اجرای پرفورمنسی متفاوت با هدف نجات کودکان کار

هنرمندی در پرفورمنسی متفاوت با هدف نجات کودکان کار، پیامی بشردوستانه به سازمان جهانی کار درباره‌ی توجه به این قشر از جامعه داده است.

کریم الله‌خانی، هنرمندی است که این پرفورمنس را در کرمان اجرا کرده است و در استیتمنت پرفورمنس خود آورده است: «گرسنگی و نیازهای اولیه زندگی در جوامع بشری، کودکانی محروم از کودکی را ساخته که برای بسیاری از آن‌ها امکان تحصیل هم فراهم نیست. یقین دارم وجود کودکان کار در هر شهر مانند زخمی تازه بر تن هر شهروند است که نسبت به این موضوع آزرده‌خاطر می‌شود. در پیشینه دینی (اسلام) بستن سنگ به شکم برای بالا بردن صبر و تحمل در برابر سختی‌های تحمیل‌شده از سوی دشمن و تحمل گرسنگی روایت شده است.

اکنون با مدد از همین پیشینه‌ی دینی در یک اثر پرفورمنس، روی نواری زرد رنگ به رابطه‌ی هشداردهنده «سنگ و کودک» پرداخته‌ام تا تلنگری باشد بر بیداری جوامع جهانی نسبت به این موضوع.

من این اثر را منحصر به زمان و مکانی خاص نمی‌دانم و دوست دارم برای نجات کودکان کار در هر کجای این کره خاکی، به همین روش که کار را شروع کرده‌ام شما هم این پرفورمنس را ادامه بدهید و عکس‌ها و فیلم های اجرای خود را برای من به ایمیل alahkhani@yahoo.com ارسال کنید تا شما را به‌عنوان مجری این ایده در نمایشگاه ها و صفحات مجازی خود معرفی کنم.»

 

پرفورمنسی با هدف نجات کودکان کار

الله‌خانی درباره‌ی این پرفورمنس گفت: «پرفورمنس من درباره کودکان کار، یک نگرش جهانی دارد. تلاش و صبوری این کودکان در سراسر جهان که بیشترین آمار آسیب‌زایی کار نیز در میان کودکان کار در کشورهای جنوب صحرای آفریقاست، در برابر سختی‌ها و تن ندادن به ذلت از نگاه من ستودنی است؛ اما از طرفی پیامی بشردوستانه به سازمان جهانی کار درباره توجه به این قشر از جامعه جهانی است.»

او ادامه داد: «با زبان هنر و اجرای این ایده در نقاط مختلف جهان از سوی افرادی از دیگر کشورها، ما می‌توانیم حامل این پیام بشر دوستانه باشیم. معتقدم یک اثر هنری حرف و بیانی جهانی دارد و نباید محدود به زمان یا مکان خاصی تلقی و از ارزش بیانی آن کاسته شود.»

این هنرمند همچنین بیان کرد: «من باور دارم یک اثر پرفورمنس‌آرت در تعامل با مخاطبش شکل می‌گیرد و به تکامل می‌رسد. خوشبختانه در این اجرا شاهد رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی از سوی مردم بودم.»

الله‌خانی به‌ دلایل فعالیت خود در این زمینه اشاره و اظهار کرد: «فعالیت در حوزه هنر معاصر یا contemporary art را از این جهت که محدود به متریال نیستم و آزادانه به خلق ایده‌هایم می‌پردازم، دوست دارم.»

محمد خضری مقدم، مهدی مقصودی، مسعود اشجه‌ای، مجتبی پورخاتون و مهدیه دهقانی گروه عکاسی و تصویربرداری این پرفورمنس بودند و علیرضا، امیرحیدر، امیرعلی و حافظ مطهریان، محمدرضا کمالی، محمدعلی حاج غنی، ابوالفضل عباسی، ابوالفضل طالبی، محمدجواد خجسته‌پور، امیرعلی احمدی و سهراب انجم شعاع عوامل اجرایی این پرفورمنس را با هدف نجات کودکان کار تشکیل می‌دادند.

این کار با مجوز و همکاری انجمن سینمای جوان کرمان اجرا شد.

کریم الله‌خانی متولد سال ۱۳۵۳ در نیشابور و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی و مدرک تخصصی هنر از مرکز توسعه هنرهای تجسمی ایران است. او تدریس در گروه هنر دانشگاه آزاد کرمان را در کارنامه خود دارد.

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on