دانش‌آموزان نیوزیلندی ۴ تن زباله جمع‌آوری کردند

دانش‌آموزان مدارس شهر تارانگا Tauranga در نیوزیلند، طی سال میلادی گذشته، حدود ۴ تن زباله از پارک‌ها، مناطق حفاظت شده، رودها و  مصب‌های رود این منطقه جمع‌آوری کرده‌اند.

طی اجرای این طرح، ۱۵۰۰ کودک از ۱۲ مدرسه در این طرح که از سوی شهرداری تارانگا هدایت شد، در ۱۰ برنامه‌ی پاکسازی، ۴ تن زباله‌ایی را که مردم، بی‌فکرانه در طبیعت رها کرده بودند، پاکسازی کردند.

مسئول بخش جلوگیری از آلودگی شهرداری تارانگا معتقد است با اجرای این برنامه کودکان با چشمان خود دیدند که رها کردن حتی زباله‌های کوچک چگونه می‌تواند منجر به انباشته شدن طبیعت از زباله شود.

سال گذشته‌ی میلادی، دومین سال اجرای این برنامه در تارانگا بوده است و هم‌چون سال اول اجرای آن، حدود ۴ تن زباله جمع‌آوری شده است. از میان این زباله‌ها، نیم‌تن قابل بازیافت هستند. پس از اجرای هر برنامه‌ی پاکسازی به کودکان نشان داده می‌شد که پلاستیک‌ها، کاغذها و مقواها قابل بازیافت هستند.

یکی از اتفاقات جالب برنامه پیدا شدن یک واکمن سونی قدیمی در میان زباله‌ها بوده است که کودکان با تعجب آن را نگاه می‌کرده‌اند و می‌پرسیده‌اند این دیگر چیست؟!

 

جمع آوری زباله ها توسط کودکان

مجریان این برنامه امیدوار هستند کودکان پس از شرکت در برنامه‌های پاکسازی و مشاهده‌ی از نزدیک اثر رها کردن زباله در طبیعت، با دوستان و خانواده‌ی خود در این زمینه گفت‌وگو کنند و پیام برنامه را به آن‌ها برسانند تا افراد بیشتری متوجه مسئولیت شهروندی خود شوند.

کودکان در برنامه‌های پاکسازی، انواع زباله از جمله پلاستیک‌ها، کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، لاستیک‌های کهنه ماشین، آهن‌قراضه، تخته‌های چوبی و وسایل الکترونیکی را جمع‌آوری کرده‌اند.

برخی از مکان‌هایی که تحت پوشش این طرح بوده‌اند، به شکل منظم از سوی گروه‌های طرفدار محیط‌زیست محلی نیز پاکسازی می‌شوند.

به گفته‌ی مجریان، کودکان، مشتاقانه در این طرح شرکت کرده‌اند. به گفته‌ی مربیان مدارس مشارکت‌کننده در طرح، شرکت در برنامه‌ی پاکسازی یک روز جذاب خارج از مدرسه را برای کودکان رقم زده است. آن‌ها در این روز توانسته‌اند از نزدیک زباله‌هایی که در دریا ریخته می‌شود و در ساحل جمع می‌شوند را مشاهده کنند و از نزدیک آلوده شدن طبیعت با زباله‌ها را ببینند.

این طرح در سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد یافت.

 

 

برگردان:
صفورا زواران حسینی
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on