معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با معرفی کتاب برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
کتاب «اپل و رین» تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی محبوب و پرافتخارِ رمان‌های نوجوان، سارا کروسان است؛ داستانی خواندنی و تأثیرگذار که احتمالاً هر نوجوانی (به‌ویژه دختران) با اشتیاق آن را تا انتها دنبال خواهد کرد. کروسان به زیبایی توانسته است احساسات و درونیات اپل را به تصویر بکشد و خواننده را، در مسیر رشد اپل از کودکی به نوجوانی، با او همراه کند. این کتاب داستانی واقع‌گرا و پرکشش درباره‌ی بزرگ شدن، مهارت عشق ورزیدن و روابط انسانی است.
یکشنبه, ۱۵ بهمن
کتاب «شال‌گردنی با رنگ‌های تابستانی» حاصل دومین همکاری مشترک صفورا نیری، در مقام شاعر، و سلیمه باباخان، در مقام تصویرگر، است. صفورا نیری شاعرِ حوزه‌ی نوجوان، شاعرِ شور زندگی، نگاه تازه به طبیعت و صلح است. آنچه شعرهای او را از شعر دیگر شاعران جدا می‌کند، وزن طبیعی و شناخت عمیق شاعر از بافت و ویژگی‌های زبان فارسی در قالب زبانی است که سنت شعر و شاعری در آن ریشه‌دار است. در حقیقت، نیری ظرفیت‌های زبان فارسی را به کار گرفته است تا از دریچه‌ی احساس نوجوانان با آن‌ها به زبان شعر سخن بگوید.
یکشنبه, ۱ بهمن
کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره» داستانی لطیف و تأثیرگذار درباره‌ی ماجراجویی‌های خواهر و برادری است که بعد از ناپدید شدن مادرشان، نزد سرپرستی موقت آمده‌اند. آنیای 10 ساله و نوآی 5 ساله مدت‌ها تحت خشونت خانگی پدرشان بوده‌اند و حال نیز مادرشان را از دست داده‌اند. با وجود این، هردو باور دارند که مادرشان تبدیل به ستاره‌ای پرنور در آسمان شده است و همیشه حواسش به آن‌هاست؛ چون مادرشان به آن‌ها گفته بود: «انسان‌هایی که قلبی درخشان دارند، هیچ‌وقت از دنیا نمی‌روند، بلکه به ستاره تبدیل می‌شوند.»
سه شنبه, ۱۶ آبان
مجموعه کتاب‌های «افسانه‌ی امبر»، مجموعه‌ای بی‌نظیر و بسیار مشهور در ژانر فانتزی - حماسی است که روایتگر جهانی مملو از واقعیت‌های موازی و دنیاهای بی‌پایان است؛ دنیاهایی که سایه‌ای از دنیای واقعی و اصلی یا همان دنیای امبر هستند.
یکشنبه, ۷ آبان
کتاب «پیشگویی گلنداور»، جلد اول از مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، رمانی برای نوجوانان در ژانر فانتزی، ماجراجویانه و عاشقانه است. این کتاب پرکشش فضایی نزدیک به مجموعه‌ی محبوب «گرگ و میش» (Twilight) دارد. داستان درباره‌ی گروهی از دوستان نوجوان است که برای حلِ معمایی پیچیده، درگیر ماجراجویی‌های عجیبی در دنیای ماوراءالطبیعه شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۹ مهر
کتاب «خانه‌ی پله‌ها»، از مجموعه شاهکارهای علمی-تخیلی نشر کتابسرای تندیس، بر نیمه‌ی تاریک وجود انسان‌ها انگشت می‌گذارد. کتاب «خانه‌ی پله‌ها» ماجرای پنج نوجوان یتیم است. پنج نوجوان با پیشینه‌های بسیار متفاوت: یکی به تازگی پدر ثروتمندش مرده و آسودگی زندگی پرزرق و برق‌اش را از دست داده است و دیگری، جنگ پدرش را از او گرفته و مدت بیش‌تری را در یتیم‌خانه سر کرده است. این پنج نوجوان بی‌آنکه تصویر روشنی به یاد داشته باشند، به این هزارتوی پلکانی آورده شده‌‌اند.
چهارشنبه, ۱۲ مهر
کتاب «جولیا و کوسه» داستان جست‌وجوی دیوانه‌وار جولیا برای پیدا کردن کوسه‌‌ای است که مادرش را تا مرز فروپاشی روانی کشانده است؛ روایتی با طنزی ملایم و دلچسب درباره‌ی عشق به خانواده، دوستی و سلامت روان. نویسنده، ارتباط جولیا با مادر، و البته پدرش را، با ظرافت و زیبایی به تصویر کشیده است و احساسات جولیا در قبال آن‌ها را به‌خوبی توصیف می‌کند: جولیا عاشق مادرش است و از معاشرت با او لذت می‌برد. اما گاه از دست او عصبانی می‌شود و گاه نیز عمیقاً برای او و آنچه در انتظار خانواده‌شان است نگران می‌شود.
یکشنبه, ۹ مهر
کتاب «آخرین خرس» داستان دوستی دختری به نام ایپرل با یک خرس قطبی است؛ دوستی‌ عمیق و تکان‌دهنده‌ای که به هردوی آن‌ها کمک می‌کند. ماجرا از این قرار است که ایپرل به آخرین خرس جزیره کمک می‌کند تا زنده بماند و به خانه‌اش در سولبارد بازگردد، و خرس هم به ایپرل کمک می‌کند تا بتواند احساساتش را بشناسد، آن‌ها را بروز دهد و با پدرش حرف بزند.
سه شنبه, ۴ مهر
کتاب «انجمن ارواح غمگین (1)»، داستانی گرافیکی است که دغدغه‌ها و احساسات پیچیده و گاه متناقض نوجوانان را در قالب داستانی دل‌گرم‌کننده و شیرین توصیف می‌کند. قهرمان داستان، مانند بسیاری از افراد در سنین نوجوانی، احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند: اضطراب، افکار مزاحم و بازدارنده، چالش در تعاملات اجتماعی و نگرانی برای آینده.
یکشنبه, ۲۶ شهریور
رمان «شهریار آینده» نوشته‌ی کریستوفر ساموئل یود، نویسنده‌ی انگلیسی داستان‌های علمی- تخیلی است. او سال‌ها با نام اصلی خودش (یود) برای بزرگسالان داستان می‌نوشت، اما موفقیت و شهرتی به دست نیاورد. در حقیقت، شهرت او به سبب داستان‌های علمی- تخیلی است که برای نوجوانان نوشته ‌است. این داستان‌ها واکنش انسان‌ها را در شرایط سخت زندگی نشان می‌دهند.
یکشنبه, ۱۹ شهریور
در کتاب «مراقبت از یک سیاه چاله‌ی خانگی»، دوستیِ دختری به نام استلا با سیاه‌چاله‌ای تنها، او را به سمت مواجهه با غم از دست دادن پدرش سوق می‌دهد. این رمان بدیع، تأثیرگذار و بامزه‌ی نوجوانان به مضامینی چون اندوه از دست دادن، عشق به خانواده و کشف و شناخت خود می‌پردازد و به‌خصوص برای نوجوانانی که به فضا و کیهان علاقه‌مندند بسیار جذاب و خواندنی است.
چهارشنبه, ۸ شهریور
رمان «خانواده رابینسون» نوشته‌ی یوهان دیوید ویس نویسنده‌ی سوئیسی و بازنویسی آلبرتو دیزی است. است. یوهان ویس در برن سوئیس به دنیا آمد و در سال 1743 کشیش شد. وقتی چهار پسرش کوچک بودند، برای‌شان داستان‌هایی تخیلی از خانواده‌ای تعریف می‌کرد که کشتی‌شان شکسته بود. بعدها داستان خانواده‌ی رابینسون را بر همین اساس نوشت.
چهارشنبه, ۲۸ تیر
رمان «سه مرد در برف» نوشته اریش کستنر نویسنده، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس و طنزپرداز آلمانی است. او یکی از محبوب‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان آلمان است. اریش کستنر را بیشتر با کتاب «امیل و کارآگاهان» می‌شناسند که به سی‌ زبان ترجمه شده و در جهان مورد استقبال قرار گرفته است. از دیگر آثار او می‌توان به «سی‌ و پنجم ماه می»، «امیل و سه پسر دوقلو»، «وقتی که من بچه بودم» و «تیل، همه ‌کاره‌ی هیچ ‌کاره» اشاره کرد.
دوشنبه, ۲۶ تیر
«عمارت گالانت»، اثر ویکتوریا الیزابت شواب، داستانی اسرارآمیز است که هر خواننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این رمان، داستان اولیویا پریور دختر نوجوان هفده‌ساله‌ای است که پدر و مادرش را از دست داده است. او با بقیه‌ی دختران مدرسه‌ی مریلانس تفاوت‌های زیادی دارد. اولیویا نمی‌تواند حرف بزند. سایر دخترانِ مدرسه او را عجیب‌و‌غریب می‌دانند و اولیویا را طرد می‌کنند؛ بنابراین او همیشه تنهاست. اما با وجود این هرگز اجازه نمی‌دهد نگاه‌های تحقیرآمیز دیگران مانع پیشرفتش شود. او امید را جایگزین ناامیدی و شادی را جانشین غم می‌کند تا همه بدانند که رسیدن به اهداف، با وجود مشکلات، کاری نه‌چندان آسان اما امکان‌پذیر و شدنی است.
دوشنبه, ۱۲ تیر
رمان «ایکه باگ» اثر جوانا رولینگ، متخلص به جی. کی. رولینگ نویسنده، تهیه‌کننده‌ی فیلم و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است. او را با مجموعه‌ی فانتزی «هری پاتر» می‌شناسیم که یکی از پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های تاریخ ادبیات جهان است.
شنبه, ۱۰ تیر
رمان «گربه‌‌ای که کتاب‌ها را نجات داد» اثر سوسوکه ناتسوکاوا داستان‌نویس و پزشک ژاپنی است. این رمان، داستان رینتارو ناتسوکی پسر نوجوانی است که با پدربزرگش در شهری کوچک زندگی می‌کند. پسری معمولی که در هیچ‌چیزی عالی نیست و ویژگی خاصی ندارد. پدربزرگ او مردی کم‌حرف، کتابخوان و صاحب یک کتاب‌فروشی دست‌دوم است. پدربزرگ رینتارو باور دارد که کتاب‌ها‌ قدرتی شگفت‌انگیز برای آموزش همدلی به انسان‌ها دارند. در یک روز سرد زمستانی پدربزرگ از دنیا می‌رود. پس از مرگ او، رینتارو صاحب فروشگاه می‌شود، اما باید کتاب‌ها را بفروشد و به خانه‌ی یکی از عمه‌هایش برود که سرپرستی رینتارو را پذیرفته است؛ زنی که رینتارو هیچ‌وقت قبلاً او را ندیده است. رینتارو دبیرستانش را ترک می‌کند و کتاب‌ها را به حراج می‌گذارد تا زودتر همه‌ی آن‌ها را بفروشد.
چهارشنبه, ۷ تیر
در دنیایی که به‌تنهایی سفر کردن، همچنان برای بسیاری از دختران ناممکن است و بسیاری از زنان بدون همسران‌شان به حساب نمی‌آیند، «سفر به سرزمین‌های غریب» از دختری ماجراجو و خودمختار می‌گوید. کتاب با معرفی روستایی دورافتاده آغاز می‌شود. روستایی که به سبب کمترین مراوده با شهر، مردمان‌اش حرف ریش‌سفیدها را چشم‌بسته می‌پذیرند و زن‌ها به نادیده‌ گرفته ‌شدن‌ خود اعتراضی ندارند. روستا گرفتار نفرینی شده است که آن را به حساب فرار یکی از اهالی می‌گذارند: سال‌هاست هیچ نوزاد دختری متولد نمی‌شود!
شنبه, ۳ تیر
کتاب «غرور و تعصب» یکی از نام‌آشنا‌ترین رمان‌های عاشقانه‌ی جهان است. جین آستین نویسنده‌ی شهیر انگلیسی، در سن 21 سالگی این کتاب را نوشت. او پس از گذشت هفده سال یعنی در سال 1813 موفق شد تا کتابش را منتشر کند. به باور بسیاری، این رمان برجسته‌ترین اثر جین آستین بوده که تابه‌حال اقتباس‌های ادبی و سینمایی زیادی از آن صورت گرفته است. آستین موفق شده به‌خوبی تصویری از جامعه انگلستان و آداب‌ و رسوم آن در قرن نوزدهم ارائه دهد. نگاه زنانه‌ی جین آستین، لطافت و ظرافتی دو چندان به داستان بخشیده است که سبب شده هر فردی از خواندن آن لذت ببرد. شخصیت‌هایی که جین آستین خلق کرده برای خوانندگان به یاد ماندنی است. «غرور و تعصب»، داستان زنی جوان به‌ نام الیزابت است که در دهه 1800 زندگی می‌کند، در عصری که زنان تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند ازدواج با مردی ثروتمند بود.
یکشنبه, ۲۱ خرداد
«موج بزرگ: زندگی قوی‌تر از مرگ است» برخلاف اغلب آثار ادبی، که به نکوهش مرگ پرداخته و زندگی را در هر شرایطی ستوده‌اند، داستانی در ستایش مرگ و زندگی است، تا مخاطب داستان به تعریفی درست از هر دو دست یابد و به پشتوانه‌ی همین تعریف، ارزش هر دو را در گستره‌ی وجود دریابد. خلاف آنچه در ادبیات داستانی با آن مواجه بوده‌ایم، پرل باک، خالق «موج بزرگ: زندگی قوی‌تر از مرگ است»، برای زیبا جلوه دادن زندگی، نه‌تنها به ارائه‌ی تصویری ترسناک و دهشتناک از مرگ نپرداخته، بلکه به دور از کلیشه‌های غالب، تصویری زیبا از مرگ و زندگی خلق کرده و پیش روی مخاطب خود گذاشته است. در جهان‌بینی او که در سراسر داستان موج می‌زند، وجود به ترازویی شباهت دارد که مرگ و زندگی کفه‌های آن هستند و تعادل فقط در حضور یکسان هر دوی آن‌ها برقرار خواهد شد.
یکشنبه, ۷ خرداد
کتاب «یکی بود و یکی نبود هُرمُزد بود و اَهریمَن نبود» بازنویسی داستان آفرینش ایرانی است. این کتاب نخستین جلد از مجموعه‌‌‌‌‌ی «تاریخ اساطیری ایران برای نوجوانان» است که کتاب «چ» نشر چشمه منتشر کرده است. در جلد‌‌ دوم «نیروهای خیر و شر»، در جلد سوم «دوران آمیختگی خیر و شر و پادشاهان اساطیری و پهلوانان حماسی» و در جلد چهارم «فرجام نبرد خیر و شر (دوران جدایی)» بازنویسی شده است که انتشارات یادشده به ترتیب آن‌ها را منتشر خواهد کرد.
سه شنبه, ۱۱ بهمن