انتقاد متخصصان ادبیات کودک بریتانیا از کاهش خلاقیت و ازدحام شخصیت‌های فانتزی

متخصصان کتاب معتقدند آثار ادبیات کودک بریتانیا سال‌هاست دچار کمی خلاقیت شده است و بیشتر نویسندگان سعی در ارائه آثار تخیلی و فانتزی دارند. این گروه نویسندگان از همکاران خود خواستند خلاقیت بیشتری در نوشته‌هایشان به کار گیرند.

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- قفسه‌های کتاب داستان‌های کودکان پر از شخصیت‌های تخیلی و ابَرقهرمانان است. البته همین کتاب‌ها سبب شدند که بریتانیا دارای شخصیت‌های ادبی قابل‌احترامی چون «لوئیس کارول» و «رولد دال» شود.

گروهی جدید از متخصصان کتاب کودک در پی آن هستند فشاری ایجاد کنند تا بازار کتاب کودک دچار تغییرات جدی شود. این مباحثه اوایل ماه جاری آغاز شد و نویسندگان و تصویرگران برنده جایزه چون «مایکل مورپیورگو»، «مالوری بلکمان»، و «کوئنتین بلیک» جنگی به راه انداختند تا آینده وجود «خلاقیت» را در مدرسه‌های بریتانیا تضمین کنند. این سه نویسنده که حالا در جایگاه دولتی قرار دارند از افرادی که پیش از این در جایگاه قرار داشتند ناراحت هستند.

«کریس ریدال»، کاریکاتوریست مجله Observer در این باره می‌گوید: «دلم می‌خواهد از پیشینان این مقام بپرسم که چه کاری انجام داده‌اند! سال گذشته به من نیز این پیشنهاد داده شد بنابراین من فکر می‌کنم کسانی که در این جایگاه قرار می‌گیرند فقط به اعتبار پیشنیان خود تکیه می‌کنند و فقط کارهای اداری این حوزه را به عهده می‌گیرند.»

مقام ارشد کتاب کودک در بریتانیا در سال ۱۹۹۹ و پس از گفت‌وگوی میان «مورپیورگو»، نویسنده «اسب جنگی» و «تد هیوز» درگذشته که بعدها اولین نفری شد که این مقام را به دست آورد تشکیل شد. نفر دومی که این مقام را به دست آورد «کوئنتین بلیک» است که نامش برای کمک به ادبیات کشور مورد توجه قرار گرفت.

سپس «آن فین» و سپس خود «مورپیورگو» و سپس «ژاکلین ویلسون» در سال ۲۰۰۵ این عنوان را به دست آوردند. در سال ۲۰۰۷ این مقام به «مایکل راسن» رسید. در سال‌های بعد «آنتونی براون»، نویسنده و تصویرگر این مسئولیت را به عهده گرفت و در سال ۲۰۱۱ «جولیا دونالدسون»، نویسنده کتاب «گروفالو» عهده‌دار این مسئولیت شد.

در طول خدمت هر کدام از این نویسندگان و تصویرگران به موضوعی خاص چون سواد تصویری، خوانندگان با ناتوانی‌های خاص و نگارش کتاب برای جوانان توجه داشتند. حالا همه با هم جمع شدند تا خلاقیت را در مدارس بریتانیا افزایش دهند.

«ریدل» در این باره می‌گوید: «خلاقیت در کتاب‌های درسی ما بسیار پایین است. البته خلاقیت اساس یک حرفه نیست اما سبب افزایش کیفیت آن می‌شود. خلاقیت سبب افزایش احساس انسان می‌شود بنابراین باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم. کودکان ما به کتابفروشی می‌روند و فقط با داستان‌های فانتزی مواجه می‌شوند. اگر نویسندگان و تصویرگران خلاقیت بیشتری به خرج دهند می‌توانند کودکان را از سنین کم با قهرمانان ملی کشور و دنیا آشنا کنند. در این صورت این افراد در بزرگسالی با اطلاعات زیادی مواجه خواهند شد. آثار فانتزی سبب افزایش تخیل در کودکان می‌شود و این نکته بسیار مثبتی است اما این گروه سنی نیاز به وجود شخصیت‌های واقعی نیز دارند.»

منبع
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)
Submitted by editor on