اعلام برنده جایزه «برنفورد بوآس» برای نخستین کتاب‌ کودک

نویسنده و ویراستار کتاب «اوبری و یوت مخوف» (Aubrey and the Terrible Yoot) جایزه «برنفورد بوآس» را برای نخستین اثر یک نویسنده در حوزه کودکان از آن خود کردند.

به گزارش «گاردین»، جایزه «برنفورد بوآس» (Branford Boase) که به نخستین اثر یک نویسنده در حوزه ادبیات کودکان تعلق می‌گیرد، در سال ۲۰۱۶ میلادی به «هوراشیو کلیر» (Horatio Clare) و «پنی توماس» (Penny Thomas)، نویسنده و ویراستار کتاب «اوبری و یوت مخوف» رسید؛ تصویرگر این کتاب «جین متئو» است.

 

branford boase

این کتاب، روایتگر داستان «اوبری» است که با وجود توصیه‌های دیگران، تلاش می‌کند برای افسردگی پدر خود، درمانی پیدا کند. او با تصمیمات خود و یاری حیواناتی که دوستانش هستند برای مقابله با «جوون مخوف»، روح ناامیدی ابدی که ذهن پدرش را تسخیر کرده است، اقدام می‌کند.

جایزه «برنفورد بوآس» به دلیل معرفی تعداد زیادی از ویراستاران و به‌ویژه نویسندگان حوزه کتاب کودک در انگلستان، جایزه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

«کلیر» درباره بردن این جایزه می‌گوید: «بردن چنین جایزه‌ای برای من معنادار است؛ این کتابی است که به آن بسیار افتخار می‌کنم زیرا آن را از جان و دل نوشته‌ام؛ هر چند درباره موضوعی ناراحت‌کننده و مهم است اما می‌توان آن را به‌عنوان داستانی مفرح و ماجراجویانه خواند.»

همچنین «پنی توماس»، ویراستار کتاب در مورد این کتاب گفته است: «از زمانی که اوبری و یوت مخوف را خواندم، تمامی ذهنم درگیر آن شد؛ کتاب احساس هم‌دلی است با مردم و طبیعت و از نصیحت کردن خواننده اجتناب می‌کند. داستان از طریق زبانی فاخر بیان می‌شود و پایانی بسیار رویایی دارد.»

 

the brandford boase award

شورای کتاب «ولز» برای این کتاب سرمایه‌گذاری کرده است؛ «هوراشیو» می‌گوید: «حمایت دولت از نویسندگان ولز مثال‌زدنی است. من و دیگر نویسندگان ولزی تلاش می‌کنیم با خلق کتاب‌های خوب حمایت آن‌ها را جبران کنیم. این جایزه همان‌قدر که به من تعلق دارد به آن‌ها نیز تعلق خواهد داشت.»

کتاب «اوبری و یوت مخوف» نخستین اثر «هوراشیو کلیر» در حوزه ادبیات کودکان محسوب می‌شود. وی پیش از این برای نخستین اثر خود با عنوان‌ «فرار به سوی تپه‌ها» (Running for the Hills) در حوزه بزرگسالان، برنده جایزه «سامرست موآم» شد و در میان فهرست اولیه جایزه «گاردین» قرار گرفت.

 

منبع
The Branford Boase Awardخبرگزاری کتاب ایران
Submitted by editor71 on