جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ در دستان بارت موئیارت نویسنده کودک و نوجوان بلژیکی

بارت موئیارت، نویسنده کودک و نوجوان بلژیکی که تاکنون جایزه‌های بسیاری را از آن خود کرده، برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ است.

بارت موئیارت از ۱۹ سالگی نوشتن برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرده و بیش از ۵۰ عنوان اثر از کتاب‌های تصویری گرفته تا رمان‌های نوجوان، شعر، نمایشنامه، ترانه، فیلم‌نامه تلویزیونی و مقاله را در کارنامه کاری خود دارد. کتاب‌های بارت موئیارت به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده است. او مدرس نوشتن خلاق نیز است.

بارت می‌گوید: از وقتی که ۹ سالم بود کتاب‌های آسترید لیندگرن را می‌خواندم. دنیای آسترید لیندگرن همانند خانواده‌ام بود. بعدها فهمیدم که دنیای او دنیای پذیرش تفاوت‌ها است. این برای من بسیار تسکین‌دهنده بود چون من جوان‌ترین فرد از یک خانواده پرجمعیت بودم و احساس تنهایی می‌کردم. این مساله آثارم را تحت تاثیر قرار داد. من می‌خواهم مرزهای ادبیات کودکان را گسترش بدهم.

نظر داوران درباره آثار بارت موئیارت

زبان موجز و آهنگین بارت احساسات سرکوب‌شده و خواهش‌های مخفی و به زبان‌آورده‌نشده را نمایان می‌کند. او رابطه‌ها را در نقطه بحرانیشان با زبان سینمایی بی‌واسطه به تصویر می‌کشد و روایت‌های پیچیده‌اش راه‌های تازه‌ای را پیش روی خوانندگانش قرار می‌دهد. آثار درخشان بارت بیانگر این واقعیت است که کتاب‌های کودکان و نوجوانان خود آشکارکننده جایگاه خود در جهان ادبیات هستند.

مجموعه آثار بارت موئیارت

ارائه تصویری شاد و معصومانه از دوران کودکی مورد علاقه برنده امسال جایزه آسترید لیندگرن نیست. بارت ترجیح می‌دهد که زندگی را با تمام جنبه‌های تلخ و شیرینیش به خوانندگانش نشان بدهد. او در آثارش در برابر پرسش‌های وجودی شیوه‌ای واقع‌بینانه، شاعرانه و تفکربرانگیز در پیش می‌گیرد. در آثار او بین خوبی و بدی خط روشن و آشکاری وجود ندارد.

آثار برگزیده بارت موئیارت

آخرین اثر او با نام «این روزها همه متاسف هستند»، اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد که داستانی است بُرنده درباره دختری دوازده ساله به نام بیانکا. شاهکار او به نام «این عشق است که ما نمی‌فهمیم» (۱۹۹۹) داستان از هم پاشیدن خانواده‌ای را از زاویه دید دختر ۱۵ ساله خانواده بیان می‌کند. کتاب «دستان خالی» (۱۹۹۵) برنده جایزه ادبی کودک و نوجوان آلمان احساسات پسربچه‌ای را روایت می‌کند. بارت در زندگینامه خودنوشت خود با نام «برادران» (۲۰۰۲) با زبانی طنز درباره بزرگ شدن به عنوان کوچکترین برادر از هفت برادر می‌نویسد.

برگردان:
شبنم عیوضی
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on