راهکارهایی برای منظم کردن برنامه‌ی کتابخوانی قبل از خواب

 برای بیشتر ما پدر مادرها، عادت کتاب خواندن قبل از خواب با فرزندان‌مان کنار گذاشته شده. آن چه در ادامه می‌آید می‌تواند کمک کند که چگونه به مسیر کتابخوانی قبل از خواب برگردیم.

به عنوان یک مادر، با وجود این که می‌خواهم برنامهٔ منظمی برای فرزندم داشته باشم، بیشتر وقت‌ها در روزهای گرم تابستان حرکت کندتری داریم. اما حالا که برای برگشتن به مدرسه آماده می‌شویم، همهٔ تلاشم را می‌کنم که بتوانم برنامهٔ منسجمی برای مطالعهٔ قبل از خواب داشته باشیم. این تلاش نه تنها باعث می‌شود دخترانم به نظم دوران مدرسه برگردند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا پیش از باز شدن مدرسه‌ها، کمی مهارت خواندن را تمرین کنند.

بازیگر درونتان را رها کنید

یک راه فوق‌العاده برای شگفت‌زده کردن کودکان هنگام مطالعهٔ قبل از خواب این است که زمان داستان خواندن را هرچه بیشتر لذت بخش کنید. عینکی بامزه به چشم بزنید و بگویید این عینک جادویی کتاب خواندن است، یا شنلی بر تن کنید وتبدیل به یک ابرقهرمان کتابخوان شوید!

اگر به تغییر لباس و ظاهر علاقه‌ای ندارید، می‌توانید کتاب را با صدای یکی از شخصیت‌های بامزهٔ آن معرفی کنید. مثلاً با صدای یک توله سگ، کتاب خوک معروف۱ را معرفی کنید و بگویید: «قصهٔ امشب رو یک سگ پشمالو که دوست داره همه بشناسنش می‌خواد تعریف کنه!» و یا راه خیلی ساده‌تر این است که برای هر یک از شخصیت‌های کتاب صدای خاصی در بیاورید. حتی می‌توانید از کودک‌تان بخواهید که خودش هم این کار را انجام دهد.

شب را با هیجان به پایان برسانید

یک راه برای این که مطالعه، بخشی از فعالیت‌های شبانه‌تان شود این است که هر شب فقط یک فصل یا چند صفحه از یک کتاب مهیج۲ را با هم بخوانید. رمز موفقیت در این است که سعی کنید داستان را در قسمت هیجان‌انگیز آن قطع کنید تا کودک شما برای شنیدن ادامهٔ داستان در شب بعدی مشتاق بماند.

به دغدغههای واقعی کودک توجه کنید

معمولاً وقتی می‌خواهیم قبل از خواب کتاب بخوانیم، خواندن کتاب‌های غیر داستان از انتخاب‌های ما نیست، در صورتی که کودکان بیشتر وقت‌ها بیشتر از آن چه شما فکر می‌کنید به داستان‌های واقعی علاقه‌مند هستند، به‌خصوص اگر موضوع کتاب‌ها به آن چه دغدغه‌شان است نزدیک باشد. مثلاً اگر کودک به دایناسورها علاقه‌مند است، از این که به «ماجراجویی‌های پیش از تاریخ مگس عجیب و غریب»۳ بپیوندد و تصاویر معرکه‌ای از موجودات مورد علاقه‌اش ببیند شگفت‌زده می‌شود. اگر توجه‌ش به آسمان و ستاره‌هاست، مجذوب قصه اشکال پنهان۴ خواهد شد که داستانی‌ست درباره چهار زن ریاضیدان که نقش مهمی در یک مسابقه فضایی داشتند.

همه را در فعالیت خواندن شرکت دهید

کودک می‌تواند برای انتخاب کتاب از اعضای خانواده رأی‌گیری کند! با شنیدن نظر همه افراد خانواده آن‌ها را در جریان فرآیند مطالعه قرار دهید و بعد از آن برای انتخاب کتاب رأی‌گیری کنید. این ماجرا می‌تواند تبدیل به بحث جالبی در مورد هر کدام از کتاب‌ها شود و شما متوجه شوید که چرا کودک‌تان به کتاب‌های خاصی علاقه‌مند است.

پی‌نوشت:

۱.Pig the Star

۲.Branches Line

۳. Fly Guy’s prehistoric adventures

۴. Hidden Figures

برگردان:
سایت فراترجمه به سفارش کتابک
Submitted by admin on