ورزش در کودکی، سلامت در بزرگسالی

۱۷ / ۲ / ۸۸

به تازگی پژوهشی در زمینه ی میزان توجه به ورزش و نقش آن در سلامتی کودکان و نوجوانان انجام شده است که نتایج آن نشانگر کم توجهی پدر و مادران و مدرسه ها به ورزش کودکان است.

این پژوهش دربیمارستان کودکان در بوستن امریکابا همکاری مرکز پزشکی بت دیاکنس انجام شده است. پژو هشگران اعلام کرده اند که دست کم نیمی از کودکان و نوجوانان در فعالیت های فیزیکی که سلامت دراز مدت شان را تضمین می کند، شرکت نمیجویند همچنین تنها کمتر از ۳۶ درصد از مدارس ابتدایی و راهنمایی ورزش را در برنامه ی خود گنجانده اند.

به باوردست اندرکاران این پژوهش، ورزش کردن منظم در سلامتی و پیشگیری از بیماری ها در بزرگسالی تاثیر بسیار دارد و از آنجا که تغییر شیوه ی زندگی در کودکی ساده تر است، به پدر و مادر ها توصیه می شود فرزندان خود را به ورزش روزانه عادت دهند. ورزش کردن به شکل خانوادگی یا همراه دوستان می تواند این کار را به برنامه ای دلپذیر و با ارزش تبدیل کند. در این پژوهش توصیه شده است کودکان و نوجوانان بالاتر از ۶ سال روزانه سی دقیقه به حرکات ورزشی سبک و ملایم بپردازند ، پیاده روی ، بالا رفتن از پله ، باغبانی کردن، نرمش و حرکات موزون می تواند سودمند باشد. افزون بر این ، کودکان و نوجوانان بالای ۶ سال به ورزش های کمی سنگین تر هم نیاز دارند تا عضلات قلب و ریه و همچنین تنفس آن ها تقویت شود. انجام حرکاتی که ضربان قلب و تنفس آن ها را تندتر کند، سه بار در هفته و هر بار به مدت بیست دقیقه این نیاز را برطرف می کند.

انجام ایروبیک، سه تا چهار بار در هفته و هر بار بین سی تا شصت دقیقه، در حفظ سلامت قلب و ریه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است. حرکات ایروبیک و فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، دویدن، شنا کردن، طناب زدن، ژیمناستیک، حرکات موزون و بازی های میدانی از جمله فوتبال، بسکتبال و تنیس نیز سبب افزایش ضربان قلب و تنفس می شوند.

برخی نوجوانان علاقه ی زیادی به ورزش دارند و ممکن است بیش از اندازه ی طبیعی وزن کم کنند و روند رشدشان دچار اختلال شود. در این صورت باید با پزشک مشورت کرد.

انجام ورزش روزانه در نوجوانی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون بالا، افزایش چربی خون و پوکی استخوان و افسردگی را کاهش می دهد و از پیدایش عادات نادرست که به سکته های قلبی می انجامد، پیشگیری می کند. ورزش روزانه همچنین گردش خون، وزن بدن و سطح چربی خون را تنظیم می کند، تنش و اضطراب را کاهش می دهد، خواب راحتی به همراه می آورد و به افزایش سطح انرژی و شادابی در کودکان کمک می کند.

Submitted by editor6 on