روزشمار ترویج خواندن بهمن ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن بهمن ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
«روز جهانی نهنگ» هر ساله در سومین یکشنبه ماه فوریه جشن گرفته می‌شود و امسال در 18 فوریه برابر با 29 بهمن‌ماه برگزار می‌گردد. اقیانوس‌ها محل زیست این موجودات شگفت‌انگیز است که به دلایل مختلف شکار می‌شوند. اکنون آنها با چالش دیگری روبرو هستند و آن از دست دادن زیستگاه است. به همین منظور، در سال 1980، «روز جهانی نهنگ» در مائوئی، هاوایی، برای گرامیداشت نهنگ‌های گوژپشت که در سواحل این جزیره گرمسیری شنا می‌کردند، برگزار شد. این روز با هدف افزایش آگاهی در مورد خطر انقراض نهنگ‌های گوژپشت شکل گرفت.
یکشنبه, ۱۵ بهمن
۱۶ فوریه برابر با ۲۷ بهمن‌ماه «زادروز روبرتو اینوچنتی» تصویرگر مشهور ایتالیایی است. او در حوزه‌ی تبلیغات، طراحی گرافیک و انیمیشن مشغول به فعالیت شد. نقطه عطف تصویرگری اینوچنتی در ملاقات او با ایتینه دلسرت بود. در سال ۱۹۸۳ دلسرت نخستین کار تصویرگری اینوچنتی را پسندید و با او قراردادی برای تصویرگری یکی از قصه‌های پریان قدیمی به نام «سیندرلا» بست، کتابی که در سال ۱۹۹۰ در ایتالیا به چاپ رسید. در فاصله‌ی سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷، اینوچنتی به درخواست مجله‌ای به نام «تایم لایف» بر روی مجموعه کتاب‌هایی با عنوان «دنیای محصور شده» کار کرد.
شنبه, ۱۴ بهمن
 14 فوریه برابر با ۲۵ بهمن‌ماه به «روز دوست‌داران کتابخانه» در سراسر جهان اختصاص دارد. این روز به بزرگداشت کتابخانه‌ها و کتاب‌های شگفت‌انگیزی که زندگی انسان‌های بی‌شماری را تغییر می‌دهد، می‌پردازد. خوب است بدانید زمانی بود که کتابخانه‌ها به صورت امروزی وجود نداشتند. کلمه «کتابخانه» به معنای مکانی است که کتاب‌ها را در آن ذخیره می‌کنند. در گذشته کتابخانه‌ها صرفاً مکان‌هایی بودند که برای ذخیره کتاب‌ها و نسخه‌های خطی مهم برای زمانی طولانی استفاده می‌گشت. روز دوستداران کتابخانه ابتدا در استرالیا در سال 2006 توسط کتابخانه ایالتی نیو ساوت ولز (NSW) آغاز شد.  
جمعه, ۱۳ بهمن
«روز اینترنت امن» در فوریه هر سال برگزار می‌شود تا آگاهی مردم را نسبت به اینترنت ایمن برای همه، به ویژه برای کودکان و جوانان افزایش دهد. روز اینترنت ایمن فرصتی عالی برای محیط‌های کاری، سازمان‌های اجتماعی، مدارس، صنعت، دولت و خانواده‌ها است تا به آموزش ایمنی آنلاین پرداخته و آن را ترویج دهند. کتابک برای روز اینترنت امن کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۱۱ بهمن
«روز جهانی برف» هر سال در سومین یکشنبه ژانویه برگزار می‌شود. اولین جشن رسمی روز جهانی برف در ژانویه 2012 توسط فدراسیون بین‌المللی اسکی آغاز شد. ایده پشت آن این بود که بزرگترین جشن روز برفی در جهان برگزار شود و مردم در سرتاسر جهان گرد هم بیایند تا از شگفتی‌های برف و فعالیت‌های مرتبط با برف لذت ببرند، تجربه کنند و کشف کنند. هدف از این کمپین دو جنبه است: یکی افزایش تعداد شرکت‌کنندگان ورزش‌های برفی مانند اسکی و اسنوبورد، و دیگری ثبت خاطرات ماندگار کودکان و خانواده‌ها از شگفتی‌هایی که برف ایجاد می‌کند. 
دوشنبه, ۲ بهمن
«روز جهانی حبوبات» ۱۰ فوریه هر سال برگزار می‌شود. این روز توسط سازمان ملل متحد در سال 2018 برای شناخت اهمیت و مزایای تغذیه‌ای حبوبات تعیین شده است. فراتر از آن، سازمان ملل معتقد است که مصرف حبوبات می‌تواند به توسعه سیستم‌های غذایی پایدار برای ریشه‌کن کردن گرسنگی و فقر در جهان کمک کند. به گفته سازمان ملل، این یک استراتژی موثر برای دستیابی به توسعه پایدار است که هدف آن افزایش امنیت غذایی است. 
سه شنبه, ۱۹ بهمن
21 ژانویه برابر با ۱ بهمن ماه «روز قدردانی از سنجاب» است، روزی برای آشنایی و جشن گرفتن بامزه‌ترین جوندگان جهان! در سال 2001، متخصص حیات‌وحش، کریستی هارگرو، «روز قدردانی از سنجاب» را در اشویل، کارولینای شمالی پایه‌گذاری کرد. هدف کریستی از ثبت روز قدردانی از سنجاب، تشویق مردم به رفتارهای مهربانانه با این موجودات و گذاشتن غذا و آب برای آن‌ها و منصرف کردن آنها از تیراندازی به سنجاب‌ها بود. 
شنبه, ۲ بهمن
محمد‌ بهمن‌بیگی نواده‌ی بهمن‌بیگی، فرزند محمودخان از ایل قشقایی فارس در سال ١٢٩۸ش. به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی حقوق است.  او در سال ١٣٣٦ دانشسرای عشایری را در شیراز راه‌اندازی كرد. دانشسرا از داوطلبان آزمون ورودی می‌گرفت، آن‌ها را در دوره‌های یکساله برای آموزگاری مدرسه‌های عشایری آموزش می‌داد و دانش‌آموختگان را با درنظر گرفتن جمعیت و نیازهای هر ایل به مدرسه‌های عشایری می‌فرستاد.
چهارشنبه, ۱۱ دی
پروین دولت‌آبادی شاعر کودکان در سال ۱۳۰۳ درخانواده ‌ای اهل فرهنگ که شعر در آن جایگاه ویژه‌ای داشت، در محله ی احمدآباد اصفهان به دنیا آمد. از همان آغاز انتشار نشریه‌ «پیک» با این نشریه همکاری داشت و در دو سال اول انتشار آن تنها شاعر این نشریه بود. بسیاری از شعرهای این شاعر در کتاب های درسی چاپ شده است.
چهارشنبه, ۱۱ دی
ژول ورن نویسنده‌ی پیشگام ادبیات علمی– تخیلی است. ورن هنگامی داستان‌هایی درباره‌ی پرواز، سفر در فضا و زیر دریا نوشت که هنوز هواپیما، فضا پیما و کشتی زیر دریایی اختراع نشده بود.
چهارشنبه, ۱۱ دی
چارلز دیکنز یکی از پر طرفدارترین رمان نویسان دوره ی ویکتوریا با نام مستعار «باز» (Boz) است. رمان‌ها و داستان‌های کوتاه دیکنز در طول تاریخ جاودانه شده‌اند، زیرا در همه‌ی دوران خوانندگان خود را داشته و بارها و بارها این آثار بازچاپ شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۱ دی
«روز جهانی تالاب‌ها» (WWD) نخستین‌ بار در ۱۳ بهمن‌ (۲ فوریه) ۱۹۷۱ (۱۳۴۹ ش.) هنگامی رسمیت یافت، که گروهی از فعّالان محیط زیست در «پیمان‌نامه‌ رامسر» ایران از این روز با نام روز جهانی تالاب‌ها نام بردند. با این همه، نخستین گرامیداشت جهانی این روز، در سال ۱۹۹۷م. و با هدف افزایش آگاهی و یادآوری جایگاه پُرارزش تالاب‌ها در چرخه‌ی زندگی انسان‌ها و کره‌ی زمین، برگزار شد. هر سال، نهاد‌های دولتی و خصوصی و گروه‌های محیط‌زیستی پرشماری این روز را گرامی می‌دارند تا از این راه، آگاهی همگانی را افزایش دهند و تأثیر سازنده‌ی تالاب‌ها را به مردم جهان یادآوری کنند.
چهارشنبه, ۱۱ دی
لوئیس کارول، نام مستعار چارلز لوتویج داجسن، استاد دانشگاه آکسفورد، ریاضی‌دان، عکاس، شاعر و نویسنده‌ی کتاب «آلیس در سرزمین عجایب»، یکی از آثار ادبی ماندگار کودکان است. «آلیس در سرزمین عجایب» داستانی آنارشیستی، موجز، بی‌پیرایه و آهنگین است. مقایسه‌ی این اثر و «آن سوی آینه» با آثار نویسندگان پیشین، بیان‌گر آن است که این دو داستان تنها برای شادی بخشیدن و سرخوش کردن کودکان نوشته شده‌اند. «آلیس در سرزمین عجایب» اولین داستانی که به شکل ویژه برای کودکان شکل گرفته است، بی‌آنکه ردی از آموزش و طرح اصول اخلاقی در آن دیده شود و راز ماندگاری آن نیز همین است.
چهارشنبه, ۱۱ دی
۲۴ ژانویه «روز جهانی آموزش» نام گذاری شده است. بدون آموزش فراگیر و کیفی و فرصت‌هایی که این آموزش در دوره زندگی برای همگان ایجاد می‌کند، کشورها نمی‌توانند در موضوع‌هایی مانند برابری جنسیتی و شکستن چرخه فقر که میلیون‌ها کودک و نوجوان را وادار به رها کردن آموزش می‌کند، راه رهایی پیدا کنند.
دوشنبه, ۲ دی
دوم بهمن‌ماه، سا‌ل‌روز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی برای کودکان در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.
پنجشنبه, ۲۸ آذر