روزشمار ترویج خواندن شهریور ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن شهریور ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
22 سپتامبر «روز جهانی کرگدن» است. کرگدن‌ها پستاندارانی بزرگ از خانواده rhinocerotidae هستند. آنها هیچ شکارچی طبیعی به جز انسان ندارند. گونه‌های کرگدن در سرتاسر جهان در معرض خطر و در آستانه انقراض هستند، به طوری که بیش از 7000 کرگدن بین سال‌های 2008 تا 2017 در آفریقای جنوبی که بیش از 70 درصد از جمعیت کرگدن‌های جهان را در خود جای داده است، در اثر شکار غیرقانونی تلف شدند. در سال 2011، گونه کرگدن سیاه آفریقایی منقرض شد.
جمعه, ۳۱ شهریور
«روز جهانی آفریقا» برای بزرگداشت مدل موی طبیعی افراد سیاه‌پوست و نژادهای مختلط که منحصر به این فرهنگ است، تأسیس شد. این روز روزی است که آفرو، مدل موی آفریقایی را به عنوان بخشی از هویت فرهنگی مردم آفریقا گرامی می‌دارد.
دوشنبه, ۱۳ شهریور
«روز جهانی سوادآموزی» هر سال در 17 شهریورماه برابر با 8 سپتامبر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. در چنین روزی در سال 1344 هجری شمسی برابر با 1965 میلادی کنگره جهانی مبارزه با بی‌سوادی برای اولین بار در تهران تشکیل جلسه داد تا برنامه آموزش و پرورش را در سطح بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار دهد.
پنجشنبه, ۲ شهریور
هفته بین‌المللی ناشنوایان توسط فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD) و انجمن‌های ملی در سراسر جهان در آخرین هفته سپتامبر جشن گرفته می‌شود. WFD انجمن‌های ملی خود را تشویق می‌کند تا هفته جهانی ناشنوایان را با تمرکز بر موضوع حقوق بشر از طریق زبان اشاره جشن بگیرند. این تمرکز باعث افزایش همبستگی بین ناشنوایان و حامیان آنها می‌شود و فرصتی جهت تلاش‌های بیشتر برای ترویج حقوق ناشنوایان و دسترسی آنها به آموزش و فناوری در سراسر جهان فراهم می‌کند. این جشن با اجرای هنرمندان، سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌های هنری، جشنواره‌های فیلم، نمایشگاه‌های تاریخی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی برگزار می‌شود.
دوشنبه, ۲۸ شهریور
24 شهریورماه برابر با 15 سپتامبر روز جهانی نقطه است. این روز در 192 کشور توسط بیش از 19 میلیون نفر جشن گرفته می‌شود.در 15 سپتامبر 2003، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان، پیتر اچ رینولدز، کتاب خود را با نام «نقطه» منتشر کرد. در این داستان، واشتی احساس می‌کرد که نمی‌تواند طراحی کند، اما معلم هنر او این را نمی‌پذیرفت. معلم به واشتی گفت: «فقط یک علامت بزن». روز بعد، واشتی با تعجب کاغذ خود را با نقطه روی دیوار کلاس پیدا کرد.
دوشنبه, ۲۱ شهریور
روز جهانی بدون خودرو فرصت مناسبی است تا در سفرهای درون شهری و برون شهری خود، استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانیم. به طور کلی اولین و مهم‌ترین مساله، آگاهی از انتخاب نوع وسیله نقلیه می‌باشد. آن چیزی که در وضع موجود اتفاق می‌افتد این است که، مهم‌ترین فاکتور همه شهروندان برای سفرهای روزانه راحتی و آرامش می‌باشد؛ که در واقع فاکتور درست و مناسبی است. بعد از انتخاب نوع وسیله نقلیه، هزینه و زمان فاکتورهای دیگر محسوب می‌شوند. 
دوشنبه, ۳۱ شهریور
روز جهانی صلح همه‌ ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. این روز به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد و گاهی ممکن است منجر به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی برای دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه شود. روز جهانی صلح  اولین بار در سال ۱۹۸۲ برپا شد.
دوشنبه, ۳۱ شهریور
روز بيست و هفتم شهريور ماه، سالروز درگذشت شهریار شاعر معاصر ايرانی است. این روز با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامگذاری شده است. در فرهنگ ما ایرانیان همواره شعر و ادب از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار بوده است. اشعار گرانبهایی در زمینه‌های مختلف عرفانی، ادبی، تاریخی و فلسفی توسط شاعران برجسته ایرانی سروده شده است. محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار یکی از همان شاعران به نام بود که از سال 1285 تا 1367 زندگی کرد.
یکشنبه, ۳۰ شهریور
رولد دال، نویسنده و فیلم نامه نویس بریتانیایی، در دهه‌ی 1940 میلادی به خاطر آثارش برای کودکان و بزرگسالان مشهور شد. کتاب‌های او برای سال‌های زیادی جز کتاب‌های پرفروش سال بود. علاوه بر داستان او سه مجموعه شعر به نام‌های «شعرهای دل به هم‌زن»، «حیوانات پلید» و «شعرهای دست اول» برای کودکان سروده است. 
شنبه, ۲۲ شهریور
۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) روز جهانی شکلات هر ساله جشن گرفته می‌شود و در این روز، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این خوراکی لذت می‌برند و همچنین به خانواده و دوستان هدیه داده می‌شود.
جمعه, ۲۱ شهریور
ورود نخستين دوربين فيلم‌بردارى و نمايش فيلم به ایران، در سال 1279 شمسی برابر با 1900 میلادی توسط مظفرالدين‌شاه انجام شد و نخستين فيلم‌بردار ايرانى نيز ابراهيم ‌خان عکاس‌باشى محسوب مى‌شود. در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می شود و 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.
پنجشنبه, ۲۰ شهریور
آنتونی براون نویسنده و تصویرگر انگلیسی در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۶ در شفیلد انگلستان متولد شد. او در کودکی به طراحی علاقه زیادی داشت و در هفده سالگی برای تحصیل در رشته طراحی گرافیک وارد کالج هنر لیدز شد. پس از تحصیل به طراحی کارت‌های تبریک مشغول شد. او شماری از طراحی‌های خود را برای ناشران کتاب کودک فرستاد و در این حین با جولیا مک ری آشنا شد، فردی که از آن پس تاکنون ویراستار و مدیر برنامه‌های او است. نخستین کتاب آنتونی براون در سال ۱۹۷۶ با نام «از خلال آیینه‌ی جادو» به چاپ رسید. کتاب گوریل نقطه‌ی آغاز دنیای حرفه‌ای وی به حساب می‌آید. او در سال ۲۰۰۰ به عنوان نخستین تصویرگر انگلیسی موفق به دریافت جایزه‌ی جهانی هانس کریستین اندرسن شد. کتاب‌های براون به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند و تصاویر کتاب‌هایش در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیاری شرکت کرده‌اند.
پنجشنبه, ۲۰ شهریور
۲۰ شهریورماه «روزملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات» می‌باشد. در پی کشتار بی‌رحمانه یک خرس قهوه‌ای ماده و دو توله‌اش در شهریورماه ۱۳۹۰ و ایجاد موج گسترده انزجار مردمی از این فاجعه دردناک، حامیان محیط‌زیست و حیوانات ۲۰ شهریورماه را به عنوان روزملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات نامگذاری کردند. این روز به دلیل نزدیکی به فصل پاییز و ورود مهاجران طبیعی به کشور و آغاز فصل شکار و صید اهمیت به‌سزایی دارد. بی‌تردید نزدیکی این روز با فصل شکار می‌تواند بر اثرگذاری این نامگذاری بیفزاید. حیوان آزاری و نامهربانی با حیوانات رخدادی نادر نیست اما گاه برخی رخدادها جریان‌ساز می‌شود و می‌تواند برای همیشه در ذهن انسان‌های باوجدان جای بگیرد.
پنجشنبه, ۲۰ شهریور
«جمشید خانیان» داستان‌نویس، پژوهشگر و نقاد در سال ۱۳۴۰ در شهر آبادان چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۶۰ با نوشتن نمایشنامه «یک نیمروز در اتاق بازجویی» و «روی نی بندی» و نیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه فعالیت خود را در حوزه «نوشتن» آغاز کرد. برخی از داستان‌های ایشان مثل «پس یوسف من کجاست؟»٬ «همیشه همین وقت همین بازی» و «پول» به زبان‌های انگلیسی٬ لهستانی و روسی ترجمه و چاپ شده است. جمشید خانیان نخستین نویسنده ایرانی بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی از بخش آسیا به جشنواره «کلاغ سفید» کتابخانه مونیخ دعوت شد. همچنین او در سال ۱۳۹۷ از طرف انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران به عنوان نامزد بخش نویسندگی جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ معرفی شده است.
سه شنبه, ۱۸ شهریور
هوشنگ مرادی کرمانی در شهریور ماه ۱۳۲۳ در روستای سیرج کرمان متولد شد. وی برای تحصیل در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک به تهران رفت. او هم‌زمان در رشته‌ی ترجمه‌ی زبان انگلیسی به تحصیل پرداخت.  
یکشنبه, ۱۶ شهریور
«محمود كیانوش»، نویسنده و شاعر كودكان در شهریور ماه سال ۱۳۱۳ در شهر مشهد به دنیا آمد. در كلا‌س دوم دبیرستان داستان كوتاهی با نام «هشت و سی و پنج دقیقه» نوشت كه برنده‌ی جایزه اول داستان‌‌نویسی در كشور شد. پس از آن شعرهایی اجتماعی می‌سرود كه در مجله‌ی «چلنگر» چاپ می‌شد. از آثار او می‌توان به  داستان‌های: «آدم یا روباه»، «دهكده نو»، «از بالا‌ی پله چهلمم ...شعرهای: «طوطی سبز هندی»، «نوک طلا‌ی نقره بال»، «باغ ستاره‌ها»، «بچه‌های جهان»، «آفتاب خانه ما» اشاره کرد.
پنجشنبه, ۱۳ شهریور
اول سپتامبر (دهم شهریور)، «روز جهانی نامه‌نویسی»، مردم را در سراسر جهان تشویق می‌کند که یک خودکار و یک تکه کاغذ بردارند و یک نامه بنویسند. همچنین روزی برای یادگیری هنر نامه‌نویسی است. در عصر دیجیتال نوشتن نامه تقریباً ناشناخته است. با این حال، طبق تحقیقات، دلایل خوبی وجود دارد که نامه‌نویسی را به کلی کنار نگذاریم. در اینجا چند دلیل عالی برای نوشتن نامه آورده شده است:
یکشنبه, ۹ شهریور
«ماریا مونته‌سوری» در سال ۱۸۷۰ در ایتالیا به دنیا آمد. او پزشک، فیلسوف و آموزگار بود. موفقیت مونته‌سوری در آموزش به کودکان عقب‌مانده ذهنی، باعث شد تا او در سال ۱۹۰۶، یک «خانه کودک» در یکی از فقیرترین محله‌های رم احداث کند و در آن‌جا محیطی مناسب برای کودکان به وجود آورد تا هر یک بر اساس توانایی و استعدادهای خود رشد کرده و مهارت‌هایی را کسب کنند.روش  مونته‌سوری شامل فراهم کردن ابزارهایی از زندگی طبیعی با پیچیدگی‌های ساختاری متفاوت بود که در اختیار بچه‌ها قرار می‌گرفت تا توجه آن‌ها را جلب کند و کودک هنگام کار با این ابزارها، مهارت‌های خود را بیشتر کند و به تدریج به ابزارهای پیچیده‌تری که در اطراف خود می‌بیند توجه کند. با این روش کودک، خود آموزش می‌بیند و نقش آموزگار تنها راهنمایی کردن و فراهم کردن لوازم و محیط مناسب برای آموختن و ایجاد نظم است. ویژگی محیط و ابزارهای روش مونته‌سوری موجب درگیر کردن کودک با شرایط طبیعی محیط زندگی است. هنگامی که آموزگار متوجه شود کودک برای انجام کارهای دشوارتر آماده است او را به درگیرشدن با مفهوم یا ابزاری پیچیده‌تر راهنمایی می‌کند. اگر یک مثلث را در نظر بگیریم سه ضلع آن، کودک، محیط و آموزگار یا پدر و مادر خواهند بود. امروزه روش مونته‌سوری یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش خلاق برای کودکان در جهان است و مدرسه‌های بسیاری در جهان به نام و با روش او فعالیت می‌کنند.
شنبه, ۸ شهریور
حسین ابراهیمی (الوند)، از تاثیرگذارترین مترجم‌های کتاب کودکان و نوجوانان و همچنین از پایه‌گذاران انجمن نویسندگان کودک بود. او در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و ادبیات فارسی دانشگاه تهران تحصیل کرد. از ویژگی ترجمه‌های او می‌توان به شیوایی، خوش‌خوانی و امانت‌داری در ترجمه اشاره کرد.
جمعه, ۷ شهریور
شب جهانی خفاش به منظور اهمیت حفظ این گونه در حدود ۳۰ کشور در آخرین هفته کامل ماه آگوست برگزار می‌شود. شب جهانی خفاش در سال ۱۹۹۷ برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد نیازها و مزایای خفاش‌ها در طبیعت آغاز شد. این مراسم سالانه به ترویج تصویر خوب از خفاش‌ها و شکستن برخی از افسانه‌ها و شفاف سازی آنها کمک می‌کند.
پنجشنبه, ۶ شهریور