دو جلد دیگر از مجموعه‌ کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» منتشر شد

دو جلد دیگر از مجموعه‌‌ی کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر شد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با مشارکت بنیان‌گذار مجتمع آموزشی شهید مهدوی، دو کتاب «رویکرد اشتاینر والدورف در آموزش پیش‌دبستان» نوشته‌ی جانی نیکول و ترجمه‌ی آیدا محمدی و «به کارگیری رویکرد های اسکوپ در سال‌های پیش‌دبستان» نوشته‌ی نیکی هولت و ترجمه‌ی شیما الهی را منتشر کرد.

این کتاب‌ها که از مجموعه‌ی کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» به چاپ رسیده است، برای ترویج اندیشه‌های برتر در زمینه‌ی‌ تعلیم و تربیت و با هدف همیاری در دانش‌افزایی و نگرش‌سازی به ویژه برای کارشناسان، آموزگاران و مربیان منتشر می‌شود.

خوانندگان در کتاب «رویکرد اشتاینر والدورف در آموزش پیش‌دبستان» با رویکرد «والدورف – اشتاینر» آشنا خواهند شد. اشتاینر، فیلسوف و آموزشگری است که رویکرد خود را پس از جنگ جهانی اول برای کودکان کارخانه‌ی والدورف در یکی از شهرهای آلمان پایه گذاشت. این گروه از کودکان که از آموزش کیفی برخوردار نبودند، با شیوه‌ی آموزشی او جهانی تازه را آزمودند.

رویکرد والدورف بسیار چیزها دارد که مربیان و آموزگاران پیش‌دبستانی و دبستانی می‌توانند از آن بهره ببرند تا تنها اندکی کار با کودکان را بهبود بخشند.

گزینش و انتخاب رویکرد «های‌‌اسکوپ» در کتاب «به کارگیری رویکرد های‌اسکوپ در سال‌های پیش‌دبستان» نیز به این سبب بوده است که این رویکرد در جهان بر پایه‌ی سنجش موقعیت کودکان فرودست با کودکان فرادست و یافتن راهکارهایی برای آموش باکیفیت به کودکان فرودست پایه گذاشته شده است.

دیوید ویکارت با پایه‌گذاری رویکرد «های‌اسکوپ» کوشید نخست، افسانه‌ی بهره‌ی هوشی کودکان سیاه را بی‌اعتبار و سپس نابرابری‌های آموزشی کودکان آفریقایی‌تبار را با آموزش و پرورش باکیفیت در دوره‌ی پیش‌دبستان جبران کند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که خود پایه‌گذار رویکرد بومی «آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان» است، با انتشار مجموعه کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو»، بستر و فضایی فراهم آورده است که مربیان، آموزگاران و آموزشگران با سایر رویکردها در این حوزه آشنا شوند. در چنین وضعیتی، گزینش یک رویکرد از سوی آن‌ها از میان چندین رویکرد، با اندیشه و ژرف‌کاوی همراه خواهد بود.

مجموعه کتاب‌های «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» از جمله کتاب‌هایی است که در برنامه‌ی ترویج کتابخوانی «با من بخوان» برای فراگیری شیوه‌های نوین و خلاق آموزش کودکان، در اختیار آموزگارانی که به این برنامه می‌پیوندند، قرار می‌گیرد.

این موسسه پیش از این اقدام به انتشار کتاب «کلید یادگیری؛ آموزش کودکان سه تا هفت‌سال با رویکرد ویگوتسکی» از مجموعه‌ی «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» کرده است و در آینده‌ای نزدیک دو کتاب دیگر از این مجموعه را با عنوان‌های «کاربرد رویکرد رجیو امیلیا در آموزش پیش‌دبستان» و «به کارگیری رویکرد مونتسوری در آموزش پیش‌دبستان» به چاپ خواهد رساند.

برای تهیه‌ی کتاب‌های مجموعه‌ی «رویکردها و نگرش‌ها در آموزش و پرورش پیشرو» به آدرس زیر مراجعه کنید:

 

کلید یادگیری

نویسنده
فاطمه بدری
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on