تجربه کارگاهی با یک کتاب تصویری:‌ می خوایم یک خرس شکار کنیم!

نمونه‌ زیر  یك جلسه‌ی كتابخوانی با  دانش‌آموزان دبستانی است كه "دنا نورتن" نویسنده کتاب ‌شناخت ادبیات کودکان.گونه ها و کاربردها در سال ۱۹۹۲ اجرا  كرده است، توجه كنید.

 هنگامی‌ كه كتاب "می خوایم یک خرس شکار کنیم!" اثر "مایكل روزن" را برای بچه‌های مهدكودك یا كلاس اول می‌خوانیم بر روی تكرارهای زبانی (‌متن های موزونی که تکرار می شوند)،‌ آواها و واژه‌های توصیفی تاكید كنید. به دانش‌آموزان نشان دهید كه «هلن اكسنبری»، تصویرگر، ‌شعر‌هایی كه تكرار می‌شوند را بر روی یك پیش‌زمینه سیاه و سفید قرار داده است و واژه‌های توصیف كننده‌ ی كنش‌ها را روی پیش‌زمینه‌ی رنگی قرار می‌دهد. از دانش‌آموزان بپرسید: "چرا یك تصویرگر در یك كتاب واحد هم از پیش‌زمینه‌ی سیاه و هم از پیش‌زمینه‌ی رنگی استفاده كرده است. ما این داستان را باید چگونه بخوانیم كه تفاوت میان پیش‌زمینه‌ی سیاه و سفید را با رنگی نشان دهیم؟" سپس شروع كنید به خواندن نخستین سری از عبارت‌های تكراری و دانش‌آموزان را تشویق كنید كه در خواندن شركت كنند. در صفحه‌های رنگی مربوط به كنش‌ها، از دانش‌آموزان بخواهید صداهایی كه خانواده به هنگام گذر از موانع ایجاد می‌كنند را پیش‌بینی كنند. از آن‌ها بخواهید، توجه كنند كه هر كنش سه بار تكرار می‌شود و اندازه‌ی هر خط به تدریج افزایش می‌یابد. از دانش آموزان بپرسید: "چرا نویسنده، اندازه‌ی حروف را بزرگتر كرده است؟ چگونه می‌توانیم با صدا و حركت‌های ‌مان این بزرگتر شدن حروف را نشان دهیم؟"‌ سپس از دانش‌آموزان بخواهید كه خط‌هایی همچون خطوط زیر را بخوانند و با حركت نمایش دهند:

اسپلش ، اسپلوش !

اسپلش ،‌ اسپلوش !

اسپلش ،‌ اسپلوش !

كودكان وقتی شكار خرس آغاز می‌شود، از به نمایش در آوردن این صداهای موزون لذت می‌برند. ‌سویشی سواشی در میان علف‌ها، اسپلش اسپلوش از میان رودخانه، ‌اسكولچ اسكورچ از میان گل و لای، گذر می‌كنند، تلو تلو خوران از جنگل، هوووو وووووو از توفان برف می‌گذرند، پاورچین پاورچین وارد غار می‌شوند و خرس را آنجا می‌یابند و سپس موانع را پشت سر می‌گذارند تا به جای امنی در خانه و تختخواب می‌رسند. این كتاب، دانش‌آموزان را وادار می‌كند تا وقتی به بخش‌های تكرار می‌رسند با متن درگیر شوند، واژه‌هایی را خود بسازند، واژه‌های كنش را نمایش دهند و كشف كنند كه یك نویسنده و تصویرگر چگونه نشان می‌دهد كه با تغییر اندازه‌ی متن و یا رنگ پیش‌زمینه‌، باید لحن صدا را تغییر داد.

منبع
‌شناخت ادبیات کودکان.گونه ها و کاربردها. نوشته دونا نورتون. ترجمه منصوره راعی و…
Submitted by editor6 on