یانوش کورچاک

«هنریک گولدشمیت» با نام ادبی «یانوش کورچاک»، (۱۸۷۹ - ۱۹۴۲ م. / ۱۲۵۸ –۱۳۲۱ ش.)، نویسنده کودک و نوجوان لهستانی، پزشک، مربی، فعّال اجتماعی، متفکر و نظریه‌پرداز آموزش و پرورش کودکان.

«یانوش کورچاک» به‌سبب تأثیرگذاری‌اش بر نظریه‌ی آموزشی و دفاع از حقوق بشر - کاری که زندگی‌اش را ارزشمند کرد - در یادها ماندگار شده‌است. او هم‌چنین برای تألیف مجموعه کتاب‌هایی مشهور شده است که مبارزه‌ی جوانان و نیازمندان را برجسته می‌کرد.

کوشش‌های کورچاک در دفاع از گروهی از کودکان یتیم در گتوی (محل زاغه نشین یهودیان) «ورشو» در جنگ جهانی دوم، نام او را پرآوازه کرده است، زیرا او نشان داد شهامت این را دارد هنگامی که کودکان را برای اعدام به اردوگاه کار اجباری می‌بُردند، مانند منبعی آرامش‌بخش همراه آنان باشد. از این رو کورچاک در اروپای معاصر مانند یک قهرمان است.

مهم‌تر از این ماجرا، این است که کورچاک در برپایی و مدیریت پرورشگاه کودکان و تألیف ادبیات معتبر کودک، زندگی‌اش را وقف پشتیبانی از کودکان کرد. به‌نام‌ترین اثر کورچاک، «هنس کوچولو» (۱۹۲۳) است. داستان بسیار نامداری که در اروپای شرقی، به‌ویژه در لهستان، از او به‌جا مانده است. این کتاب که ویرایش‌های انگلیسی آن در دسترس است، هنوز در بازار نشر آمریکا ناشناخته مانده.

گذشته از این که کورچاک برای کوشش‌های قهرمانانه‌اش در دفاع از کودکان به جایگاه نیمه‌افسانه‌ای رسید، او موضوع چندین نشان افتخار نیز شده است. مانند «نشان مهر»، بنای یادبود، و دفتر بزرگداشت در سازمان ملل که در سال ۱۹۷۸م. / ۱۳۵۷ ش. در بخشی از جشن بزرگ «سال کودک»، «سال کورچاک» را اعلام کرد.

در مقاله‌های زیر می‌توانید زندگی‌نامه یانوش کورچاک را به طور کامل مطالعه کنید

درخشش نویسنده یانوش کورچاک
​یانوش کورچاک (Junus Kurczack)​
درباره زندگی یانوش کورچاک​

Submitted by editor on