اختصاص یارانه به کتاب‌های کمک درسی فاجعه است

عباس جهانگیریان در ارزیابی یارانه اختصاصی به دانش آموزان در بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران :

این موضوع جای دغدغه و نگرانی دارد، از این رو معلمان و مربیان نباید صرفاً دانش آموزان را به سمت کتاب‌های کمک درسی هدایت کنند. بسیاری از مدیران و معلمان مدارس برای بالابردن آمار قبولی دانش آموزان در کنکور، آن‌ها را به سمت کتاب‌های کنکور و کمک درسی سوق می‌دهند که باید از این اتفاق جلوگیری کرد.

اختصاص این یارانه نیاز به مدیریت صحیح و سازماندهی شده دارد، این نوع حمایت‌ها باید با هدف افزایش تیراژ کتاب و هدایت دانش آموزان به سمت کتاب و کتابخوانی باشد. بن‌ها باید به افزایش مطالعه دانش آموزان کمک کند، باید برای مصرف این بن‌ها، محدودیت خرید ایجاد شود در غیر این صورت ۹۰ درصد آن‌ها برای خرید کتاب‌های کمک درسی خرج می‌شود.

در صورتی که دانش آموزان با بن کارت‌های خود کتاب‌های کمک درسی بخرند، اساساً اختصاص این یارانه کمکی به وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه نمی‌کند، از این رو برای رفع مشکل می‌توان بخش کمک آموزشی را از نمایشگاه کتاب جدا کرد.

این نمایشنامه نویس پیشنهاد کرد، در سال آینده نمایشگاه کتاب صرفاً به کتاب‌های غیر درسی اختصاص داده شود و برای این نوع کتاب‌ها، نمایشگاه جداگانه ای برگزار شود تا مشکلات ناشران و نویسندگان هم کاهش پیدا کند.  وی ایام برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصتی مغتنم برای آشنایی نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان با دانش آموزان دانست و گفت: یارانه اختصاصی به دانش آموزان در این دوره از نمایشگاه این فرصت را تسهیل می‌کند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است» از ۱۵تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می‌شود.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری ایرنا
Submitted by editor on