کارگاه ماریت تورن‌کویست در اصفهان برگزار شد

ماریت تورن‌کویست تصویرگر سوئدی-هلندی که برای شرکت در همایش با من بخوان به ایران سفر کرده بود، در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان‌ماه به دعوت انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان (خرد سپاهان) به اصفهان سفر کرد تا کارگاه‌هایی را برای دو گروه از کودکان در این شهر برگزار کند.

در کارگاه نخست که در روز بیست و سوم آبان‌ماه برگزار شد، حدود سی کودک پایه‌ی چهارم از دبستان غیرانتفاعی ندای زهرا در نشست بلندخوانی کتاب «فراتر از یک رویا» شرکت کردند. پس از آن ماریت تورن‌کویست با آنان درباره‌ی تجربه‌هایی از "از دست دادن" سخن گفت و تعبیر «گنج‌های از دست رفته» را برای آنچه هر کس در زندگی از دست می دهد، به کار برد. سپس از کودکان خواست تا هر یک تصویری از آنچه تاکنون در زندگی از دست داده‌اند، بکشند و رنگ‌آمیزی کنند و با کمک کاغذهای رنگی برای آن‌ها قاب درست کنند. بدین ترتیب هر یک از کودکان تجربه‌ی از دست دادن چیزی در زندگی را با دیگران در میان گذاشت. در این کارگاه افزون بر دانش‌آموزان، شماری از آموزگاران نیز برای یادگیری شیوه‌ی سهیم شدن کتاب «فراتر از یک رویا» با کودکان حضور داشتند.

در غروب این روز نیز نشستی با اعضای انجمن دوستداران ادبیات کودکان و نوجوانان اصفهان، با حضور ماریت تورن‌کویست به همراه ماریان لیندبرگ، کارشناس کتاب‌های کودکان و نوجوانان از سوئد، برگزار شد و پس از نمایش فیلم کوتاهی برای معرفی ماریت تورن‌کویست با صحبت‌های نهضت قریشی‌نژاد، رئیس هیأت مدیره‌ی این انجمن درباره‌ی فعالیت‌های این دو فعال عرصه‌ی ادبیات کودکان و نوجوانان در راستای ترویج کتابخوانی ادامه یافت. سپس هر یک از آنان بخشی از تجربه‌های خود در این زمینه را با میهمانان دیگر در این نشست به اشتراک گذاشتند.

 

ماریت

در روز بیست و چهارم آبان‌ماه نیز کارگاهی برای کودکان پنج و شش ساله در مهدکودک و پیش‌دبستانی در محل دفتر نمایندگی انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان در منطقه‌ی حصه غربی از توابع شهر اصفهان برگزار شد. گروهی بیست نفره از کودکان در این کارگاه شرکت داشتند و فعالیت‌هایی را در پیوند با کتاب «پرنده قرمز» انجام دادند. ماریت تورن‌کویست که از علاقه و تسلط این کودکان بر کتاب شگفت‌زده شده بود، پس از کشیدن تصویری از آنا (یکی از شخصیت‌های کتاب) و کشیدن پرنده‌هایی به شکل‌های گوناگون برای کودکان، از هر یک از آنان خواست پرنده‌ی قرمز رویایی خود را به تصویر بکشند. سپس هر یک از این کودکان به این پرسش پاسخ گفتند که آرزو دارند این پرنده‌ی رویایی آنان را به کجا ببرد. کارگاه با بازی کودکان و عکس‌هایی که هر یک با نقاشی‌های‌شان گرفتند، پایان یافت.

- برای تهیه‌ی کتاب‌های «پرنده قرمز» و «فراتر از یک رویا» به آدرس زیر مراجعه کنید:

 

ماریت

نویسنده
هورزاد عطاری
Submitted by editor71 on