فهرست رتبه بندی کشورها در رعایت حقوق کودکان منتشر شد

موسسه کیدزرایتز (KidsRights)، موسسه بین‌المللی حقوق کودکان، در همکاری با دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعی اراسموس، فهرست رتبه‌بندی کشورها در رعایت حقوق کودکان را منتشر کرد. در این فهرست، سالانه رتبه کشورها در پایبندی به حقوق کودکان و فراهم کردن ساز و کارها و بستر رعایت حقوق کودکان، به روز رسانی می‌‌شود. فهرست امسال نشان می‌دهد کشورها در سراسر جهان در رعایت مفاد پیمان نامه ی حقوق کودکان سازمان ملل متحد افت داشته‌اند.

در فهرست سال ۲۰۱۶، در رتبه‌بندی کلی، کشور نروژ برای دومین سال پیاپی رتبه اول را به دست آورده است و رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار پرتغال، ایسلند، اسپانیا، سوییس، اسلوواکی، ایرلند، فرانسه، فنلاند و تونس است. کشورهای گینه، آنگولا، لسوتو، گینه استوایی، گینه بیسائو، پاپوآ گینه نو، چاد، افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی و وانواتو نیز در رتبه‌های انتهای فهرست قرار گرفته‌اند. ایران در این فهرست در رتبه ۸۴ام است.

در رتبه‌بندی کشورها ۵ حوزه مورد بررسی قرار گرفته‌اند: حق زندگی، حق سلامت، حق آموزش، حق حفاظت و فراهم کردن بستر برای حقوق کودکان.

 برای هر کدام از حوزه‌های مورد بررسی شاخص‌هایی در نظر گرفته شده است.

در حوزه حق زندگی، آمار مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، نسبت مرگ و میر مادران و امید به زندگی در بدو تولد در نظر گرفته شده است.

در حوزه حق سلامت، آمار مربوط به درصد کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوتغذیه، واکسیناسیون کودکان یک ساله، درصد جمعیت روستایی و شهری که به تسهیلات فاضلاب بهداشتی و درصد جمعیت روستایی و شهری که به منابع آب سالم دسترسی دارند، در نظر گرفته شده‌اند.

در حوزه آموزش درصد دانش‌آموزان مقطع دبستان و مقطع دبیرستان، نسبت دانش‌آموزان دختر به نسبت پسران در مقطع دبستان و دبیرستان، نسبت ادامه تحصیل و دریافت مدرک مقطع ابتدایی دختران به پسران و نرخ ثبت نام دانش آموزان روستایی و شهری در مقطع دبستان به نسبت کل کودکان واجد شرایط، تعیین کننده رتبه کشورها در رعایت حقوق مربوط به آموزش کودکان بوده است.

در حوزه حقوق حفاظت، میزان کودکان کار، بارداری نوجوانان و ثبت تولد شاخص‌های تعیین‌کننده بوده‌اند.

عدم تبعیض، توجه به بهترین منافع کودک، احترام به نگاه کودکان و مشارکت آنان، بهترین بودجه در نظر گرفته شده، قوانین موجود، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های تفکیکی و همکاری حکومت و جامعه مدنی برای حقوق کودکان نیز شاخص‌هایی بوده‌اند که در رتبه‌بندی کشورها در فراهم کردن بستر برای رعایت حقوق کودکان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

موسسه کیدزرایتز در گزارش خود به ۱۶۳ کشور بررسی شده در گزارش توصیه می‌کند تلاش‌های خود در مبارزه با تبعیض علیه گروه‌های اقلیت کودکان و جوانان را افزایش دهند. کودکان آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده هم‌‌چون کودکان پناهنده، کودکان مهاجر، کودکان توان‌یاب، کودکان خیابانی و کودکان بومی همچنان به طور گسترده مورد تبعیض قرار می‌گیرند. بر اساس این گزارش، رابطه حکومت‌ها و جامعه مدنی نیز نیاز به بهبود دارد، زیرا همچنان در برخی کشورها توسعه نیافته است و مبارزان حقوق کودکان هم‌چون روزنامه‌نگاران و فعالان جامعه مدنی، مورد خشونت، تهدید یا سواستفاده قرار گرفته و یا زندانی می‌شوند.

طبق یافته‌های این گزارش، هیچ کدام از کشورهای دنیا در تسهیل واقعی مشارکت کودکان موفق نبوده‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده هیچ یک از ۱۶۳ کشور بررسی شده نتوانسته‌اند بالاترین امتیاز شاخص مشارکت کودکان را به دست آوردند و این بدین معنی است که به اندازه کافی نگاه و نظر ۲/۲ میلیارد کودک سراسر جهان درباره مسایلی که به‌طور مستقیم آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شنیده نمی‌شود. موسسه کیدزرایتز در گزارش خود به کشورهای جهان توصیه می‌کند تلاش‌های خود در راه اطمینان از احترام گذاشته شدن به نظر کودکان را افزایش دهند.

نتایج گزارش حقوق کودکان سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد شکوفایی اقتصادی لزوما به بهبود رعایت حقوق کودکان نمی‌شود. به عنوان مثال لوگزامبورگ، کانادا و ایتالیا با وجود اقتصاد قوی خود، به ترتیب رتبه‌های ۵۶، ۷۲ و ۸۱ این فهرست را دارا هستند و در مقابل تونس در رتبه ۱۰ و تایلند در رتبه ۲۱ قرار گرفته است.
 

گزارش کامل را می توانید از اینجا دانلود کنید

نویسنده
صفورا زواران حسینی
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on