دور جدید کارگاه‌های خواندن با نوزاد و نوپا در محمودآباد شهرری

دور جدید کارگاه‌های خواندن با نوزاد و نوپا در خانه‌ی حمایتی آموزشی محمودآباد برای گروهی از مادران که از سال گذشته در این کارگاه شرکت کرده بودند، برگزار شد.

در این کارگاه که روز ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۵ برگزار شد، گروه جدیدی از مادران نیز با شرکت در نشست‌های این برنامه، به جمع مادران اجراکننده‌ی برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا پیوستند.

مادران در این نشست درباره‌ی تجربه‌های خواندن با کودکانشان و تاثیر خواندن کتاب بر کودک و اعضای خانواده گفت‌وگو کردند و کیسه‌‌های جدید کتاب‌های خواندن با نوزاد و نوپا را دریافت کردند.

در این نشست ۱۴ نفر از مادران حضور داشتند که همه از شرکت در این برنامه ابراز خرسندی می‌کردند و از انگیزه‌ای که این برنامه در زندگی شخصی آن‌ها به وجود آورده است، سخن می‌گفتند. یکی از مادران افغانستانی که دو فرزند دارد، می‌گفت: «برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا باعث شده است که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کنم. حروف الفبا و اعداد را یاد گرفته‌ام. هم‌اکنون خیالم راحت است که وقتی دو سال دیگر فرزند بزرگم به مدرسه رفت، می‌توانم در درس‌هایش به او کمک کنم تا باسواد شود.»

همچنین دوره‌ی جدید برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا نیز در این مرکز با شرکت ۹ مادر (۵ مادر ایرانی و ۴ مادر افغان) برگزار شد. این سومین گروه از مادران هستند که به برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا در خانه‌ی حمایتی آموزشی محمود آباد می‌پیوندند.

در آغاز نشست پوسترهایی با موضوع پیوند نوزاد با کتاب به دیوار نصب شده بود تا مادران را به موضوع کارگاه علاقه‌مند کند. بدین ترتیب درآغاز با گفت‌وگو درباره‌ی موضوع کارگاه، برنامه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا به این مادران معرفی شد. در ادامه‌ی نشست، ساختار مغز نوزاد و نقش مادر بر پرورش مغز نوزاد توضیح داده شد و سپس درباره‌ی ده سودمندی خواندن گفت‌وگو شد. در پایان این نشست نخستین کیسه‌ی کتاب‌های خواندن با نوزاد و نوپا شامل کتاب «خواندن با نوزاد و نوپا»، مجموعه‌ی «نخستین کتابخانه من» و «مکعب‌های تصویری» به شرکت‌کنندگان اهدا و از آن‌ها خواسته شد، خواندن با نوزادان خود را با این کتاب‌ها آغاز کنند. دومین نشست از دوره‌ی نخست کارگاه‌ها نیز در تاریخ ۲۱ شهریورماه برگزار شد که در این نشست هشت اصل مهم در بلندخوانی و همین‌طور ویژگی‌های زبان مادرانه، شیوه‌های خواندن و بازی کردن و شعرخوانی با استفاده از عروسک آموزش داده شد.

 

کارگاه مادر و نوزاد

مجموعه نشست‌های خواندن با نوزاد و نوپا در چهار دوره و به مدت یک سال برای مادرانی برگزار می‌شود که دارای کودکان ۰ تا ۳ سال هستند. در این طرح مادران در دوره‌ی نخست در نشست‌های هفتگی شرکت می‌کنند و اصول اولیه‌ی خواندن با نوزاد و نوپا را فرا می‌گیرند و کیسه‌ی کتاب خواندن با نوزاد و نوپا را دریافت می‌کنند تا به خواندن با کودکان خود بپردازند. دوره‌های بعدی هر کدام به فاصله‌ی سه ماه برگزار می‌شوند و مادران در هر نشست کیسه‌ی جدیدی حاوی کتاب‌های مناسب برای کودکان‌شان دریافت می‌کنند. بدین ترتیب طی یک سال مادران در مسیر درست کتاب‌خوانی با نوزادان‌شان قرار می‌گیرند و زیر نظر آموزشگران مؤسسه کودکان‌شان را از نخستین سال‌های کودکی از کتاب‌های باکیفیت بهره‌مند می‌کنند. در این نشست‌ها آموزش تئوری و عملی در پیوند با کتاب به مادران ارائه می‌شود. مادران افزون بر کتابخوانی، با شیوه‌ی درست خواندن لالایی و شعر و گفتن قصه با عروسک آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند خودشان برای کودکان‌شان کتاب درست کنند.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
khanak.org
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on