پیشگویی گلنداور – مجموعه‌ چرخه ی زاغ ها

عنوان لاتین
The raven boys

کتاب «پیشگویی گلنداور»، جلد اول از مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، رمانی برای نوجوانان در ژانر فانتزی، ماجراجویانه و عاشقانه است. این کتاب پرکشش فضایی نزدیک به مجموعه‌ی محبوب «گرگ و میش» (Twilight) دارد. داستان درباره‌ی گروهی از دوستان نوجوان است که برای حلِ معمایی پیچیده، درگیر ماجراجویی‌های عجیبی در دنیای ماوراءالطبیعه شده‌اند.

بلو سارجنت هر سال در روز سنت مارک، به همراه مادر روشن‌بین و پیشگویش برای دیده‌بانی به کلیسای مخروبه‌ی هنریتا می‌رفت. درست در شامگاه سنت مارک، مادر بلو ارواح کسانی را می‌دید که قرار بود در یک سال آینده بمیرند! بلو که خودش این استعداد را نداشت، هیچ‌‌یک از ارواح مردگان را نمی‌دید. اما حضور او همیشه صدا و اثر ارواح را واضح‌تر می‌کرد و به همین دلیل مادر او را به همراه خود می‌برد. تا اینکه در یکی از شب‌های سنت مارک بلو در کمال تعجب، روح پسری را می‌بیند که با او صحبت می‌کند: گانزی، پسری که به اعتقاد مادر و خاله‌ی روشن‌بین بلو، یا عشق واقعی اوست، یا به‌ دست او کشته خواهد شد!
در ادامه‌ی داستان، بلو با گانزی و گروه دوستانش آشنا می‌شود، پسران زاغی (نامی که به دانش‌آموزان مدرسه‌ی آگلیونبی داده شده است): گانزی، آدام، رونان و نوآ. پسرانی از طبقه‌ی مرفه که در مدرسه‌ی خصوصی سطح بالایی درس می‌خوانند.

بلو قانون نانوشته‌ای دارد که می‌گوید از پسرها فاصله بگیر، خصوصاً از پسران آگلیونبی، اما کشش توجیه‌ناپذیری دخترک را به گانزی و دوستانش نزدیک می‌کند. 

گانزی همه‌چیز دارد: پول، خانواده، ظاهر خوب و دوستان صمیمی و فداکار. با وجود این، در جست‌وجوی چیزی بیش از این‌هاست... او به دنبال پیدا کردن پادشاه افسانه‌ای گلنداور است؛ پادشاهی که سال‌هاست به خواب رفته است و طبق ادعای خودش، هرکسی که وی را پیدا و بیدار کند، بی‌شک به آرزویش خواهد رساند. این جست‌وجو سه پسر دیگر گروه را هم درگیر کرده است:

-    آدام، دانش‌آموز بورسیه‌ای که به اندازه‌ی دوستانش پول و امکانات ندارد و از وضعیت زندگی‌اش ناراضی است.
-    رونان، روح سرکش و یاغی که پس از مرگ پدرش، خشم و ناامیدی را تجربه می‌کند.
-    و نوآ، ناظر کم‌حرفی که حواسش به همه‌چیز هست، اما کمتر صحبت می‌کند.
خانواده‌ی روشن‌بین بلو، همیشه به او هشدار داده‌اند که باعث مرگ عشق واقعی خود خواهد شد. او تصور می‌کرده که هیچ‌‌گاه عاشق نخواهد شد. اما حال که درگیر ماجراجویی با پسران زاغی شده است، دیگر چندان مطمئن نیست!

بااینکه مگی استیف‌واتر، داستانی سرشار از ماجراهای ماوراءلطبیعه خلق کرده است، اما قلبِ داستان همان شخصیت‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. پیوندهای انسانی، فرار از این پیوندها و اشتیاق هم‌زمان برای خلق آن‌ها، رمان را به مراتب خواندنی‌تر کرده است. 
استیف‌واتر در چرخه‌ی زاغ‌ها از افسانه و فولکلور استفاده می‌کند و در نهایت، آن‌ها را در فضایی معاصر بازسازی می‌کند تا معمایی مرموز  و جذاب خلق کند. سناریوی عشق در این رمان، جایی عقب‌تر از مفهوم دوستی و پیچیدگی‌های آن می‌ایستد. مفهوم اصلی‌ای که استیف‌واتر به‌طور مداوم به آن می‌پردازد دوستی این پنج تن با یکدیگر و در عین حال، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این ارتباطات است.

در کتاب «پیشگویی گلنداور»، جلد اول مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، بلو و پسران زاغی به جست‌وجوی پادشاه گلنداور و خطوط انرژی‌ای که او را بیدار می‌کنند، به جنگلی تاریک می‌روند. آن‌ها در طول داستان با حقایقی حیرت‌انگیز مواجه می‌شوند. حقایقی که پای خاله‌ی بلو، نیو و همچنین دبیر پسران زاغی در مدرسه‌ی آگلیونبی را به ماجرا باز می‌کند؛ افرادی سودجو که برای بیدار کردن گلنداور حاضر به قربانی کردن همه چیز هستند!

بلو و پسران با کمک یکدیگر موفق می‌شوند اوضاع را تحت کنترل خود دربیاورند، اما ماجراهایی شگفت‌تر در جلدهای بعدی در راه است...

جلد دوم این مجموعه «دزدان رؤیا» نام دارد. در این جلد، باز هم جست‌وجوی بلو و دوستانش برای یافتن گلنداور و خطوط ربط، و در عین حال کشمکش‌های بلو برای کنترل احساس و ارتباطش با گانزی بخشی از روایت داستانی است. اما محوریت ماجرا بر شخصیت رونان متمرکز است. رونان در این قسمت درمی‌یابد که استعدادی عجیب دارد: استعداد بیرون کشیدن اشیاء از میان رؤیاهایش!

کتاب دزدان رویا


خرید کتاب دزدان رؤیا – مجموعه چرخه ی زاغ‌ ها (جلد ۲)


در جلد سوم مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، به نام لی‌لی بلو، بلو لی‌لی (که تا زمان نگارش این متن، هنوز در ایران به چاپ نرسیده است)، بلو سارجنت خود را عضوی از گروه پسران زاغی می‌داند و حالا کاملاً به آن‌ها اعتماد و تعلق خاطر دارد. با وجود این‌، هر چیزی که روزی پیدا شود ممکن است روزی هم گم شود، دوستی‌ها ممکن است به خیانت بدل شود و رؤیاها به کابوس...

جوایز:

کتاب «پیشگویی گلنداور»، کتاب منتخب سال پابلیشرز ویکلی بوده، و نامزد بیش از ده جایزه‌ی بین‌المللی در ادبیات فانتزی شده است.

کتاب «دزدان رؤیا» نیز برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب سال 2013 به انتخاب اسکول لایبرری ژورنال، کتاب فانتزی منتخب کنوانسیون علمی - تخیلی آمریکای شمالی، و کتاب منتخب چپترز - ایتدیگو بوده است.
 

منابع:

نیویورک تایمز
پابلیشرز ویکلی

 

گزیده‌هایی از کتاب

بلو سارجنت دیگر یادش نمی‌آمد چندبار به او گفته بودند عشق واقعی‌اش را خواهد کشت.
حرفه‌ی خانواده‌اش پیشگویی بود، این پیشگویی‌ها بیشتر مبهم بودند تا دقیق؛ اما صحتشان انکارنشدنی بود. چیزهایی مثل: امروز اتفاق ناخوشایندی برایت می‌افتد و ممکن است به عدد شش ربط داشته باشد!...
تصور عاشق شدن بلوی شش‌ساله آن‌قدر بعید به ‌نظر می‌رسید که انگار تخیلی بود. 
و تا شانزده سالگی، بلو به این نتیجه رسیده بود که هیچ‌وقت عاشق نخواهد شد؛ بنابراین، این پیشگویی دیگر برایش اهمیتی نداشت...
اما وقتی خواهر ناتنی مادرش، نیو، به شهر کوچک آن‌ها، هنریتا، آمد این باور تغییر کرد...

سال نشر
۱۳۹۸
ناشر
نویسنده
Stiefvater Maggie
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor69 on