کارگاه آموزشی قصه پردازی بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای

دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند:

کارگاه آموزشی قصه پردازی بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای اولین کارگاه آموزشی دفتر کودکان و نوجوانان پژوهشگاه در سال ۱۳۹۵ است که با هدف آشنا نمودن هنر آموزان با چهار اسطوره گرشاسپ، جمشید، آرش و اژی‌دهاک برنامه ریزی شده است.

در این کارگاه تلاش خواهد شد تا با ارائه قالب‌های قصه و روایت، شکل روایی به متون اصلی اضافه شود و متون کهن را به قصه و روایت تبدیل کرد. شرکت کنندگان در این دوره (با ظرفیت محدودِ ۱۰ نفر) مربیان و کنشگران حوزه‌های فرهنگی در رابطه با کودکان و نوجوانان خواهند بود.

زمان کارگاه ۱۶ ساعت (در ۸ جلسه) و تاریخ دوره از ۲۰ اردیبهشت الی ۲۰ تیر ماه ساعت:۳۰ ۱۳ الی:۳۰ ۱۵ در نظر گرفته شده است. هزینه کارگاه برای هر نفر ۸۰۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. در پایان دوره نیز به ازای ۱۶ ساعت آموزش گواهی حضور به شرکت کنندگان اعطا می‌گردد.

روایات اسطوره‌ای از جمله نخستین روایات کهنی هستند که آدمی پرورانده است. روایات اسطوره‌ای کهن ایرانی هم چون دیگر فرهنگ‌های باستانی بازتابی از ابعاد هویت راویان آن است. در زمانه چیرگی فرهنگ چندرسانه‌ای، گوشی‌های همراه، کانال‌های تلویزیونی گوناگون و جذاب و... بیم آن می‌رود که این روایات دستخوش فراموشی شوند، از این رو باید با به کارگیری تمهیداتی که ریشه در همین فرهنگ دارد، راه‌های انتقال این روایت‌ها را به نسل‌های جوان هموار کرد.

روایات بازمانده از پهلوانان و دلاوران کهن ایرانی به صورت بخش‌های پراکنده‌ای در متون کهن باقی مانده است که قالب قصه‌ای بر مبنای الگوی آغاز میانه و پایان را ندارند. از این رو نقل این روایات برای مخاطب کودک و نوجوان چنان که ابعاد گوناگون روایات را به فهم درآورند اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. در کارگاه پیشنهادی تلاش خواهد شد تا قصه‌ای برمبنای پاره‌های برجای مانده از زندگی چهار شخصیت اسطوره‌ای- گرشاسپ، جمشید، آرش و اژی‌دهاک- تدوین شود.

از آنجایی که نقل با بهره‌گیری از عناصر نمایشی از قدرت نفوذ بیشتری برخوردار است، مانند نقالی که به عنوان میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده است، پس از تحلیل و بازخوانی تفسیری این روایات اسطوره‌ای، با به کاری گیری تمیهدات زیبایی شناسانه، طرح‌هایی استخراج خواهند شد که مناسب قصه‌پردازی اجرایی- نقالی کودک-خواهند بود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor on