تاکید بر دفاع از حقوق نویسندگان کتاب کودک

اعضای انجمن نویسندگان کودک ونوجوان در جلسه ادواری این انجمن، خواستار دفاع از حقوق صنفی نویسندگان کودک و نوجوان، برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه مباحث ادبیات کودک و نوجوان و تدوین قرارداد کاری به صورت نمونه و الگو برای نویسندگان این حوزه شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جلسه هیئت مدیره ادواری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با حضور فریدون عموزاده خلیلی، محمود برآبادی، شهرام اقبال‌زاده، مجید راستی، مناف یحیی‌پور، جمال‌الدین اکرمی، معصومه انصاریان، سوسن طاقدیس، فرمهر منجزی، ریحانه جعفری، فرهاد حسن‌زاده، مهدی حجوانی و جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان، عصر ۳‌شنبه (۷ اردیبهشت ۹۵) در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

در این جلسه اعضای جدید و پیشین هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به بیان نظرات و پیشنهادات خود جهت بهبود وضعیت نویسندگان کودک و مسائل مختلف انجمن نویسندگان کودک را بیان کرده و به تبادل نظر پرداختند. 

محمود برآبادی، نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره این جلسه اظهار کرد: جلسات هیئت مدیره ادواری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، هر ۲ سال یکبار با حضور اعضای هیئت مدیره جدید و اعضای هیئت مدیره‌های پیشین و برخی از نویسندگان کودک و نوجوان در محل انجمن برگزار می‌شود و به بیان و بررسی مشکلات و مسائل مختلف این حوزه می‌پردازد. به این ترتیب امکان مطرح شدن مواردی که در جلسات مجمع عمومی انجمن و نشست‌های تخصصی که دستور خاص دارند و نمی‌توانند به مسائل مختلف بپردازند، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این جلسات را تشکیل می‌دهیم برای اینکه بتوانیم از تجربه‌های اعضای هیئت مدیره دوره‌های قبل استفاده کنیم و افرادی که در دوره‌های مختلف بوده‌اند در این زمینه تبادل نظر کنند. تا به حال ۵ جلسه ادواری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تشکیل شده است و اعضا نظرات خود را بیان کرده‌اند.

برآبادی در ادامه به پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: بر اساس پیشنهادهایی که از سوی اعضای انجمن مطرح شد، قرار شد از حقوق صنفی نویسندگان کودک و نوجوان دفاع شود و در بیانیه‌ها و برنامه‌های مختلف انجمن نویسندگان کودک و نوجوان این حقوق مدنظر قرار داده شده و از آن دفاع شود. همچنین نشست‌های تخصصی در زمینه مباحث ادبیات کودک و نوجوان برای علاقه‌مندان در بازه‌های زمانی مشخصی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شود.

به گفته وی در این جلسه پیشنهاد شد قراردادی به صورت تیپیک و نمونه تدوین شود که بر اساس آن نویسندگان از حقوق تألیف اطلاع داشته باشند و در زمان عقد قرارداد با ناشران موارد آن را مدنظر داشته باشند. همچنین از کتاب‌های اعضای انجمن کودک و نوجوان در مناسبت‌های مختلف رونمایی شده و برای آنها جلسات نقد و بررسی برگزار شود.

نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: تلاش می‌کنیم این پیشنهادها را در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بررسی کنیم و در صورتی که امکان عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد در دستور کار هیئت مدیره انجمن قرار گیرد.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
ایبنا
Submitted by editor3 on