افزایش اثرپذیری در خانواده با مطالعه در کتابخانه‌های عمومی

مردم امریکا کتابخانه را محلی برای رشد و ترقی فرهنگ جامعه می‌دانند و افرادی که کتابخانه‌های عمومی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند، نفوذ و اثرپذیری‌شان در خانواده به مراتب بیشتر است.

اکثر امریکایی‌ها کتابخانه‌ها را در زمره‌ی مکان‌های مهمی برای خود به حساب می‌آورند و از این مکان کتاب مورد نظر را برای مطالعه و بالا رفتن اطلاعات‌شان در زمینه‌ی رفع مسئله‌های مختلف زندگی پیدا می‌کنند. بیشتر مردم این کشور اعتماد زیادی نسبت به کتابخانه‌های امریکا از نظر محتوایی و مورد اطمینان بودن مطالب کتاب‌ها دارند. آن‌ها معتقدند که کتابخانه‌های عمومی کشورشان باید فناوری‌های روز دنیا و تکنولوژی‌های دیجیتال را به آن‌ها آموزش بدهند تا افراد بیشتری به کتابخانه مراجعه کنند و با کتاب‌های مختلف آشنا شوند. ۵۷ درصد مردم این کشور بر این باورند کتابخانه‌ها باید مکانی آرام و راحت برای مطالعه باشند.

یک مرکز نظرسنجی از بین ۱۶۰۱ شهروند آمریکایی تحقیقی به عمل آورده است که در آن نشان می‌دهد مردم این کشور از کتابخانه‌های این کشور رضایت دارند و ۷۷ درصد از مردم اعتقاد دارند منابع مورد نیازشان در کتابخانه‌های عمومی شهر و محله‌شان وجود دارد و کافی است.

در این نظرسنجی ۶۶ درصد از این افراد کتابخانه را محلی برای رشد و ترقی فرهنگ جامعه می‌دانند و افرادی که کتابخانه‌های عمومی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند نفوذ و اثرپذیری‌شان در خانواده به‌مراتب بیشتر است.

همچنین اکثریت مردم آمریکا طبق این نظرسنجی معتقدند که کتابخانه‌های عمومی این کشور کمک شایانی به افراد می‌کند تا مشکلات و مسائلشان را حل کنند و این مکان‌ها فرصتی مناسب برای گذران وقت افراد و فرصتی جهت آموزش‌های لازم و مفید زندگی است و خلاقیت جوانان را افزایش می‌دهد.

بر اساس نظرسنجی موسسه‌ی تحقیقاتی پیو (pew research center)، ۵۳ درصد از نوجوانان ۱۶ ساله آمریکایی دوستدار تعامل با کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق وب‌سایت و برنامه‌های موبایل بوده و ۴۸ درصد از مردم بزرگ‌سال این کشور سالانه ۱۲ بار از کتابخانه‌های ثابت و سیار بازدید می‌کنند که در این قشر مقدار اشتیاق برای استفاده از  کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی ۴ درصد کاهش یافته است.

 

نوجوانان در کتابخانه ها

 

طبق تحقیقات موسسه پیو (pew research center) طی سال گذشته اگر مطالعه‌ی کتاب در خارج از فضای عمومی باشد به اندازه‌ی ۳۰ درصد به جذابیت آن افزوده می‌شود و این در حالی است که متاسفانه نوجوانان آمریکایی پنج درصد تمایل کمتری نسبت به مکان‌های عمومی سالن مطالعه از خود نشان می‌دهند و افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال در سال ۲۰۱۵، ۱۳ درصد بیشتر از سالمندان ۶۵ ساله به کتابخانه مراجعه کرده‌اند.

هفت درصد از افراد بالای ۱۶ سال مراجعه به کتابخانه‌هایی که دارای تجهیزات اینترنت و وای فای هستند را نسبت به کتابخانه‌های دیگر ترجیح داده‌اند و بازدید آن‌ها در طول سال بیشتر از این کتابخانه‌های عمومی بیشتر است، همچنین ۴۴ درصد از نوجوانان ۱۶ ساله  آمریکایی، کتابخانه‌های دیجیتالی و دارای نسخه‌های الکترونیکی را بیشتر می‌پسندند.

محققان دانشگاه مریلند آمریکا می‌گویند: ۴۴ درصد از افرادی بالای ۱۶ سال بر این باورند به امانت بردن کتاب‌های الکترونیکی در بسیاری از کتابخانه‌های شهر نا مرسوم بوده و خیلی از افراد از این سیستم خبر ندارند همچنین ۲۷ درصد نوجوانان بر این باورند که کتابخانه‌ها  می‌توانند آغازکننده‌ی انقلاب‌های فرهنگی و جریان‌های اجتماعی شوند و در مواقع بحرانی پناهگاه خوبی برای مردم محسوب می‌شود.

 

کتابخانه های آمریکا

گفتنی است ۷ درصد از افراد بالای ۱۶ سال در طی ۱۲ ماه گذشته تنها ۴ بار به کتابخانه مراجعه کرده و این درحالی است که ۴ درصد از دانش آموزان تجربه حضور در کتابخانه‌ها را نداشته‌اند

خبر مرتبط با این موضوع:

طراحی داخلی فضاهای کتابخانه های کودکان و نوجوانان

منبع
خبرگزاری لیزنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on