نوشته های مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه

<p>کودکان نابینا یا کم‌بینا، کودکان ناشنوا یا کم‌شنوا، کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص، کودکان مبتلا به اوتیسم یا سندروم داون و...، گروهی هستند که در بخش کودکان با نیازهای ویژه قرار می‌گیرند. در این صفحه کتاب‌ها و نوشته‌هایی مناسب یا درباره‌ی این کودکان را برای شما گردآوری کرده‌ایم.</p>

زیر دسته بندی ها
کتاب «لافکادیو، شیری که جواب گلوله را با گلوله داد» اولین داستان شل سیلور استاین برای کودکان بوده است. این داستان مثل دیگر داستان‌های این نویسنده از مفاهیم عمیق و فلسفی برخوردار است. نمی‌توان گفت داستان فقط مخصوص کودکان است؛ بلکه بزرگسالان هم می‌توانند با بارها خواندن از آن لذت ببرند و به فکر فرو روند. «لافکادیو»، شیری بود که از شیر بودن خسته شده بود و مسیری جدید در پیش گرفت اما آن مسیر نیز نتوانست روح ناآرام او را آرامش بخشد.
سه شنبه, ۵ مرداد
قربونت برم هر دم گل تو دامنت کردم آن دم که ترا دیدم ترک همه را کردم
چهارشنبه, ۱۱ دی
دارکوبی قورباغه می‌شود و قورباغه‌‍ای تمساح. می‌پرسید چگونه؟ با بازکردن صفحه‌ای از کتاب «تو لک لکی یا دارکوب؟»، تصویر دارکوبی را می‌بینیم و در صورت باز کردن تای اول، قورباغه‌ای نمایان می‌شود و با باز کردن تای بعدی تمساحی دیده می‌شود.
یکشنبه, ۱۲ شهریور
آموزش الفبا، پایهٔ آموزش زبان خواندن و نوشتن است. در جامعهٔ ما این اندیشه جا افتاده است که آموزش الفبا ویژه سال نخست دبستان است. در حالی که آواشناسی و واک شناسی و در پی آن نویسه شناسی و در گامی بالاتر نشانه شناسی آمیختی پیش نیازهای خواندن و نوشتن درست و سنجیده است. این گام‌ها نیاز به سال‌ها فراگیری پیوسته از سوی کودکان پیش دبستان دارد.
چهارشنبه, ۲۸ خرداد
این کتاب درباره کنش‌ها و شیرین کاری‌های یک روز اِما از صبح تا شب است. نوزاد و نوپای شما از دیدن تصویر کنش های همسان خود و زبان موزون و شعر گونه آن لذت می‌برد و واژه‌های بسیار می‌آموزد. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.
سه شنبه, ۶ اسفند
شما به عنوان مادر و پدر در رشد همه جانبه ذهنی فرزند خود نقش اساسی دارید. این به شما بستگی دارد که نوزاد شما در آینده فرد موفقی در مدرسه باشد یا نباشد. هیچ آموزگاری به اندازه پدر و مادر در موفقیت آموزشی یک کودک توانمند نیست. این توانمندی در چیست؟ توانمندی در اهدای نخستین واژه‌ها به اوست. درست است! واژه‌ها! واژه‌های کوتاه، واژه‌های بلند، واژه‌های معمول و واژه‌های غیر معمول. هر روز فراوان فراوان واژه. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند آنچه موفقیت آینده آموزشی کودک را تضمین می‌کند، شمار واژه‌هایی است که در هر ساعت یک نوزاد تا دو سالگی می‌شنود.
سه شنبه, ۶ اسفند
در این کتاب نوزاد و نوپا با کارهایی که اِما را خوشحال کرده است، آشنا می‌شود. کودک با حس شادی آشنا می‌شود و از خوشحالی اِما شاد می‌شود. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.
سه شنبه, ۶ اسفند
در این کتاب نوزاد و نوپا با حس غمگین و ناراحت شدن آشنا می‌شود و باهمذات پنداری با شخصیت اصلی به آنچه برای اِما رخ می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد. کتاب‌های مقوایی اِما شامل چهار کتاب درباره کارهای گوناگون خرس کوچولویی است به نام اِما که در قالبی داستانی و زبانی موزون روایت می‌شود.
سه شنبه, ۶ اسفند
کتاب « گفت‌وگو با زمان » مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها یا پیام‌های توران میرهادی در دوره‌ای بیش از پنجاه سال است. بررسی‌ها، درهم‌کرد و دسته‌بندی اندیشه‌های او کاری است که در این کتاب انجام شده است. هر بخش از این کتاب به موضوعی ویژه اختصاص دارد که موضوع کار یا علاقه ایشان بوده است.
سه شنبه, ۱۹ آذر
مارگریت مید می گوید: میزان برتری یک تمدن، در چگونگی رفتارش با کودکان نهفته است. بی شک نقاشی، طراحی، چاپ، پیکره سازی، کشف شکل ها، رنگ ها، مفاهیم و ... از جمله فعالیت هایی ست که نه تنها برای کودک بسیار لذت بخش هستند، بلکه می توانند دریچه ای باشند به سوی کشف جهانی متفاوت و پر از شگفتی و خلاقیت.
دوشنبه, ۲۷ آذر
ناشر: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان کتاب را از پیوست دریافت کنید.
چهارشنبه, ۲۶ مهر
روزی موش کوچولو یک چیز گرد سرخ و قشنگ پیدا می کند و تصمیم می گیرد آن را "راز" خود کند. آن چیز کوچولو و سرخ و قشنگ را زیر خاک پنهان می کند. پرنده، سنجاب و لاک پشت از او می پرسند زیر خاک چه چیزی پنهان کرده است، او تنها پاسخ می دهد که هرگز رازش را به کسی نخواهد گفت.
شنبه, ۲۱ خرداد
تک بال زمانی که از تخم بیرون آمد خبر نداشت که با پرنده های دیگر فرق می کند. او فقط با یک بال به دنیا آمده بود و با وجود آن که برادرانش به او می خندیدند و او را اذیت می کردند و حتی به او خوراکی نمی دادند، اما او نمی خواست باور کند که مانند آن ها نیست و نمی تواند پرواز کند.
یکشنبه, ۱ خرداد
کتاب باغبانی در دسترس کتابی است از هانس شومان، مربی باغبانی آموزشگاه باغ بارتی مئوس هلند که تجربه های خود را در آموزش باغبانی به دانش آموزان نابینا و کم بینای بین ١٢ تا ٢٠ ساله به نگارش درآورده است.
یکشنبه, ۲۱ فروردین
در جهان معاصر پیشبرد حقوق انسانی در عرصه های مختلف زندگی فردی و جمعی، مطالبه ایی همگانی است و به طور نسبی همه ی اقشار جامعه خواهان بهبود وضعیت انسانی خود هستند. در این فرآیند بهبود وضعیت افراد آسیب پذیرتر همانند کودکان و افراد معلول از اولویت بیشتری برخوردار است.
چهارشنبه, ۱۸ اسفند
یکی بود یکی نبود. مرد فقیری بود که آه در بساط نداشت و به هر دری که می‌زد زندگی‌اش روبه‌راه نمی‌شد. شبی بعد از فکر کردن بسیار تصمیم گرفت برود و فلک را پیدا کند و علت این‌ همه بدبیاری و بدبختی را از او بپرسد ... و بعد سفری را آغاز می‌کند تا معلوم شود زندگی پر از فرصت است و ناهشیاری در از دست دادن فرصت‌ها نتایج سخت و بدی دارد.
چهارشنبه, ۱۷ آذر
کتاب «دانستنی‌های زیست‌محیطی برای زنان روستایی» سومین جلد از مجموعه کتاب «دانستنی‌های زیست محیطی» است که برای سه گروه از مخاطبان (همه، زنان و زنان روستایی) تهیه شده است. کتاب‌های این مجموعه شامل دانستنی‌ها و اطلاعات ضروری درباره ی مسائل محیط‌زیستی به زبان ساده هستند و با پشتیبانی صندوق جمعیت ملل متحد تدوین شده است. . نویسندگان این مجموعه دولت، مردم و جامعه علمی را متولیان حفاظت از محیط‌زیست می‌دانند و بر این باورند که این کتاب‌ها موجب ارتباط میان این سه گروه و زمینه‌ساز رسیدن به توسعه پایدار و اهداف محیط‌زیستی خواهد شد.
یکشنبه, ۱۴ آذر
به کودکی که از تاریکی می‌ترسد چگونه کمک می‌کنید؟ چه می‌کنید تا بچه‌ها به حرف‌های شما گوش بدهند؟ به کودکی که اسباب‌بازی‌اش را به بچه‌های دیگر نمی‌دهد، چگونه رفتار درست را آموزش می‌دهید؟
سه شنبه, ۹ آذر
"ماده ۱۰ قوانین استاندارد در مورد برابری فرصت ها برای معلولان چنین می گوید: "دولت ها باید فرصت ها و امکانات معلولان را برای بارور ساختن خلاقیت و توانمندی های هنری و ذهنی شان نه تنها به سود خود بلکه به سود جامعه چه در شهر و چه در روستا تضمین کنند. رقص، موسیقی، ادبیات، نمایش، هنرهای تجسمی، نقاشی و پیکره سازی نمونه هایی از این فعالیت هستند". این قانون و دیگر قوانین در رابطه با حقوق معلولان بازتاب دهنده ی توجه جامعه ی جهانی به حضور جمعیت بیش از ۶۵۰ میلیونی معلولان به عنوان نیروی انسانی بالقوه ای است که حق دارد و می تواند در هر عرصه ای نقش داشته باشد اگر و فقط اگر شرایط برای بروز توانایی هایشان مناسب باشد. مناسب سازی مواد خواندنی گامی عملی برای مناسب سازی شرایط و پذیرش معلولان در جامعه است.
دوشنبه, ۸ آذر
کتاب «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی، از تولد تا سه سالگی» بر پایه‌ی این اندیشه شکل گرفته است که ادبیات گزینه‌ی برتر برای پرورش ذهنی و عاطفی و روانی کودک است و «بر آن است تا نقشی را که ادبیات کودکان می‌تواند در سه سال اول زندگی، از نوزادی تا سه سالگی داشته باشد به پدران و مادران جوان یادآور شود، بخشی از مسئولیت آن‌ها که اصل است و اغلب از دیده پنهان می‌ماند.»
یکشنبه, ۱۱ مهر