روزشمار ترویج خواندن امرداد ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن امرداد ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
سومین شنبه ماه آگوست «روز جهانی زنبور عسل» است. حدود 20000 گونه مختلف زنبور در سراسر جهان وجود دارد. اولین بار روز جهانی زنبور عسل در سال 2009 برگزار شد. هدف از برگزاری روز جهانی زنبور عسل ترویج زنبورداری و افزایش آگاهی در مورد مزایای متعدد زنبور عسل است.  از عسل به عنوان یک شیرین کننده برای انواع غذاها استفاده می‌شود. علاوه بر نقش تغذیه‌ای بسیار ارزشمند عسل از آن به عنوان دارو برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. زنبورها همچنین نقش مهمی در گرده افشانی دارند که خود باعث افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی می‌شود. 
جمعه, ۲۷ مرداد
۱۷ آگوست ۱۹۳۲ میلادی «زادروز ژان ژاک سامپه» تصویرگر و کاریکاتوریست فرانسوی است. او در شهر بوردو فرانسه چشم به جهان گشود. پس از آنکه در نوجوانی از مدرسه اخراج شد تلاش کرد در اداره‌های مختلف مشغول به کار شود اما هیچ کدام او را نپذیرفتند. ژان ژاک سامپه در ۱۸ سالگی به ارتش پیوست چون ارتش تنها جایی بود که به او کار و رختخواب می‌داد. او  زمانی که به ارتش پیوست، کشیدن نقاشی را آغاز کرد. پس از اتمام دوره‌ی خدمت‌اش با گوسینی نویسنده‌ی مشهور فرانسوی در هفته‌نامه‌ای بلژیکی آشنا شد.
دوشنبه, ۲۳ مرداد
«روز جهانی مارمولک» هر سال در ۱۴ آگوست جشن گرفته می‌شود. مارمولک‌ها خزندگان خونسردی هستند که در زیستگاه‌های مختلف زندگی می‌کنند. این جانوران از لحاظ تغذیه‌ به سه دسته حشره خوار، همه چیزخوار و گوشتخوار تقسیم می‌شوند.
یکشنبه, ۲۲ مرداد
۱۳ آگوست برابر با ۲۲ امردادماه «روز جهانی گرگ» است. این جانوران دو گونه اصلی دارند: گرگ اتیوپیایی (500 نمونه) و گرگ خاکستری (250000 نمونه) در نیمکره شمالی. این حیوانات با هم زندگی می‌کنند و به صورت یک گله که توسط یک آلفای نر و یک آلفا ماده اداره می‌شود، زندگی و شکار می‌کنند. زوزه هر گرگ منحصر به فرد است، مانند اثر انگشت انسان!
یکشنبه, ۲۲ مرداد
۱۲ آگوست برابر با ۲۱ ام امرداد روز یکی از باشکوه‌ترین موجودات زمین یعنی «روز جهانی فیل» است. فیل‌ها بزرگترین مغز را در میان حیوانات خشکی دارند. آنها موجوداتی باهوش، آگاه، اجتماعی و همدل هستند. در دهه گذشته، تعداد فیل‌ها به میزان ۶۲ درصد کاهش یافته است و ممکن است تا پایان دهه آینده بیشتر آنها منقرض شوند. تخمین زده می‌شود که هر روز ۱۰۰ فیل آفریقایی توسط شکارچیان غیرقانونی کشته می‌شوند. تقاضای عاج در بازارهای آسیایی منجر به کشتار هزاران فیل شده است. روز جهانی فیل برای افزایش آگاهی و ایجاد تغییر برای نجات این موجودات باشکوه ایجاد شد.
جمعه, ۲۰ مرداد
«روز جهانی شیر» در 10 ام آگوست با هدف افزایش آگاهی در مورد مشکلاتی که شیرها با آن روبرو هستند برگزار می‌شود. شیرها به دلیل بدن بزرگ و یال‌های سنگین و براقشان، «پادشاه جنگل» نامیده می‌شوند. غرش قدرتمند یک شیر بی‌نظیر است و حتی پنج مایل دورتر هم شنیده می‌شود. امروزه تعداد آنها در سراسر جهان به دلیل شکار غیرقانونی کاهش یافته است. بنابراین، روز جهانی شیر با جمع‌آوری کمک‌های مالی و افزایش اقدامات حفاظتی توجه را به این گونه در معرض خطر جلب می‌کند.
جمعه, ۲۰ مرداد
نهم آگوست زادروز پاملا لیندون تراورس (۱۸۹۹ - ۱۹۹۶ م.) است. پاملا لیندون تراورس نویسنده‌ و بازیگر و سخنران انگلیسی زبان اهل استرالیا است. او با مجموعه کتاب‌های کودکانه‌ی مری پاپینز، پرستاری اسرارآمیز با توانایی‌های مافوق طبیعی، به شهرت رسید.پاما تراورس داستان‌های دیگری نیز برای کودکان و بزرگسالان نوشته است. والت دیسنی در سال ۱۹۶۴ از چهار جلد مجموعه کتاب‌های مری پاپینز فیلم‌های موزیکال تهیه کرد. کتابک برای زادروز پاملا لیندون تراورس کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
پنجشنبه, ۱۹ مرداد
8 آگوست «روز جهانی گربه» است. روزی برای بزرگداشت یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین حیوانات خانگی انسان. اولین ثبت تاریخی بشر در مورد گربه‌ها را می‌توان در فرهنگ تمدن مصر باستان یافت. در مصر مفدت اولین خدای گربه شناخته شده بود و به عنوان محافظ در برابر مارها، عقرب‌ها و شر تلقی می‌شد، بنابراین برای آنها گربه‌ها فقط خدایان نبودند، بلکه نقش محافظ را داشتند.
یکشنبه, ۱۵ مرداد
«روز جهانی ببر» هر ساله در 29 جولای جشن گرفته می‌شود. ببرها را به راحتی می‌توان با نوارهای نارنجی و سیاه روی صورت و بدنشان شناسایی کرد.روز جهانی ببر اولین بار در سال 2010 جشن گرفته شد، زیرا مشخص شد که 97 درصد از ببرهای وحشی در قرن گذشته ناپدید شده‌اند. از دست دادن زیستگاه، تغییرات آب و هوایی و شکار غیرقانونی تنها برخی از عوامل کاهش جمعیت ببرها هستند. هدف از نامگذاری این روز حفظ ببرها و همچنین حفاظت و گسترش زیستگاه آنها نیز می‌باشد. 
یکشنبه, ۱۵ مرداد
«هلن بئاتریكس پاتر» نویسنده و تصویرگر کودک و محقق در ۲۸ جولای ۱۸۶۶ در لندن به دنیا آمد. بئاتریكس از کودکی حیوانات زیادی در خانه داشت و خود را با آنها سرگرم می‌کرد. او ساعت‌ها به تماشای حیوانات خود می‌نشست و آنها را طراحی می‌کرد. بئاتریكس علاقه زیادی به طبیعت، حیوانات، گل‌ها و گیاهان داشت. او طراحی‌های دقیق و زیبایی از قارچ‌ها و جلبک‌ها می‌كرد. 
شنبه, ۱۴ مرداد
۲۶ جولای برابر با ۴ امرداد «روز جهانی حفاظت از اکوسیستم مانگرو (حرا)» است. این روز توسط یونسکو در کنفرانس عمومی سال 2015 به منظور افزایش آگاهی در مورد اکوسیستم حیاتی حرا به تصویب رسید. هدف این روز ترویج حفظ و رشد پایدار جنگل‌های حرا است. در طول 40 سال گذشته، مساحت پوشیده از جنگل‌های حرا تقریباً به نصف کاهش یافته است. جنگل‌های حرا در مناطق ساحلی گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کنند. آنها می‌توانند شوری بالا، سیل، جزر و مد و سطوح کم اکسیژن را تحمل کنند. به همین دلیل است که تنها ۱۱۰ گونه در این باتلاق‌های شور زیست می‌کنند.
شنبه, ۱۴ مرداد
روز ترافل (شیرینی پزی) یا اسپرینکل هر سال در 23 جولای جشن گرفته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، این روز در واقع برای جشن گرفتن لذت حاصل از وجود اسپرینکل یا همان تکه‌های رنگارنگ شکری که همه ما می‌شناسیم و دوست داریم، می‌باشد. اسپرینکل برای تزیین مواد غذایی مثل شیرینی و بستنی در سرتاسر جهان استفاده می‌شود.
دوشنبه, ۲۶ تیر
۱۹ اوت ۲۰۰۳ دفتر سازمان ملل در عراق با بمب منفجر شد و ۲۱ نفر به همراه کمیسر عالی حقوق بشر و نماینده ویژه دبیر سازمان ملل در عراق کشته شدند. بدین ترتیب این روز از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز «جهانی انسان دوستی» تعیین شد.   ثبت این روز در تاریخ، راهی برای بالابردن آگاهی عمومی درباره فعالیت‌های جهانی انسان دوستانه است. و بهانه‌ای برای اینکه هر ساله مردم جهان، فعالیت‌های انسان دوستانه خود را به پاس گرامی‌داشت نوع بشر انجام دهند و کسانی را که برای برقراری صلح و امنیت در جهان تلاش می‌کنند، از یاد نبرند. 
سه شنبه, ۲۸ مرداد
«ادیت نسبیت» نویسنده و شاعر انگلیسی است که ۴۰ رمان و مجموعه داستان برای کودکان نوشته است. داستان «بچه های راه آهن» او از آثار کلاسیک کودکان به شمار می‌رود. «قصر افسون شده» او نیز از جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی ادب برخوردار است. نسبیت، که همیشه از نام اختصاری «ای. نسبیت» استفاده می‌کرد، پس از سال‌ها مقاله نویسی در روزنامه‌ها برای بزرگسالان، به نوشتن برای کودکان روی آورد و کتاب‌هایش از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان بوده است. او پیشگام زنان فانتزی‌نویس است.
شنبه, ۲۵ مرداد
۲۱ امرداد «روز ملی دریای خزر»، گرامی‌داشت گنجینه ارزشمند محیط زیست ایران است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، یکی از ارزشمندترین مواهب طبیعی کشور و حضورش در شمال این سرزمین غنیمتی برای ایران به‌شمار می‌رود. آنچه که ارزش بسیاری به این دریاچه می‌بخشد حضور ۴۰۰ گونه آبزی در آن است که در میان آن‌ها ماهیان خاویاری مهم‌ترین ساکنان این دریاچه به شمار می‌روند.  دریای خزر دارای ذخایر عظیمی از سوخت‌های هیدروکربنی می‌باشد. این دریا از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است و ذخایر نفتی آن حدود ۱۷ تا ۳۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.
سه شنبه, ۲۱ مرداد
«انید بلایتون » از نویسندگان محبوب ادبیات کودکان انگلستان است که شماری از داستان‌هایش را با نام مری پولاک نوشته است. او یکی از موفق‌ترین و پرکارترین داستان سرایان سده‌ی بیستم است.   «مدرسه‌ی سنت کلر»، «مدرسه‌ی مالوروی»، «نادی»، «پنج رفیق»، «شیطون‌ترین دختر مدرسه» از محبوب‌ترین مجموعه داستان‌های اوست که برخی از آن‌ها به زبان فارسی نیز برگردانده شده است. داستان‌های او به ۹۰ زبان ترجمه شده است و ۶۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌هایش به فروش رفته است.
دوشنبه, ۲۰ مرداد
«تووه ماریکا یانسون»، زاده‌ی 9 آگوست 1914 و درگذشته‌ی 27 ژوئن 2001، نویسنده‌ی کتاب‌های مصور، تصویرساز، نقاش و رمان‌نویس فنلاندی بود.یانسون در خانوادهای هنری به دنیا آمد و از سال 1930 تا 1938 به تحصیل در رشته‌ی هنر در شهرهای استکهلم، هلسینکی و پاریس پرداخت.   او در سال 1943، انتشار داستان‌های کوتاه و مقالاتش را شروع کرد و همزمان، به تصویرسازیهای گرافیکی نیز اشتغال داشت. یانسون از بعد از این زمان، باقی عمر خود را صرف نویسندگی و خلق آثار هنری کرد.تووه یانسون سرانجام در سن 86 سالگی چشم از جهان فرو بست.
یکشنبه, ۱۹ مرداد
«محمد قاضی» فرزند میرزاعبدالخالق قاضی در ۱۲ مرداد ۱۲۹۲ در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی ایران به دنیا آمد. محمد قاضی پس از بازنشستگی به فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت که حاصل این دوره ترجمه‌ی کتاب‌های «باخانمان» ازهکتورمالو، ماجراجوی جوان از ژاک ژروند و زوربای یونانی از نیکوس کازانتزاکیس است. از آثار مهم ترجمه ‌شده توسط او می‌توان به دن کیشوت اثر سروانتس، نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه، آزادی یا مرگ، و در زیر یوغ نام برد. وی از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه می‌کرد. همچنین چند اثر را از کردی به فارسی برگرداند.
شنبه, ۱۱ مرداد
«روزجهانی دوستی» (Friendship Day) یک روز برای بزرگداشت و جشن گرفتن دوستی است. در سال ۲۰۱۱، سازمان ملل متحد با هدف گسترش دوستی میان مردم، کشورها، و فرهنگ‌های مختلف، روز ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) را به نام روز جهانی دوستی معرفی کرد. پیش از سازمان ملل متحد، اولین بار، جویس هال، مؤسس کارت‌های تبریک هالمارک در سال ۱۹۳۰، روز ۲ اوت را به عنوان روز دوستی معرفی کرد تا مردم بتوانند با ارسال کارت تبریک، مراتب دوستی خود را به یکدیگر ابراز کنند. سپس در سال ۱۹۹۸، نین عنان، همسر کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد، شخصیت کارتونی وینی پوه را به عنوان سفیر دوستی در جهان، معرفی کرد. این مناسبت با همکاری سازمان ملل و شرکت والت دیزنی و به میزبانی کتی لی گیفورد، برگزار شد. بسیاری از دوستان در این روز برای یکدیگر هدیه و کارت ارسال می‌کنند. دستبندهای دوستی در هند، نپال، بنگلادش و بخشی از آمریکای جنوبی طرفدارهای زیادی دارد. با گسترش شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد این روز را به صورت آنلاین جشن می‌گیرند. در حال حاضر، روز دوستی در جهان به جای ۳۰ ژوئیه، بیشتر ۲ اوت برگزار می‌شود. با این حال، ۲۷ ژوئیه سال ۲۰۱۱، طی شصتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۳۰ ژوئیه به عنوان «روز جهانی دوستی»، نام‌گذاری شد.
چهارشنبه, ۸ مرداد
هشت امرداد به عنوان «روز ملی جنگل‌ها» نام‌گذاری شده است. کتابک به شما دوست‌داران کتاب و محیط‌زیست کتاب‌هایی در راستای همین موضوع معرفی می‌کند.
چهارشنبه, ۸ مرداد