردن و نادیده گرفتنش بیاموزیم که چگونه آن را بپذیریم. غم را باید دید، درآغوش گرفت و بالاخره با آن کنار آمد.
شنبه, ۳ اسفند
مجموعه‌ی مفهومی لولوپی، شامل چهار کتاب تصویری مفهومی برای کودکان است. شخصیت‌های کتاب «دوستان خوب» از مجموعه‌ی شمارورزی لولوپی برگرفته شده. شمارورزی لولوپی، اندیشه‌ورزی ریاضی را به ساده‌ترین شکل با خردسالان سهیم می‌شود.
شنبه, ۱۲ بهمن
کتاب «اِما در گردش» داستان خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالب داستانی آهنگین روایت شده است. کتاب «اِما در گردش» مخاطب نوزاد و نوپا را با موقعیت‌هایی ناخوشایندی که ممکن است در هنگام بازی و گردش پیش بیاید آشنا می‌کند.
سه شنبه, ۲۴ مهر
کتاب «اِما در باغ‌وحش» داستان خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالب داستانی آهنگین روایت شده است. در کتاب «اِما در باغ‌وحش» نوزاد و نوپا همراه با اِما، به باغ وحش می‌رود و با چند حیوان (شیر دریایی، پنگوئن، خرس، راسو، میمون و ببر) آشنا می‌شود.
سه شنبه, ۲۴ مهر