کنترل کلسترول خون را باید از دوران کودکی آغاز کرد

 استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کنزاس آمریکا می گوید معاینه و تشخیص زودهنگام بالا بودن ” کلسترول خون ” می تواند به یک رژیم غذایی و انتخاب یک الگوی زندگی سالم منتهی شود که نتیجه آن پیشگیری و درمان موفق تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، گرچه بدن با استفاده از کلسترول برخی هورمون ها، ویتامین دی و اسیدهای صفراوی که به هضم غذا کمک می کنند را می سازد. اما اگر مقدار کلسترول خون بیش از حد شود، می تواند در سرخرگ ها باعث ایجاد گرفتگی شود و بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر و بیماری قلبی رخ دهد.

 کلسترول یک ماده نرم و مومی شکلی است که یک نوع چربی به شمار می رود و در خون و همه بافت های بدن شما وجود دارد. کلسترول در ساختمان غشای سلول ها، برخی هورمون ها و… شرکت دارد. وجود آن برای سلامت بدن ضروری است. کلسترول بدن از دو راه به دست می‏آید.

 کلسترول بدن از دو راه به دست می آید: راه اول و عمده ترین منبع کلسترول، کلسترولی است که کبد خود انسان تولید می کند. راه دوم کلسترولی است که از خارج بدن تأمین می شود و عمدتاٌ با خوردن غذاهای حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و شیر فراهم می‏گردد.  البته خوردن چربی های اشباع شده (نوع دیگری از چربی ها که بیشتر خاستگاه حیوانی دارند) نیز به تولید بیشتر کلسترول توسط بدن کمک می کند.

 عوارض کلسترول بالا مشخصا با درمان و پایین آوردن میزان کلسترول کاهش می یابند. یک درصد کاهش میزان کلسترول، خطر بروز بیماری های عروق کرونری را تا دو درصد کاهش می دهد. کنترل دیابت و پرفشاری خون و ترک سیگار نیز خطر افزایش کلسترول را به میزان زیادی کاهش می دهند. این تحقیق در محله متابولیسم سلولی به چاپ رسیده است.

 کارشناسان انجمن ملی لیپید در آمریکا با ارائه دستورالعمل های جدیدی در این زمینه گفته اند که همه کودکان هنگامی که به سن ۹ تا ۱۱ سالگی می رسند، باید از نظر بررسی میزان کلسترول در خون شان تحت معاینه و کنترل قرار بگیرند.

این گروه از کارشناسان همچنین تاکید کردند در مورد کودکانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا افزایش کلسترول را دارند، ضرورت دارد که حتی در سنین پایین تر مثلا از آغاز دو سالگی با یک تست خون ساده از نظر سطح کلسترول، تحت معاینه قرار بگیرند.

دکتر پاتریک ام موریارتی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کنزاس و نویسنده اصلی این دستورالعمل های جدید گفته که: مردم باید از سابقه ابتلا به کلسترول بالا در خانواده خود آگاه باشند. این آگاهی می تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند و تشخیص به موقع در این زمینه نیز برای تغییرات موثر در رژیم غذایی در سنین جوانی حیاتی است. چون در کاهش پیامدهای بیماری زایی در سال های آینده زندگی بسیار موثر خواهد بود.

افزون بر این، اگر این بیماری در سن پایین تر تشخیص داده شود، روش های درمانی که برای مقابله با آن به کار گرفته خواهد شد، موثرتر خواهد بود. چون هنوز مشکل افزایش ذرات کلسترول در عروق خونی چندان پیشرفت نکرده است. این توصیه ها در واقع بخشی از دستورالعمل های جدیدی است که برای معاینه تشخیص و درمان کلسترول بالای موروثی تعیین شده اند. این یافته در مجله لیپیدولوژی بالینی منتشر شده است. 

Submitted by admin on