برنده جایزه یک عمر دستاورد هنری «بوک‌تراست» اعلام شد

«ریموند بریگز»، نویسنده کتاب «آدم برفی» جایزه یک عمر دستاورد ادبی را از مؤسسه خیریه «بوک تراست» دریافت می‌کند.

«ریموند بریگز» از سوی شش داور از جمله «کریس ریدال» و «کریسیدا کووال»، نویسنده کتاب «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» به عنوان برنده برگزیده شد. داوران اعلام کردند این جایزه به دلیل مجموعه آثار و کمک وی به ادبیات کودکان به «بریگز» اهدا خواهد شد.

«بریگز» حدود ۴۰ سال است در دنیای ادبیات فعالیت می‌کند و داستان‌های تصویری بسیاری به نگارش درآورده است که مخاطب آنان افزون بر کودکان، بزرگسالان نیز هستند. این نویسنده که اعلام کرده بود از مراسم کریسمس متنفر است، کتاب «آدم برفی» را برای انتقاد از مراسم کریسمس به نگارش درآورد. خود وی درباره دریافت این جایزه می‌گوید: « برای من دریافت این جایزه افتخار بزرگی است و بسیار خوشحالم که توانستم تأثیری بر دیگران بگذارم.»

البته این اظهارنظر وی در تضاد با سخنانی است که وی در پایان سال ۲۰۱۶ در مصاحبه با مجله گاردین بیان کرده بود. وی پیش از این گفته بود: «وقتی سخن از یک جایزه برای یک عمر دستاورد هنری به میان می‌آید، احساس می‌شود که به آن فرد می‌گوییم وقت مرگت فرا رسیده است!»

دایانا جرالد، مدیر این مؤسسه در این باره گفت: «ریموند تأثیر عمیقی بر کودکان و بزرگسالان گذاشته است و شایستگی دریافت این جایزه را دارد.»

سامی چاکراباتی، یکی از دیگر از اعضای هیئت داوران این دوره گفت: «استعداد «بریگز» نشان از ارزش‌های او دارد و موضوعاتی که برای کتاب‌هایش انتخاب می‌کند چالش‌های زندگی معاصر را به یاد خواننده می‌اندازد.»

این جایزه، نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و جایزه دوره نخست آن به «شرلی هیوز»، نویسنده کتاب «Dogger» و مجموعه «آلفی» رسید. در سال ۲۰۱۶ و دور دوم برگزاری جایزه یک عمر دستاورد هنری به «جودیث کر»، نویسنده کتابی «ببری که برای خوردن چای به آنان پیوست» رسید.

با وجود اینکه «بریگز» به عنوان نویسنده کودک شناخته می‌شود و کتاب‌های او چون «آدم برفی»، «پدر کریسمس» و «Fungus the Bogeyman» معروف هستند اما او هیچ‌گاه از بیان عقاید سیاسی خود اجتناب نکرد. به عنوان نمونه کتاب تصویری وی «وقتی باد می‌وزد» در سال ۱۹۸۲ نظرات وی در باب جنگ اتمی را از دیدگاه دو شخصیت اصلی داستان منعکس می‌کند.

خود وی در سال ۱۹۳۴ به دنیا آمد. پدر وی شیرفروش و مادرش خدمتکار بود. او در کودکی شروع به نقاشی کرد و پیش از اینکه نویسنده و تصویرگر شود در مدارس هنری زیادی دوره نقاشی گذراند. او حتی کتابی تحت عنوان «اِثل و ارنست» نوشت و با تصاویر آن، زندگی پدر و مادر خود را از اولین آشنایی در سال ۱۹۲۸ تا مرگ آنان در سال ۱۹۷۱ به خوانندگان ارائه کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز فیلمی از همین کتاب با بازی «جیم برادبنت» و «برندا بلثین» در نقش پدر و مادر «بریگز» ساخته شد.

«بریگز» تاکنون همه جوایز موجود در دنیا ادبیات کودک را دریافت کرده است. از این جمله می‌توان به جایزه Kurt Maschler که جایزه کتاب سال است، و جایزه Kate Greenaway اشاره کرد.

 

Submitted by editor71 on