قصه ها، پناهی برای بی خانمانی کودکان!

سه هفته از آغاز وقوع سیل ویرانگر در پاکستان می گذرد. اما انگار خشم زمین و بارش آسمان تمامی ندارد. هنوز باران می بارد و هربار سیلی بزرگ تر از بار پیش با خود می آورد. گفته شده که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این فاجعه آسیب دیده اند.

در این شرایط، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، از اعضای خانواده بزرگ ادبیات کودک جهان برای کمک به کودکان پاکستانی یاری خواسته است.

میلیون ها کودکی که شاید حالا دیگر با فرار از سیل و گرسنگی و بی پناهی کنار آمده باشند اما نمی دانند با خطر بیماری هایی مانند وبا که جان شان را تهدید می کند چه باید بکنند. بلا گویا همزاد برخی از بخش های جهان است. روزگاری نه چندان دور، آوارگی از ترس جان در درگیری های نظامی دولت با بنیاد گرایان و حالا بی خانمانی و گرسنگی در اثر بلایی طبیعی.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان برای کمک به نهاد هزار و یکشب، شاخه ملی پاکستان در این دفتر، به علاقه مندان ادبیات کودک و کودکان در سراسر دنیا فراخوان داده است. دست اندرکاران خانواده بزرگ ادبیات کودک جهان امیدوارند که با جمع آوری کمک های مالی بتوانند به هزار و یکشب در پیاده کردن برنامه های کتابدرمانی کمک کنند.

بصرت کاظم، مدیر نهاد هزار و یکشب از انتشار فراخوان IBBY، تشکر کرده و در شرایط دشواری که وجود دارد، آن را سبب دلگرمی و امید خود دانسته است. هزار و یکشب، تاکنون، دو پروژه کتابدرمانی موفق را برای کودکان پاکستانی اجرا کرده است.

یک بار پس از زلزله مهیب سال ۲۰۰۵، خانم کاظم و همکارانش یک کتابخانه با امکانات خوب در قلب منطقه آسیب دیده از زمین لرزه برپا کردند. در سال ۲۰۰۸ و پس از ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر پاکستان، آن ها یک برنامه خواندن با موضوع صلح را از طریق پخش پوستر در مکان های عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس در سراسر کشور اجرا کردند.

نهاد هزار و یکشب از اعضای پرکار و خلاق دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است. خانم کاظم قرار است در سی و دومین کنگره IBBY که چند روز دیگر در شهر سانتیاگو دکامپوستلای اسپانیا برگزار می شود، نیز شرکت کند و یک پروژه توسعه پایدار را ارائه کند.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هم اکنون پروژه هایی را برای کمک به کودکان در کشورهای هاییتی و شیلی پس از زمین لرزه های ویرانگر ماه های گذشته در این دو کشور در دست اجرا دارد. در سال های گذشته نیز این دفتر پروژه هایی را برای کتابدرمانی با کودکان غزه، لبنان، کلمبیا و افغانستان اجرا کرده است.

اهداکنندگان می توانند به صفحه صندوق کودکان در بحران دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به نشانی http://www.ibby.org/index.php?id=813 سر بزنند.

Submitted by admin on