لانه ای برای خواندن!

لانه ای برای خواندن (The Reading Nest)، که گاه تنها با یک زیرانداز کوچک و یک صندلی برپا می شود، گوشه ای امن و بی خیال در آن سوی دنیای واقعی می سازد تا کودکان در آن بنشینند و به دنیای جادویی قصه ها پر بکشند.

پروژه لانه ای برای خواندن را "انجمن خواندن استونی" (Estonian Reading Association)، از سال ۲۰۰۴ در مهدکودک ها و مدرسه ها اجرا می کند تا با کمک گرفتن از فضای کلاس محیطی پرانگیزه و شاد برای خواندن، بازی کردن و پر و بال دادن به خلاقیت بچه ها و آموزگاران فراهم شود. لانه خواندن را آموزگار کلاس با کمک دانش آموزانش در گوشه ای از کلاس، با هر وسیله ای که در دسترس باشد، ‌برپا می کند تا فضایی ویژه برای خواندن و بازی در کلاس درس فراهم شود.

برای اجرای پروژه، از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیشتر از ۱۵۰۰ آموزگار آموزش داده شده اند تا در کلاس درس یا مهدکودک خود، با تدارک برنامه های جذاب کودکان را به خواندن مشتاق کنند. ویژگی اصلی لانه ای برای خواندن، این است که برای دانش آموزان فرصتی فراهم می کند تا ساعتی را در میان کارهای مدرسه،‌ به آسودگی گوشه ای بنشینند، با هم بازی کنند و بخوانند. آموزگاران آموزش دیده هم دست به ابتکار می زنند و فعالیت هایی مناسب با فضایی که در اختیار دارند تدارک می بینند. لانه های خواندن گاه بسیار کوچکند اما تلاش می شود تا فضای آن ها پر از ابزار و اسباب برای کار خلاق و بازی باشد.

پروژه لانه ای برای خواندن، در ماه جولای ۲۰۰۹ (مرداد ماه)، از سوی انجمن بین المللی خواندن جایزه نوآوری در ترویج خواندن در اروپا را از آن خود کرد.

Submitted by editor6 on