خبرهای موزه کودکی ایرانک

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با خبرهای موزه کودکی ایرانک را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
سی و هشتمین جلسه شنبه‌های سفرنامه‌خوانی به مدیریت مهدی گوهری، روزنامه‌نگار و راهنمای گردشگری، روز شنبه 18 شهریور 1402 در موزه کودکی ایرانک وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار شد. 
سه شنبه, ۴ مهر
پیش از خواندن این گفت‌وگو، بخش نخست آن را مطالعه کنید: گفت‌و‌‌گو با مدیر موزه کودکی ایرانک – بخش نخست
دوشنبه, ۳۰ مرداد
موزه کودکی ایرانک یکی از نهادهای وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که برای چهارمین سال در محل سالن گنجینه آرشیو ملی ایران در بلوار حقانی، میرداماد به کار خود ادامه می‌دهد. دوره‌ای که موزه راه‌اندازی شد، دوره‌ای سخت و غیرقابل پیش‌بینی در سال 98 بود که در نیمه دوم سال کرونا وضعیت جهان و ایران را در هاله‌ای از ترس و سکوت برد. در سرتاسر جهان و از جمله ایران همه مراکز فرهنگی و هنری و آموزشی تعطیل شدند. این وضعیت برای بیش از یک سال ادامه داشت. از اواخر آبان سال 1400 دوباره موزه شروع به فعالیت کرد.
چهارشنبه, ۲۵ مرداد
از سال 1392 که دکور نمایش مرغ سرخ پاکوتاه توسط جمعی از هنرمندان برای موزه کودکی ایرانک طراحی و ساخته شد، اجرای این منظومه‌ی زیبا را در موزه داشتیم. نمایش مرغ‌ سرخ پاکوتاه داستانی منظوم از گونه افسانه‌های عامیانه است که در سال 1349 توسط پروین دولت‌آبادی نویسنده و شاعر خوش نام ادبیات کودکان ایران بازنویسی شد. افسانه‌ای عامیانه که برگرفته از افسانه‌ای روسی است. شاعر در این منظومه گوهر هستی، کار، کوشش و همکاری را ستوده و تنبلی و تن‌پروری را نکوهش کرده است. شاعر در لابه‌لای این منظومه تهیه نان را نیز بازگو می‌کند.
دوشنبه, ۲۳ مرداد
موزه کودکی ایرانک به مناسبت جشن تیرگان و هفته صرفه‌جویی در آب با مشارکت کمیته آب، انرژی و محیط زیست، نشریه تخصصی مهر آب، مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی (وابسته به یونسکو) و انجمن روابط عمومی ایران، دو برنامه ویژه ترانه و موسیقی «کوک‌آب» و «چولی‌قزک و چمچه‌خاتون» را در روزهای 16 و 17 تیر ماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار کرد.
یکشنبه, ۲۵ تیر
شنبه 18 دی ماه 1400، شماری از کودکان مدرسه‌ی علامه بلخی از منطقه‌ی پیشوای ورامین برای شرکت در کارگاه کتاب «گوش‌بال بال‌گوش» با حضور سولماز جوشقانی تصویرگر این کتاب به موزه کودکی ایرانک آمدند و شور و حال متفاوتی این موزه بخشیدند. مدرسه‌ی علامه بلخی از سال 1380 برای کودکان افغان تاسیس شده است و به کودکان مهاجر افغانستانی در تمامی پایه‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.
سه شنبه, ۲۸ دی
خبر خوبی است! خبری شادی‌بخش! هم برای ما و هم برای مخاطبان‌مان! کوچک و بزرگ! روز جمعه 21 آبان درهای «موزه کودکی ایرانک» به روی همه علاقه‌مندان گشوده می‌شود!
شنبه, ۱۵ آبان
بیست سال با شما بزرگ نشدیم، اما در این بیست سال بسیار کارهای بزرگ کرده‌ایم
جمعه, ۱۵ اسفند
هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، و تحقق شعار «موزه‌ها زنده‌اند»، کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، به پاس تلاش‌های ارزنده‌ی موزه‌ی کودکی ایرانک برای معرفی فعالیت‌های در پیوند با کار خود در فضای مجازی، به مناسبت روز جهانی موزه، از این مجموعه تقدیر کرده است.
شنبه, ۳ خرداد
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (پوشاک)      
شنبه, ۲۷ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (شیرمک)    
چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (شاهنامه)                              
چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (قشون سربازها)  عروسک‌های خیمه شب‌بازی اصفهان     
چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (اشرف خانم)    
چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (اسبک)    
چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (مکتب‌خانه)  در این بخش با دوره مکتب‌خانه آشنا می‌شوید.  
چهارشنبه, ۳ اردیبهشت
تور مجازی موزه کودکی ایرانک (دوره باستان)  در دوره باستان می‌توانید درباره لوح‌های گلی، سرمشق و خط میخی اطلاعات کسب کنید.  
چهارشنبه, ۳ اردیبهشت
بانو «پری زنگنه» که بسیاری از ما ایشان را با شنیدن صدایش در آثار فولکلوریک می‌شناسیم، روز جمعه 18 بهمن ماه، مهمان موزه کودکی ایرانک بود.
یکشنبه, ۲۰ بهمن
«قِیچَک» یا «غیژًک» یکی از سازهای زهی در موسیقی محلی ایران است و مانند ساز «کمانچه» با آرشه نواخته می‌شود. این ساز پیشینه‌ای بسیار فراوان دارد و بیش‌ترین کاربُرد آن در جنوب شرقی ایران، به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان است.
شنبه, ۱۲ بهمن
روز پنج شنبه سوم بهمن ماه ۹۸ دکتر پیروز حناچی شهردار تهران از موزه کودکی ایرانک بازدید کرد. در این بازدید که همزمان با حضور چند گروه از کودکان و یک گروه گردشگران علمی از کشور مالزی بود، شهردار تهران بازدید خود را از بخش باستان موزه کودکی ایرانک شروع کرد، پس از دیدن لوح‌های مشق باستان، بازیچه‌های کودکان آن دوره و شیرمک ها که مورد توجه ایشان قرار گرفت، در فضای قصه گویی درخت آسوریگ میان کودکانی که برای شنیدن این افسانه گرد آمده بودند حاضر شدند.
دوشنبه, ۷ بهمن