گروه کتابشناسی کتابک

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با گروه کتابشناسی کتابک را مشاهده کنید.

«روز جهانی بازیافت» در 18 مارس برابر با ۲۸ام اسفندماه هر سال برگزار می‌شود. هدف از نامگذاری این روز ترویج بازیافت از طریق آموزش به مردم است.  شما می توانید به روش های مختلفی بازیافت کنید، یکی از آنها استفاده مجدد از محصول است. به جای دور انداختن وسایل قدیمی، باید به دنبال راه‌هایی برای استفاده مجدد از آنها باشیم.  کتابک برای «روز جهانی بازیافت» کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
یکشنبه, ۲۷ اسفند
 ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ در شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۳ مارس برابر با ۱۳ اسفند به عنوان «روز جهانی حیات‌وحش» اعلام شد. این روز به عنوان روزی که کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در خطر انقراض (CITES) در سال ۱۹۷۳ امضا شد نیز اهمیت دارد. هدف از روز جهانی حیات‌وحش علاوه بر آشنایی با جانوران و حفظ محیط‌زیست آن‌ها، افزایش آگاهی نسبت به گونه‌های در معرض خطر انقراض است.
شنبه, ۱۲ اسفند
روز «یک افسانه بگو» هر سال در ۲۶ فوریه برابر با ۷ اسفند جشن گرفته می‌شود. این روز یک موقعیت جالب است که کودک درون خود را بیرون بیاوریم و در حالی که از هیولاها و بدی‌های جهان فرار می‌کنیم، روزی شاد داشته باشیم!
دوشنبه, ۷ اسفند
«روز جهانی نهنگ» هر ساله در سومین یکشنبه ماه فوریه جشن گرفته می‌شود و امسال در 18 فوریه برابر با 29 بهمن‌ماه برگزار می‌گردد. اقیانوس‌ها محل زیست این موجودات شگفت‌انگیز است که به دلایل مختلف شکار می‌شوند. اکنون آنها با چالش دیگری روبرو هستند و آن از دست دادن زیستگاه است. به همین منظور، در سال 1980، «روز جهانی نهنگ» در مائوئی، هاوایی، برای گرامیداشت نهنگ‌های گوژپشت که در سواحل این جزیره گرمسیری شنا می‌کردند، برگزار شد. این روز با هدف افزایش آگاهی در مورد خطر انقراض نهنگ‌های گوژپشت شکل گرفت.
یکشنبه, ۱۵ بهمن
۱۶ فوریه برابر با ۲۷ بهمن‌ماه «زادروز روبرتو اینوچنتی» تصویرگر مشهور ایتالیایی است. او در حوزه‌ی تبلیغات، طراحی گرافیک و انیمیشن مشغول به فعالیت شد. نقطه عطف تصویرگری اینوچنتی در ملاقات او با ایتینه دلسرت بود. در سال ۱۹۸۳ دلسرت نخستین کار تصویرگری اینوچنتی را پسندید و با او قراردادی برای تصویرگری یکی از قصه‌های پریان قدیمی به نام «سیندرلا» بست، کتابی که در سال ۱۹۹۰ در ایتالیا به چاپ رسید. در فاصله‌ی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷، اینوچنتی به درخواست مجله‌ای به نام «تایم لایف» بر روی مجموعه کتاب‌هایی با عنوان «دنیای محصور شده» کار کرد.
شنبه, ۱۴ بهمن
 14 فوریه برابر با ۲۵ بهمن‌ماه به «روز دوست‌داران کتابخانه» در سراسر جهان اختصاص دارد. این روز به بزرگداشت کتابخانه‌ها و کتاب‌های شگفت‌انگیزی که زندگی انسان‌های بی‌شماری را تغییر می‌دهد، می‌پردازد. خوب است بدانید زمانی بود که کتابخانه‌ها به صورت امروزی وجود نداشتند. کلمه «کتابخانه» به معنای مکانی است که کتاب‌ها را در آن ذخیره می‌کنند. در گذشته کتابخانه‌ها صرفاً مکان‌هایی بودند که برای ذخیره کتاب‌ها و نسخه‌های خطی مهم برای زمانی طولانی استفاده می‌گشت. روز دوستداران کتابخانه ابتدا در استرالیا در سال 2006 توسط کتابخانه ایالتی نیو ساوت ولز (NSW) آغاز شد.  
جمعه, ۱۳ بهمن
«روز اینترنت امن» در فوریه هر سال برگزار می‌شود تا آگاهی مردم را نسبت به اینترنت ایمن برای همه، به ویژه برای کودکان و جوانان افزایش دهد. روز اینترنت ایمن فرصتی عالی برای محیط‌های کاری، سازمان‌های اجتماعی، مدارس، صنعت، دولت و خانواده‌ها است تا به آموزش ایمنی آنلاین پرداخته و آن را ترویج دهند. کتابک برای روز اینترنت امن کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۱۱ بهمن
«روز جهانی برف» هر سال در سومین یکشنبه ژانویه برگزار می‌شود. اولین جشن رسمی روز جهانی برف در ژانویه 2012 توسط فدراسیون بین‌المللی اسکی آغاز شد. ایده پشت آن این بود که بزرگترین جشن روز برفی در جهان برگزار شود و مردم در سرتاسر جهان گرد هم بیایند تا از شگفتی‌های برف و فعالیت‌های مرتبط با برف لذت ببرند، تجربه کنند و کشف کنند. هدف از این کمپین دو جنبه است: یکی افزایش تعداد شرکت‌کنندگان ورزش‌های برفی مانند اسکی و اسنوبورد، و دیگری ثبت خاطرات ماندگار کودکان و خانواده‌ها از شگفتی‌هایی که برف ایجاد می‌کند. 
دوشنبه, ۲ بهمن
۱۶ دی‌ماه برابر با ششم ژانویه «روز درخت سیب» است. روز درخت سیب را می‌توان به دلیل فواید سلامتی موجود در این میوه دلپذیر، «روز کنار گذاشتن پزشک» نامید! درخت سیب درختی برگریز از خانواده گل رز است. خاستگاه سیب‌ها آسیای مرکزی است. سپس سیب به اروپا و بعد به آمریکای شمالی برده شد. این احتمال وجود دارد که درختان سیب قدیمی‌ترین درختی باشند که کشت شده‌اند.
یکشنبه, ۲۶ آذر
۶ام دی‌ماه برابر با ۲۷ دسامبر «روز بازدید از باغ‌وحش» است. اگر به حیوانات علاقه‌مند هستید، روز بازدید از باغ‌وحش فرصتی عالی است تا از نزدیک به تماشای برخی از جذاب‌ترین گونه‌های این سیاره بپردازید. 
یکشنبه, ۲۶ آذر
۲۹ آذرماه برابر با ۲۰ دسامبر «روز بازی‌ها» است. از انواع بازی‌ها می‌توان به بازی‌های تحرکی، بازی‌های کارتی، بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی اشاره کرد. همه بازی را دوست دارند! بازی‌ها راهی سرگرم کننده برای از بین بردن استرس هستند.  در سایت کتابک بخوانید: بازی‌ها و ایجاد خلاقیت در کودک
جمعه, ۱۰ آذر
ٰ۲۳ آذرماه برابر با ۱۴ دسامبر «روز جهانی میمون» است. میمون‌ها موجودات بامزه، شیطون و جالبی هستند که شباهت زیادی با انسان‌ها دارند. این مناسبت روزی برای افزایش آگاهی در مورد میمون‌ها است. پیدایش میمون‌ها تقریباً 60 میلیون سال پیش رخ داده است. در سال 2000، کیسی سارو دانشجوی هنر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود و با یک شوخی، «روز میمون» را در تقویم دوستش نوشت. سپس آن‌ها این مناسبت را با دیگر دانشجویان هنر جشن گرفتند. از آن زمان، روز میمون در سطح بین‌المللی به عنوان روزی برای بزرگداشت نخستی‌ها نامگذاری شد.
پنجشنبه, ۹ آذر
۲۴ نوامبر برابر با ۳ آذرماه «زادروز کارلو لورنزینی» با نام ادبی کارلو کلودی است. او نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد بود. این نویسنده‌ی ایتالیایی با پدیدآوردن بزرگترین اثر كلاسیک ادبیات كودكان ایتالیایی یعنی «ماجراهای پینوکیو» به شهرت رسید.  کتابک برای زادروز کارلو لورنزینی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۳ آذر
فرانسیس هاجسن برانت در ۲۴ نوامبر ۱۸۴۹ میلادی در انگلیس به دنیا آمد. او نویسنده داستان و نمایش‌نامه برای کودکان و بزرگسالان بود و نویسندگی را از ۱۸ سالگی آغاز کرد. ۴ رمان «لرد کوچک»، «سارا کرو»، «باغ مخفی» و «شاهزاده‌ی گمشده» باعث شهرت وی شد. کتابک برای زادروز فرانسیس هاجسن برانت کتاب و فیلم‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۳ آذر
نخستین پنجشنبه آذرماه هر سال «روز ملی پرنده‌نگری» نامیده شده است. این روز فرصتی است جهت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از گونه‌های متنوع پرندگان.  پرنده‌نگری، مشاهده پرندگان زنده در زیستگاه طبیعی آن‌ها، یک سرگرمی محبوب است که در قرن بیستم توسعه یافت. در قرن نوزدهم دانشجویان تنها زمانی می‌توانستند گونه ناآشنا را شناسایی کنند که جسد آن در دستانشان بود. پرنده‌نگری مدرن تا حد زیادی با توسعه کمک‌ها نوری، به ویژه دوربین‌های دوچشمی امکان‌پذیر شد، که مردم را قادر می‌ساخت تا پرندگان را بدون آسیب رساندن به آنها، بهتر از همیشه ببینند و مطالعه کنند.
دوشنبه, ۲۹ آبان
«روز جهانی تخم‌مرغ» هر ساله در دومین جمعه ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود. این روز فرصتی منحصربه‌فرد برای افزایش آگاهی در مورد فواید تخم‌مرغ است که نه تنها مغذی و خوشمزه است، بلکه به عنوان یک قرص ویتامین طبیعی است. تخم‌مرغ که به دلیل پروتئین و مواد مغذی خود مشهور است، در میان مغذی‌ترین مواد غذایی روی کره زمین قرار دارد. یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی 13 ویتامین ضروری به همراه 6 گرم پروتئین است که آن را به یک مکمل غذایی ارزشمند و مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند که برای افراد در تمام سنین در سراسر جهان مناسب است.
شنبه, ۲۲ مهر
«روز جهانی حیوانات مزرعه» هر سال در 2 اکتبر برگزار می‌شود. این روز باعث آگاهی مردم در مورد سوء استفاده و بدرفتاری با حیوانات می‌شود. روز جهانی حیوانات مزرعه همچنین به عنوان «روز جهانی حیوانات پرورشی» شناخته می‌شود و در روز تولد رهبر معنوی و فعال حقوق بشر، مهاتما گاندی جشن گرفته می‌شود. او معتقد بود که با همه موجودات زنده، از جمله حیوانات از هر نوع، باید با احترام و کرامت رفتار شود.
شنبه, ۲۲ مهر
«روز جهانی بدون خشونت» در 2 اکتبر، سالروز تولد مهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند و پیشگام فلسفه و استراتژی عدم خشونت برگزار می‌شود. این روز فرصتی است برای انتشار پیام پرهیز از خشونت از طریق آموزش و آگاهی عمومی و تاکید بر فرهنگ صلح، مدارا، تفاهم و عدم خشونت. 
دوشنبه, ۱۰ مهر
«روز جهانی سالمند» هر ساله در اول اکتبر برگزار می‌شود و هدف آن افزایش آگاهی در مورد چالش‌ها و مشکلاتی است که سالمندان در سراسر جهان با آن مواجه هستند. روز جهانی سالمند آگاهی از ارزش سالمندان و کمک آن‌ها به جامعه را افزایش می‌دهد. هدف از این مناسبت افزایش آگاهی در مورد ارزش افراد سالمند در جامعه و نشان دادن قدردانی خود از آن‌ها است. سالمندان دانش را به نسل جدید منتقل می‌کنند و سنت‌ها و فرهنگ جامعه را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهند. با این حال، افراد مسن نیز کاملاً آسیب‌پذیر هستند و بسیاری از آن‌ها فقر و مشکلات سلامتی را تجربه می‌کنند.
یکشنبه, ۹ مهر
22 سپتامبر «روز جهانی کرگدن» است. کرگدن‌ها پستاندارانی بزرگ از خانواده rhinocerotidae هستند. آنها هیچ شکارچی طبیعی به جز انسان ندارند. گونه‌های کرگدن در سرتاسر جهان در معرض خطر و در آستانه انقراض هستند، به طوری که بیش از 7000 کرگدن بین سال‌های 2008 تا 2017 در آفریقای جنوبی که بیش از 70 درصد از جمعیت کرگدن‌های جهان را در خود جای داده است، در اثر شکار غیرقانونی تلف شدند. در سال 2011، گونه کرگدن سیاه آفریقایی منقرض شد.
جمعه, ۳۱ شهریور